Vodíkové auto po dvoch rokoch: vraj žiadne poruchy a vyrobilo 7-tisíc litrov vody

Autá na vodíkový pohon vyžadujú štandardný servis, navyše sa kontrolujú detektory vodíka a sprej s vodíkom.
Vydané  Text: 

Značka Toyota sa dnes pochválila zaujímavou bilanciou prenájmu vodíkového modelu Mirai. V Londýne tieto elektricky poháňané autá s vodíkovými nádržami jazdia už dva roky pod značkou miestnej autopožičovne Green Tomato Cars a za ten čas vraj nemali žiadne technické poruchy. To je to veľmi priaznivá správa, predovšetkým pri uvážení, že Mirai je vôbec najvyťaženejším automobilom v ponuke autopožičovne. **Mirai je vodíkové auto**, čo znamená, že je **poháňané elektrickým motorom**. Elektrická energia pre tento motor vzniká v palivových článkoch **chemickou reakciou vzdušného kyslíka a vodíka** z nádrže. Emisiou nie je výfukový plyn CO2, ale **čistá voda**. V priebehu dvoch rokov jedno takéto vozidlo vyrobilo ako vedľajší produkt až 7 470 litrov vody, ktorá vychádza z výfuku vo forme pary. „Denne prejdem priemerne 210 km a za týžden preveziem po Londýne priemerne 50 zákazníkov. To znamená, že doteraz som mal 5 000 klientov. Mirai je naďalej ako nová a šoférovať ju je veľmi príjemné. Osvedčila sa na všetkých cestých a za každého počasia. Je rýchlo natankovaná – trvá to menej ako 4 minúty. Na jedno natankovanie prejdem zvyčajne okolo 300 míľ (482 km),” hodnotí **Theo Ellis**, majiteľ autopožičovne, ktorý na Toyote Mirai vozí aj celebrity, politikov a novinárov.
Mirai nie je jediný automobil s týmto typom pohonu, očividne však patrí medzi lídrov v jeho popularizácii. V porovnaní s klasickým autom má vozidlo na vodíkový pohon jednoduchšiu konštrukciu **s menším počtom komponentov** a podľa slov automobilky je servis celkom jednoduchý: „Vyškolení mechanici Toyoty okrem bŕzd, hladiny kvapalín a pneumatík skontrolujú aj chladiaci systém palivových článkov, snímač vodíka a vodíkový systém pre články. Jedinou dodatočnou výbavou servisu, potrebnou na kontrolu vozidiel jazdiacich na palivové články, je detektor vodíka a sprej s vodíkom, ktorý kontroluje funkčnosť vodíkových senzorov v automobile. Posledná servisná prehliadka potvrdila, že Toyota Mirai firmy Green Tomato Cars je vo výbornom stave.“
V priebehu dvoch rokov sa na tejto konkrétnej Toyote Mirai najazdilo **80-tisíc kilometrov a celková doba tankovania trvala 14 hodín**. Pre porovnanie, pri rovnakom nájazde by nabíjanie elektromobilu s trakčnými batériami zabralo až 50 dní!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.