SERVIS

Preplach motora pri každej výmene oleja? Kedy je výplach motora nevyhnutný a zbytočný

Preplachovanie motora pri výmene oleja je jednou večných servisných tém, pretože správne odporúčanie je závislé na viacerých faktoroch.

Na trhu existujú špeciálne prípravky na preplach motora, podľa mnohých sú však skôr zbytočným luxusom.
Vo všeobecnosti sa má za to, že preplach motora má zmysel, ak sú splnené konkrétne okolnosti.
Vydané  Text: 

Prečo preplach?

Začnime tým, kde sa vlastne vzal nápad preplachovať motor pri výmene oleja a na čom je založený.  Odpoveď na otázku o podstate splachovania je jednoduchá: skúsenosť s výmenou toho starého.

Po prvé, keď motor beží, olej starne a hromadia sa v ňom produkty opotrebovania – prejavuje sa to ako vytečenie tmavej, či dokonca tekutiny čiernej farby. Toto môže vystrašiť mnohých majiteľov áut, ak to vidia prvýkrát na vlastné oči.

Aj keď v skutočnosti nie je nič zlé na tmavej farbe použitého oleja, pretože jednou z jeho funkcií je čistenie motora a zabránenie vzniku usadenín (na to slúžia detergentné prísady), v servisoch nájdeme skutočných odborníkov, ktorí odporučia preplach motora pred relatívne bežnou výmenou oleja a majú na to svoje silné argumenty.

Keď sa olej vypustí cez vypúšťaciu zátku a aj keď je odstránený čerpadlom, vždy v motore ostáva určitý objem starého oleja. Existuje domnienka, že tieto zvyšky starého oleja budú účinne znehodnocovať kvalitu toho nového, preto je najvhodnejšie starý olej prepláchnuť a dokonale ho z motora odstrániť.

Druhým argumentom v prospech preplachu má byť, ak sa pri výmene oleja prechádza na jeho iný typ. Čo ak sa pri miešaní rôznych olejov stane niečo zlé?

Medzi motoristami sa dôvera v potrebnosť vyplachovania pestuje dlhé desaťročia, hoci ho už dnes robí asi iba málokto. Nezohľadňuje pritom skutočnosť, že motorový olej, na rozdiel od samotného auta, nie je prípad, keď to „kedysi bývalo lepšie“.

Inzercia

Inzercia

Čo je to preplachovací olej?

Predtým, ako budeme hovoriť o potrebe splachovania, musíte sa rozhodnúť o základných veciach – a to už pomôže zodpovedať mnohé otázky.

Teda čo je to preplachovací olej? Takmer vždy ide o obyčajný minerálny olej, ktorý obsahuje balíček detergentných a dispergačných prísad – teda tých, ktoré umožňujú zmyť určité množstvo usadenín z častí motora a stien a udržať tieto častice v suspenzii, aby ste ich mohli spolu s preplachom vypustiť.

Logika je tu stopercentná: splachovacie oleje by mali byť lacné a ostatné ukazovatele sú pre nich druhoradé, pretože sa na nich nemajú jazdiť tisíce kilometrov. Preto sa používa najlacnejšia minerálna báza, ktorá je doplnená prísadami potrebnými na čistenie.

Okrem preplachovacích olejov sú v predaji aj iné prostriedky na preplachovanie motora pri výmene oleja. Zvyčajne ide o produkty, ktoré je potrebné pridať do oleja pred výmenou. Existujú dve možnosti: buď sú to zmesi, ktoré sa ponúkajú na doplnenie niekoľko stoviek kilometrov pred výmenou oleja, alebo zopár minút predtým, pričom je ich potrebné naliať bezprostredne pred výmenou a nechať motor bežať päť až desať minút, následne vypustiť starý olej a doplniť nový.

Známy preplach motora zn. Liquid Moly v popise produktu uvádza, že táto prísada vyčistí vnútro motora, odstráni usadeniny z olejového okruhu, ložísk, okolia piestnych krúžkov a podobne, znižuje hlučnosť motora a spotrebu oleja, zlepšuje kompresiu a zvyšuje prevádzkovú spoľahlivosť vozidla.

Nejednému motoristovi neunikne, že tu existuje istá analógia s aditívami, ktoré sú predávané na čerpacích staniciach, aby si ich motoristi dolievali do palivových nádrží.

Ako nám však potvrdili špecialisti z rakúskeho testovacieho centra DTC, takto predávané a používané aditíva nemajú žiadané priaznivé vlastnosti, pretože v konečnom dôsledku iba reagujú s už obsiahnutými aditívami v palive a môžu sa vzájomne vyrušovať. V niektorých prípadoch môžu dokonca znížiť výkon automobilu – oveľa vhodnejšie je preto priplatiť si za prémiové palivo, ktoré je pre motor zaručene bezpečné a namiešané v súlade s platnými reguláciami.

Napriek tomu funkciu preplachovacích olejov ani aditív nemožno bagatelizovať, keďže sa v praxi naozaj používajú a mnohí motoristi na ne nedajú dopustiť.

Kedy preplach motora určite nie je potrebný?

