Spoznávate tento detail? Je to 110R alebo prémiové kupé?

Mohla by sa naša Škoda 110 R zaradiť medzi lukratívne Audi 100 Coupé S a Aston Martin DBS?
Vydané  Text: 


**Fotografia vyššie obsahuje detail jedného z najpopulárnejších kupé od Audi. Stovka sa vyrábala predovšetkým ako sedan, ale vo variante kupé bola jednoznačne krajšia. Našincom by mohla (veľmi vzdialene, vieme) pripomínať Škodu 110 R.** Audi 100 sa vyrábalo v rokoch 1968 až 1976, vylepšená 200-ka sa potom predávala až do roku 1994. Vyrobilo ju Auto Union iba rok predtým, ako sa oficiálne 1. januára 1969 premenovalo na Audi NSU Auto Union AG. Stovka dostala pomenovania podľa počtu koní, ktorými disponoval jej motor. 74 kW motor so zdvihovým objemom valcov 1,8 a 1,9 litra bol napojený na 4-stupňový manuál alebo automatickú prevodovku.

Spočiatku sa Audi 100 vyrábalo ako sedan (saloon) v 2- a 4-dverovom prevedení, na jeseň 1970 potom automobilka predviedla aj variant kupé s dvomi dverami. Dizajn tohto kupé je úchvatný až dodnes, so zažmúrenými očami môžu jeho zadné partie pripomínať v našom regióne populárne Škody 110 R, eventuálne starší Rapid. Ešte viac sa však kupé od Audi podobalo na Aston Martin DBS z roku 67. **Škodovka 110 R Coupé** sa na trhu objavila presne v tom istom roku (1970) ako Audi 100 Coupé S. Ťažko teda hovoriť o tom, kto koho prípadne okopíroval. „Erka“ mala natoľko krásny dizajn, že sa páčila aj v zahraničí a vraj až 90 percent všetkých vyrobených modelov nachádzalo dopyt mimo Československa. 110 R Coupé malo tachometer končiaci až na rýchlosti 180 km/h (aj keď reálne dosahovalo max. 145 km/h), bezrámové okná, pod kapotou celohliníkový štvorvalec 1.1 8V OHV s výkonom 65 koní (48 kW). Krásne vozidlo však malo zastaraný podvozok, motor až za zadnou nápravou, vodiči sa často dostávali do pretáčavého šmyku. Pretekárska verzia 130 RS však neskôr umožňovala tieto chyby využiť v prospech vodiča, ak sa ten naučil škodovku dobre ovládať.
Audi 100 Coupé S a Škoda 110 R (obe r.v. 1970)

**Škoda 110 R Coupé je dnes zberateľským artiklom**, kúsky v lepšom stave stoja aj **cez 16-tisíc eur**. Je to skoro neuveriteľné, pretože to nie je tak dávno, čo sa tieto vozidlá spájali s dedinskými chlapcami a ich prvými šoférskymi skúsenosťami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?