ROZHOVOR / JUNIORSKÝ MOTOŠPORT

Má ambície, no najmä talent a odhodlanie stať sa majstrom Slovenska. 6-ročný Matias Baláž bilancuje rok v motošporte

Matias Baláž má vrodený zmysel rýchlo sa učiť, dosť silnú vnútornú motiváciu a výsledky, ktoré z neho robia budúcnosť slovenského motošportu.

V rozhovore sa pýtame na uplynulý rok a jeho otca Michala na perspektívy a výzvy toho nasledujúceho.
Čo robiť, ak chcete Matiasa podporiť?
Vydané  Text: 

Matias Baláž je mladý slovenský športovec z tímu Maco Racing Junior Team, ktorý preteká na benzínových motocykloch kategórie PW-50. Matiasovu rozbiehajúcu sa kariéru sledujeme uplynulé dva roky, čo je podstatná časť jeho života – má totiž šesť rokov. Aktuálne má Matias za sebou prvú odjazdenú sezónu v novozaloženom klube Maco Racing Junior Team a početné úspechy, ktoré sme sumarizovali v príspevku Juniorský motoršport: Sezóna 2023 skončila pre Matiasa Baláža skvele, teraz ho čaká zimná príprava aj napriek zlomenej kľúčnej kosti. Bilancia roka 2023 je napokon vskutku pôsobivá: šesťročný vicemajster Slovenska v kategórii PW-50.

Koniec roka je vždy príležitosťou pre hodnotenia úspechov, prehier a pokroku, a tak sme požiadali Matiasa Baláža a jeho otca, Michala Baláža, aby pre Autoviny.sk zosumarizovali svoj rok 2023 a odhalili nám, s akými ambíciami vstupujú do roku 2024.

Matias Baláž 26 na stupni víťazov, prvé miesto na pretekoch v maďarskom Kecskeméte 2023. Na treťom mieste tiež úspešný slovenský juniorský pretekár Simon Végh, obaja z klubu Maco Racing Junior Team.

Matias, nedávno si mal zlomeninu kľúčnej kosti, ako sa cítiš dnes? Zahojené?

Matias: Už je to určite lepšie, bol to veľký pád a je mi to ľúto, že som si kľúčnu kosť zlomil v šiestich rokoch, ale už je to zahojené.

Ako by si zhodnotil rok 2023 z pohľadu tvojich účastí na súťažiach, tréningov a pokroku, ktorý si dosiahol?

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Matias: Nie som síce majster Slovenska, ale ďalší rok budeme viac makať a viac trénovať. Mal som iba šesť rokov a podľa mňa bola táto sezóna tiež dobrá, aj keď som bol vicemajster.

Michal, prosím, ako hodnotíte Matiasov rok 2023 vy z pohľadu otca, trénera?

Michal: Napriek pár komplikáciám musím hodnotiť sezónu ako naozaj úspešnú. Matiasa tréningy stále bavia, je naozaj motivovaný a robí tento šport s veľkou radosťou. Hlavne druhá polovica sezóny bola mimoriadne úspešná. S celkovým výsledkom sme spokojní, skončil na 2. mieste v MSR a 3. mieste v medzinárodných MSR.

Jakub Kornfeil, Matias Baláž a Michal Baláž na tréningu v Bratislave, 2022

Matias, bolo počas tohto roka niečo, čo považuješ za naozaj dôležitý krok v tvojej športovej kariére? Mám na mysli napríklad novú zručnosť alebo dôležitý pretek.

Matias: Veľmi dôležitý pretek bol napríklad v Dlhej. Kvalifikácia sa mi nepodarila, štartoval som tretí, ale potom som došiel prvý. Že prvá zákruta ešte nie je víťazstvo. Vždy musíš makať celý závod. Buď vyhráš, alebo prehráš – nemôže sa stať, že vyhráš, ale si diskvalifikovaný. Vždy musíš stále makať, aj keď si prvý. Mne sa stalo v Dlhej, že aj keď som mal veľký náskok, veľa som do toho dával. Porazil som aj desaťročného. A ešte musím povedať o jednej trati, čo je Slovakia Ring. Zlý štart, prvá zákruta sa mi nepodarila a všetci ma predbehli. Neviem, koľký som skončil, asi trinásty, bolo nás pätnásť. Bol to ťažký závod a proste táto sezóna bola o poučení a v roku 2024 už podľa mňa budem majster.