Teraz, keď vieme, čo je preplachovací olej, môžeme vyvodiť závery o tom, kedy preplachovanie motora nedáva zmysel z finančného hľadiska. Totiž, preplach samotný motoru neuškodí azda nikdy, ak je vykonaný zodpovedne a správne.

  • Pri pravidelnej výmene oleja: ak jazdíte s dobrým olejom a dodržiavate intervaly výmeny oleja, potom pri bežnej výmene oleja nie je potrebné preplachovanie. Síce nepoškodí motor, ale ani nemá zmysel míňať peniaze.
  • Pri prechode z jedného oleja na druhý: pri prechode z minerálneho oleja na polosyntetiku alebo syntetiku sa môže odporúčať preplach, lenže pokiaľ je preplachom práve minerálny olej, nedáva takýto preplach veľký zmysel, keďže k miešaniu olejov dôjde tak či tak.
  • Po primeranom prekročení intervalu výmeny: ak ste prekročili servisný interval výmeny oleja o niekoľko tisíc kilometrov, spravidla sa motoru nič nestane a olej nebude obsahovať signifikantne viac nečistôt, ako keby ste ho vymenili včasne. Čo by mohlo dávať zmysel skôr, by bola následná skoršia výmena oleja (napr. už po 2 až 3-tisíc km) a potom už dodržiavanie predpísaných termínov a kilometrových nájazdov. Ak ste prekročili interval významne, napríklad až o 10-tisíc kilometrov alebo celý rok, vtedy môže preplach prichádzať vhod.

V akých prípadoch môže mať preplachovanie motora zmysel?

Napriek skôr kritickému postoju k preplachovaniu motora v tomto príspevku je evidentné, že existujú situácie, kedy predsa len preplach motora dáva zmysel. Ide napríklad o nasledovné situácie:

  • Pri príliš veľkom prekročení intervalu výmeny oleja. Prax prináša extrémy, napríklad tohto motoristu, ktorý bez výmeny oleja prejazdil absurdných 70-tisíc kilometrov počas štyroch rokov a olej zmenil svoju konzistenciu na akési rozmixované želé. „Nemal peniaze na opravu, takže jediné, čo som mohol ponúknuť, bolo prepláchnutie,“ konštatoval automechanik. Na videu môžete vidieť aj to, že po krátkom chode motora tento pred chvíľou číry olej zmenil farbu na čiernu, teda so sebou odplavil aj množstvo nečistôt v motore.

  • Pri výmene neznámeho oleja s neznámym počtom najazdených kilometrov: ak ste si kúpili auto, ktorého stav naznačuje, že ste na ňom veľa ušetrili vy aj predchádzajúci majiteľ, môžete v ňom prvýkrát vymeniť olej s preplachom. Motivácia je jednoduchá: nevedno, čo sa do motora lialo predtým a koľko tisíc kilometrov na ňom najazdil. Javí sa ako logické použiť preplachovací produkt a až potom dolievať  Bude to lacnejšie ako umývanie dobrým olejom. Ak teda nemáte istotu o kvalite oleja a počte najazdených kilometrov oleja naliateho do ojazdeného auta, ktoré ste si kúpili, potom môžete hrať na istotu.
  • Ak je v motore emulzia alebo cudzí predmet. To je tiež pochopiteľná voľba. Napríklad, ak bolo prepichnuté tesnenie hlavy valcov alebo sa do motora dostala nemrznúca zmes, ktorá vytvorila emulziu. V takomto prípade preplach určite dáva zmysel. To isté platí aj pre situácie, keď sa do oleja dostali látky, ktoré tam byť nemali: napríklad motorová nafta (preplachovanie motora motorovou naftou zmiešanou s olejom je tiež na zozname starých garážových tipov), benzín, voda, kvapalina do ostrekovačov a čokoľvek iné. Pred naliatím čerstvého oleja bude vhodné motor prepláchnuť, aby sa odstránili všetky zvyšné nežiadúce kvapaliny.

Je možné prepláchnuť motor obyčajným olejom?

Rýchla a jednoduchá odpoveď znie áno. Komplexnejšia odpoveď ale zahŕňa aj argument, že preplachovacie zmesi sú vhodnejšie z finančného hľadiska, hoci preplach štandardným olejom veľmi pravdepodobne neuškodí. Je však potrebné zvážiť skutočnosť, že samotné motorové oleje nie sú určené na odstraňovanie starých nečistôt – údajne dokážu odstrániť v najlepšom prípade až 20 % existujúcich usadenín.

Zhrnutie

Vo všeobecnosti platí, že preplach motora neškodí, no väčšinou nie je potrebný. Ak nastane situácia, že motorista výrazne prekročí interval výmeny oleja a hrozí, že bude obsahovať signifikantne viac nečistôt, ako je bežné, vtedy preplach môže mať význam a pomôže odplaviť tieto nadmerné nečistoty. Nie je to však zaručené, keďže v motore pri každej výmene ostáva určitý objem starého oleja.

Strategicky je napokon najrozumnejšie a aj technicky správne jednoducho skrátiť interval pravidelnej výmeny oleja na dve tretiny a udržiavať tak motor v dobrej technickej kondícii.

Zákazník dal skrytú kameru do auta odovzdaného do servisu. Odhalil tak neoprávnené používanie na autoškolu

K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť