Vodíkové auto po dvoch rokoch: vraj žiadne poruchy a vyrobilo 7-tisíc litrov vody

Autá na vodíkový pohon vyžadujú štandardný servis, navyše sa kontrolujú detektory vodíka a sprej s vodíkom.
Vydané  Text: 
Značka Toyota sa dnes pochválila zaujímavou bilanciou prenájmu vodíkového modelu Mirai. V Londýne tieto elektricky poháňané autá s vodíkovými nádržami jazdia už dva roky pod značkou miestnej autopožičovne Green Tomato Cars a za ten čas vraj nemali žiadne technické poruchy. To je to veľmi priaznivá správa, predovšetkým pri uvážení, že Mirai je vôbec najvyťaženejším automobilom v ponuke autopožičovne. **Mirai je vodíkové auto**, čo znamená, že je **poháňané elektrickým motorom**. Elektrická energia pre tento motor vzniká v palivových článkoch **chemickou reakciou vzdušného kyslíka a vodíka** z nádrže. Emisiou nie je výfukový plyn CO2, ale **čistá voda**. V priebehu dvoch rokov jedno takéto vozidlo vyrobilo ako vedľajší produkt až 7 470 litrov vody, ktorá vychádza z výfuku vo forme pary. „Denne prejdem priemerne 210 km a za týžden preveziem po Londýne priemerne 50 zákazníkov. To znamená, že doteraz som mal 5 000 klientov. Mirai je naďalej ako nová a šoférovať ju je veľmi príjemné. Osvedčila sa na všetkých cestých a za každého počasia. Je rýchlo natankovaná – trvá to menej ako 4 minúty. Na jedno natankovanie prejdem zvyčajne okolo 300 míľ (482 km),” hodnotí **Theo Ellis**, majiteľ autopožičovne, ktorý na Toyote Mirai vozí aj celebrity, politikov a novinárov.
Mirai nie je jediný automobil s týmto typom pohonu, očividne však patrí medzi lídrov v jeho popularizácii. V porovnaní s klasickým autom má vozidlo na vodíkový pohon jednoduchšiu konštrukciu **s menším počtom komponentov** a podľa slov automobilky je servis celkom jednoduchý: „Vyškolení mechanici Toyoty okrem bŕzd, hladiny kvapalín a pneumatík skontrolujú aj chladiaci systém palivových článkov, snímač vodíka a vodíkový systém pre články. Jedinou dodatočnou výbavou servisu, potrebnou na kontrolu vozidiel jazdiacich na palivové články, je detektor vodíka a sprej s vodíkom, ktorý kontroluje funkčnosť vodíkových senzorov v automobile. Posledná servisná prehliadka potvrdila, že Toyota Mirai firmy Green Tomato Cars je vo výbornom stave.“
V priebehu dvoch rokov sa na tejto konkrétnej Toyote Mirai najazdilo **80-tisíc kilometrov a celková doba tankovania trvala 14 hodín**. Pre porovnanie, pri rovnakom nájazde by nabíjanie elektromobilu s trakčnými batériami zabralo až 50 dní!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.