Hitlerov Mercedes 770K bol vrcholným dielom bezpečnosti, používal ho však nesprávne

Obrí Mercedes-Benz z čias najväčšieho morálneho úpadku ľudstva je dnes predmetom dražby. Výťažok poputuje aj na vzdelávanie o holokauste.
Vydané  Text: 

Mercedes z roku 1939 sa vyrábal niekoľko mesiacov špeciálne pre vtedajšieho vodcu Nacistického Nemecka. Jeho objednávka bola zadaná v septembri 1938, automobil bol doručený koncom júla 1939 a na verejnosti sa v ňom prvýkrát Adolf Hitler ukázal 6. októbra toho roku.

Aj keď sa zvykne uvádzať, že obrí Mercedes-Benz od značky Daimler-Benz vznikol na priamu objednávku Hitlera, v skutočnosti ju vytvoril Erich Kempka, osobného šoféra Adolfa Hitlera v rokoch 1932 až 1945 s hodnosťou podplukovníka SS.
Zadanie v tejto objednávke doručenej listom prikazovalo značke Daimler-Benz vytvoriť také vozidlo, ktoré bude disponovať najlepšími bezpečnostnými prvkami tej doby. Výrobca preto automobil vybavil nepriestrelnými sklami s hrúbkou 30 mm, pancierovou karosériou odolnou pred výstrelmi a špeciálnym krytom podvozka, ktorý mohol byť v prípade potreby výškovo nastaviteľný. Nič z toho však koniec koncov praktický význam nemalo – veď Hitler sa vo vozidle promenádoval s otvorenou strechou, vo vozidle dokonca stál so vztýčenou rukou tak, aby ho bolo vidno aj z veľkej diaľky. Tvorcovia tohto špičkového automobilu sa nepochybne netešili z toho, keď videli, ako sa ich automobil so špeciálnymi bezpečnostnými úpravami využíva tak benevolentne. Tak či tak, počas osláv víťazstva sa už Hitler neobával, že by sa v dave našiel nejaký človek, ktorý by ho chcel zastreliť.
Hitler si vraj osobne vybral 8-valcový 7,7-litrový preplňovaný motor s celkovým výkonom 230 koní a v priebehu zopár rokov sa na obrnenom automobile najazdilo 33 309 kilometrov. Bez aktivovaného preplňovania motor disponoval výkonom 150 koní. Za posledných 40 rokov údajne prešlo iba 50 kilometrov, čo znamená, že prakticky vôbec nejazdilo. Daimler-Benz má štyri hydraulické brzdy, rázvor 3880 mm, staval na základoch 2. generácie modelu 770 s označením W150, pričom maximálna rýchlosť dosahovala asi 100 km/h.
Zaujímavosťou je, že v tomto istom vozidle (doslova v rovnakom kuse) sa vozil aj Benito Mussolini 18. júna 1940, iba necelé dva týždne po tom, čo sa v ňom v Berlíne na verejnosti objavil Hitler počas osláv dobytia Francúzska. Automobily Mercedes-Benz 770 boli v tých časoch nadmieru populárne medzi vrcholnými predstaviteľmi krajín, na vlastných modeloch jazdili aj Wilhelm II, japonský cisár Hirohito, pápež Pius XI. či Francisco Franco. V Nacistickom Nemecku tieto automobily využívali aj Hermann Göring, Heinrich Himmler a Reinhard Heydrich.
Mercedes-Benz 770K Grosser Offener Tourenwagen z roku 1939 sa dnes nachádza v súkromnej zbierke a 17. januára 2018 nájde nového majiteľa vďaka dražbe. Historický automobil bude hľadať svojho nového majiteľa v Arizone v aukčnom dome Worldwide Auctioneers – Vintage Motorcar Specialists, pričom desať percent z vydraženej sumy poputuje ako dotácia na vzdelávacie aktivity o holokauste. Vyvolávacia cena Hitlerovho auta je stanovená na okrúhly jeden milión amerických dolárov, jeho finálna hodnota však bude celkom nepochybne niekoľkonásobne vyššia.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.