Matias, ako vnímajú tvoji rovesníci a kamaráti, že jazdíš na skutočnej motorke a si považovaný za budúcnosť slovenského motoristického športu? Teda mám na mysli to, že si tvoje úspechy a pokroky dospelí naozaj všímajú a oceňujú, zaujíma ma, či tieto veci zaujímajú aj spolužiakov, kamarátov…?

Matias: Niektorí mi veria, niektorí nie. Hlavne sú to spolužiaci Michal a Adam, ktorí mi veria, sú to moji kamaráti.

Máš na rok 2024 svoje vlastné zámery a plány, čoho sa zúčastniť, čo sa naučiť – alebo nechávaš rozhodujúce slovo na tatinovi, rodičoch?

Matias: Áno. Musíme sa naučiť jazdiť na oválke, potrebujem potrénovať ešte v Maďarsku nejaké zákruty. Mám v pláne vyhrať sezónu, tak isto ako teraz. Pôjdeme ešte aj maďarské závody, aby som zasa neskončil ôsmy. A ešte mám jeden plán na sezónu, budeme trénovať v Česku na minibike.

Michal, z pohľadu Matiasovej pravej ruky, manažéra, trénera, fanúšika a otca zároveň, čo považujete za priority na rok 2024?

Michal: Prioritou určite zostáva poctivý tréning. To je základ budúcich úspechov a to bude aj naša priorita. Samozrejme sa zúčastníme Majstrovstiev Slovenska v kategórii PW50. Tento rok nás čaká aj veľký krok, chceme kúpiť väčšiu motorku Ohvale 110. Je to už skvelý závodný motocykel, na ktorom pravdepodobne pôjdeme pár pretekov v roku 2025, ale príprava už musí začať tento rok.

Zatiaľ Matias jazdí na motocykli Yamaha PW-50 (na fotografii), budúci rok má zámer začať trénovať na väčšom Ohvale 110.

Michal, tento rok bol významný aj tým, že Matias začal pretekať v tíme Maco Racing Junior Team. Ako hodnotíte túto spoluprácu po prvej uzatvorenej sezóne?

Michal: Jednoducho skvelá. Slovenský motošport je založený vlastne na dobrovoľníkoch, ktorí sa v ňom pohybujú a robia skvelú prácu, no u Maca sme pod dozorom naozajstného profesionála, ktorý sa pohybuje v tej najvyššej úrovni svetového motošportu. Jeho skúsenosti nám na Slovensku nevie poskytnúť nikto iný a pre nás je to veľmi dôležité. Samozrejme, v našej kategórii ešte nevyužijeme tento potenciál naplno, ale Matias je už v kontakte s profíkmi, vidí ako sa správajú v depe, čo všetko je treba urobiť, aby bol tím úspešný. Ak sa nám v budúcnosti podarí posunúť na veľké okruhy, nebude to pre neho nič nové a prechod bude o to jednoduchší.

V tomto roku sa udiala nezvyčajná okolnosť, ktorá vyvrcholila až do zmeny technických predpisov SMF pre kategóriu PW50. Ako vnímate túto skutočnosť, že napriek akceptovaniu zmeny predpisov sa Matias nedočkal „rehabilitácie“, dnes?

Michal: Neviem to presne okomentovať. Ako som už predtým hovoril, veľa ľudí okolo juniorských pretekov robia dobrovoľníci a tým sa môže stať, že urobia chybu. Ja som rád, že sa pravidlo zmenilo a nabudúce to nikomu neublíži. Nechcem do toho nejako rýpať, ale keby bolo všetko podľa pravidiel celú sezónu, tak by bol Matias majster Slovenska už v šiestich rokoch 🙂

Článok k téme: Opakované prvé víťazstvo pre 6-ročného Matiasa Baláža. SMF pre jeho prípad zmenil pravidlá, avšak diskvalifikáciu nezvrátil

Aká je vaša súčasná spolupráca s trénerom Jakubom Kornfeilom?

Michal: Kubo je skvelý profesionál a Matiasovi predáva jeho skúsenosti z MotoGP. Aj jeho pričinením jazdí Matias tak ako jazdí, takže určite chceme v tejto spolupráci pokračovať a dúfame, že bude mať pre nás ešte viac času 🙂

Reportáž z tréningu s Jakubom: Päťročný talent na motorke. Boli sme na tréningu Matiasa Baláža, novej generácie slovenských pretekárov, ktorého učí Jakub Kornfeil

Matias so svojím trénerom Jakubom Kornfeilom v areáli Junior Moto Academy v Bratislave, 2022

Michal, pri našom prvom rozhovore pred dvomi rokmi sme sa viac venovali aj téme podpore mladých športovcov na Slovensku a trochu ste objasnili situáciu, kedy musia juniorov financovať hlavne rodičia. Prešiel nejaký čas, prišli aj Matiasove úspechy, zmenilo sa odvtedy niečo?

Michal: Niečo sa zmenilo. Získali sme partnerov ako BonmotoPSI, ktorí nám pomôžu s materiálom budúcu sezónu, čo je pre nás skvelé. V roku 2023 nás cez svoj grant podporil Allianz, prispel aj MatadorFloraservis, za čo im veľmi ďakujeme, no väčšina financií ide stále hlavne od nás rodičov.

Kornfeil podľa vlastných slov ukončil svoju kariéru práve kvôli financiám. Neobávate sa práve takýchto scenárov? Ako sa im dá vyhnúť?

Michal: Áno, obávame. Práve preto sa už od tohto veku snažíme získavať spolupráce a dúfame, že budú dlhodobé. Pevne dúfame že si aj štát všimne, že na Slovensku máme aj motošport. Preteky motocyklov majú vo svete obrovskú popularitu a sledovanosť, tak by bolo fajn, aby sme vedeli vychovávať jazdcov, ktorí nás budú vedieť kvalitne reprezentovať.

Keby mal niekto záujem Matiasa podporiť, firmy či jednotlivci, materiálne, finančne, akokoľvek – čo je momentálne potrebné, vhodné, ako možno takúto podporu poskytnúť?

Michal: Založili sme občianske združenie Baláž Racing a vieme firmám ponúknuť reklamu – či na kombinéze prilbe, alebo motorke, samozrejme sme aktívni na sociálnych sieťach, kde má Matiasova stránka dosah na 180-tisíc ľudí mesačne, tak vieme partnerov odprezentovať aj tam. Bohužiaľ sme založili občianske združenie až tento rok, takže sa ešte nevieme zaregistrovať ako poberatelia 2% z daní , to bude možné až budúci rok. Ak by sa náhodou našiel medzi vašimi čitateľmi niekto, kto by nám chcel pomôcť, kľudne nás môže kontaktovať cez sociálne siete 🙂

Matias, je na záver, čo by si rád odkázal našim čitateľom denníka Autoviny.sk? Len tak mimochodom, články o tebe u nás doteraz prečítalo viac ako 100-tisíc ľudí z celého Slovenska aj zahraničia. takže pomaly začínaš byť známym športovcom 🙂

Matias: Chcem povedať, že ďakujem, že mi fandili a veľmi dúfam, že mi držíte palce. Aj keď sa mi trochu nepodarila sezóna, budem mať 7 rokov, vyhrávať a dúfam, že bude tatino ďalej robiť krásne zábery. Budete mať vidieť ešte viackrát aj v telke, čaute.

Dodajme, že z nášho pohľadu sa Matiasovi sezóna vydarila a kariéru mladého motocyklového pretekára budeme sledovať naďalej.
Ďakujeme za poskytnutie rozhovorov a prajeme veľa športových úspechov v roku 2024





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.