Pre laikov: Takto funguje bezstupňová prevodovka CVT
Bezstupňové prevodovky CVT nie sú v ničom horšie a ani ťažšie na používanie. Sú dobrou alternatívou ku konvenčnej automatike, dokonca ju majú aj športové autá.
Vydané Text: Redakcia
Už sa v tom pomaly nikto nebude vyznať. Manuál, dvojspojková prevodovka, automatická, poloautomatická, bezstupňová CVT… v skutočnosti to vôbec nie je ťažké na pochopenie, i keď dokonale porozumieť konštrukciám a výkonovým charakteristikám každej z nich je pre laika priveľa.
Moderné automobily majú okrem iných aj takzvané bezstupňové prevodovky, zvyčajne označované ako CVT. Je to taký typ prevodovky, ktorá naozaj nie je vybavená tradičnými prevodovými stupňami 1, 2, 3, 4, 5 a 6, majú iba akýsi „jeden rozsiahly univerzálny stupeň“. V praxi sa však používajú aj virtuálne prevodové stupne, aby sa u vodičov dosiahla skúsenosť porovnateľná s jazdou na konvenčnej automatike. My sme si naposledy CVT vyskúšali v Honda Civic Sedan a v Toyota Yaris Hybrid. V oboch autách, hoci sú celkom odlišné, bola praktická, fungovala výborne a dokáza dostať z motorov to najlepšie.
CVT znamená Continuously Variable Transmission, teda plynule meniteľný prevodový pomer (ostatné prevodovky majú tzv. fixné prevodové pomery, aj automaty). Význam prevodových stupňov nie je potrebné zvlášť rozoberať, v princípe ide o to, aby bol motor pri každej dosahovanej rýchlosti čo najbližšie k optimálnemu chodu, respektíve k maximálnemu výkonu a krútiacemu momentu, ak je to práve potrebné. Pomocou prevodov viete aktívne ovplyvňovať nielen zvukové prejavy motora, ale aj jeho spotrebu paliva.
Jazda s autom vybaveným bezstupňovou prevodovkou je totožná s jazdou na automatickej prevodovke. Zaradíte polohu radiacej páky R pre spiatočku, N pre neutrál, P pre parkovaciu brzdu a D pre jazdu vpred.
Pri prudkej akcelerácii však môžete pri CVT-čku počuť odlišné prejavy motora, než na aké ste zvyknutí: znie tak, akoby ani nepreraďovala a točila motor do nepotrebne vysokých otáčok. Za tento akustický diskomfort môže odlišný princíp funkčnosti prevodovky a fakt, že skutočne nepreraďuje na vyšší stupeň.
Keď chcete s autom vyštartovať z miesta a čo najdlhšie udržiavať maximálne zrýchľovanie, s manuálnou a automatickou prevodovkou budete pri každom preradení strácať časť z maximálneho výkonu a krútiaceho momentu motora. Pri prevodovke CVT sa toto nedeje, pretože počítač riadiaci prevodovku dnes dokáže využívať práve taký prevodový pomer, ktorý je pre potrebu zrýchľovania ideálny a udržiavať ho počas celej doby zrýchľovania. Preto vie aj zdanlivo menej výkonné auto s prevodovkou CVT poriadne prekvapiť silou, akou tlačí do sedadiel.
Prehľadný opis princípu funkčnosti bezstupňových prevodoviek CVT nájdete v priložených videách (prvé je 3D animácia, druhé reálny záber CVT prevodovky počas chodu):
Prevodovky CVT sú občas zaznávané a nepochopené, stávajú sa až treťou voľbou zákazníkov po manuále a automate. Dnešné bezstupňové prevodovky sú však natoľko vyspelé, že umožňujú kultivovanú jazdu s nízkou spotrebou a v prípade potreby umožňujú prudkú akceleráciu, ktorej sila vie prekvapiť.
Mať auto vybavené práve týmto typom prevodovky preto nie je žiadnou cnosťou z núdze, ale oprávnene rozumným krokom.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol