Mercedes-Benz dostal ďalšiu multimiliónovú pokutu za Dieselgate. Títo ľudia sa potešia tučnému odškodnému
Mercedes-Benz dosiahool v USA niekoľkomiliónovú dohodu o vyrovnaní, aby vyriešila jeden z posledných závažných problémov v škandále Dieselgate. Ako informovala agentúra Reuters , nemecká automobilka zaplatí približne 150 miliónov dolárov 48 štátom, ako aj Portoriku a okresu Columbia, za používanie nelegálneho softvéru vo svojich naftových vozidlách na falšovanie emisných testov.
Prípad sa týka viac ako 200 000 vozidiel predaných v rokoch 2008 až 2016. Podľa úradov boli tieto autá detekované počas oficiálnych testov a umelo znížené ich emisie. V reálnych jazdných podmienkach znečisťovali ovzdušie na úrovni 30 až 40-krát vyššej, ako je povolené.
Mercedes-Benz zaplatí niekoľko miliónov dolárov na zahojenie rán… aspoň v USA
Podľa hovorcu Mercedesu, ktorého citovala agentúra Reuters, „dohoda v podstate ukončuje takmer všetky právne problémy skupiny súvisiace s naftou v USA“. Spoločnosť tiež tvrdí, že finančný dopad „bol už očakávaný“, že boli prijaté dostatočné opatrenia a že konečný výsledok skupiny nebude ovplyvnený.
Dohoda sa však neobmedzuje len na pokutu a Mercedes-Benz bude musieť okamžite zaplatiť 120 miliónov dolárov (približne 110 miliónov eur) a zvyšok závisí od toho, či spoločnosť opraví, natrvalo zvolá z trhu alebo odkúpi dotknuté naftové vozidlá. Okrem toho spoločnosť ponúkne platby vo výške 2 000 dolárov (približne 1 850 eur) majiteľom, ktorí súhlasia s inštaláciou aktualizácie emisných predpisov schválenej úradmi.
Nemecká automobilka je tiež povinná uhradiť náklady na opravy, predĺžiť záruku na dotknuté vozidlá a podrobiť sa dodatočným kontrolám, aby sa v budúcnosti predišlo podobným praktikám. Medzi postihnutými modelmi sú známe naftové sedany a SUV, ako napríklad trieda E, GL, GLE, GLK, ML, R a trieda S, ako aj Mercedes-Benz Sprinter, ktorý je na americkom trhu veľmi populárny. V polovici roka 2023 boli na cestách v USA stále desaťtisíce neopravených áut.
Mercedes-Benz trvá na tom, že spolupracoval pri vyšetrovaní a naďalej považuje obvinenia za neopodstatnené, ale dohoda odráža rozsah, v akom si Dieselgate naďalej vyberá svoju daň, a to aj desať rokov po vypuknutí škandálu. A nič z toho by sa nestalo bez precedensu Volkswagenu v roku 2015.
Volkswagen otvoril Pandorinu skrinku a priemysel naďalej platí cenu
Škandál, ktorý odhalil masívne používanie rušiacich zariadení, spustil bezprecedentné vyšetrovanie v celom odvetví a prinútil úrady preskúmať ďalších výrobcov vrátane Mercedesu, ktorý bol nakoniec vyšetrovaný pre veľmi podobné systémy. Volkswagen nakoniec zaplatil viac ako 20 miliárd dolárov na pokutách a vyrovnaniach a odvtedy sa nafta z technológie, ktorú presadzovala Európa, stala politickým, právnym a reputačným problémom pre celé odvetvie. Mercedes-Benz už v roku 2020 zaplatil 2,2 miliardy dolárov za dosiahnutie ďalšieho federálneho vyrovnania v USA a táto nová dohoda je priamym dôsledkom tohto počiatočného šoku.
Hoci je prípad v USA prakticky uzavretý, Dieselgate má naďalej následky v iných krajinách. Vo Veľkej Británii čelí Mercedes-Benz hromadným žalobám spolu s ďalšími výrobcami, zatiaľ čo v Španielsku bol dopad obmedzenejší a roztrieštenejší , pričom individuálne a kolektívne žaloby iniciovali spotrebiteľské združenia, ale bez multimiliónových vyrovnaní alebo sankcií v takom rozsahu, aké boli zaznamenané za Atlantikom.
Zdroje: reuters
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.












