Diaľnica D1 sa po 58 rokoch od zahájenia stavby dočká svojho dokončenia. Dnes sa oficiálne vodičom otvorí jej doposiaľ posledný nedokončený úsek Přerov – Říkovice, ktorý stál zhruba sedem miliárd korún. Táto asi desaťkilometrová časť diaľnice sa mala pôvodne otvoriť až na budúci rok v marci, ale stavbu sa podľa štátneho Riaditeľstva ciest a diaľnic SR (ŘSD) podarilo zhruba o tri mesiace skrátiť. Diaľnica D1 spája Prahu, Brno a Ostravu a vedie až k česko-poľskej hranici.
Pre vodičov aj pre samotných stavbárov je podľa generálneho riaditeľa ŘSD Radka Mátla dnešok významným dňom. „Keď si vezmeme ten kľúčový rok 1967, kedy sa stavba diaľnice rozbehla pri Prahe – prvým úsekom medzi Prahou a Mirošovicami, tak je to po 58 rokoch, keď tento najvýznamnejší diaľničný ťah v Českej republike dokončíme,“ uviedol v podcaste na webe riaditeľstva.
Novootvorený úsek D1 Přerov – Říkovice podľa Mátla pomôže k väčšej plynulosti dopravy aj odvedeniu tranzitnej prevádzky z blízkych miest. „Len dostavbou tohto desaťkilometrového úseku D1 zmizne z mesta Přerov 70 percent kamiónov,“ povedal. Navyše, podľa neho úsek odvedie tranzitnú dopravu aj z Olomouca a Prostějova a pomôže aj mestám pozdĺž D46 medzi Vyškovom a Olomoucom. „Táto diaľnica bola obrovsky zaťažená a svojimi parametrami tomu ani nebola prispôsobená. Prechádzala Prostejovom cez mesto,“ dodal.
Diaľnica D1 v Českej republike. Zdroj: RSD.cz
Dve desiatky súdnych sporov
Mátl považuje dokončenie posledného úseku D1 za veľký úspech. Problémy spojené s touto stavbou boli podľa neho značné. Projekt sprevádzalo odvolanie aj žaloby niekoľkých spolkov, ktorými sa zaoberali úrady aj súdy. „Absolvovali sme cez dvadsať súdnych sporov a vysporiadanie námietok, niektoré prípady skončili až na Najvyššom súde,“ povedal šéf ŘSD.
Cestári museli v trase diaľnice tiež zbúrať niektoré domy, čo so sebou nieslo zložité rokovania s vlastníkmi nehnuteľností. „S tými ľuďmi som niekedy sedel aj niekoľko hodín, aby sme sa dokázali dohovoriť. Nakoniec svoje nehnuteľnosti predali dobrovoľne, aby mohla vzniknúť najvýznamnejšia mostná estakáda,“ povedal Mátl.
Diaľnica D1 – české historické okienko
Diaľnica D1 je nielen najstaršou a najdlhšou českou diaľnicou, ale v niektorých úsekoch aj najvyťaženejšou a najnebezpečnejšou. Napriek mnohoročnej modernizácii patrila zároveň miestami aj k najpomalším.
Prvý úsek označený ako diaľnica D1 bol otvorený 12. júla 1971. Diaľnica z Prahy do Mirošovíc v dĺžke 22,6 kilometra je dodnes najstarším súvislým diaľničným úsekom v Česku. Tuzemsko, ktoré dnes podľa niektorých názorov vo výstavbe diaľnic výrazne zaostáva za vyspelými štátmi, pritom mohlo patriť medzi lídrov. Stavba dôležitej komunikácie totiž bola schválená už 4. novembra 1938 a počítala s diaľničným prepojením Prahy s Podkarpatskou Rusou. Začala sa 2. mája 1939, práce však prerušila vojna. Po jej skončení bola výstavba krátko obnovená, v roku 1950 ale znovu zastavená.
Po obnovení stavby v roku 1967, kedy práce začali „pražským“ úsekom Spořilov-Čestlice, sa počítalo s trasou na Slovensko s ukončením na hraničnom priechode Starý Hrozenkov. Celá diaľnica medzi Prahou a Brnom bola otvorená v novembri 1980 spolu so zvyšným úsekom D2 z Brna do Bratislavy.
Po rozpade federácie bola trasa D1 odklonená od Brna na Ostravu s ukončením pri Lipníku nad Bečvou. Poslednou zmenou bolo rozhodnutie zahrnúť do D1 aj budovanú diaľnicu D47, ktorá prepojila Lipník nad Bečvou s Ostravou a poľskou hranicou. Po otvorení úseku Říkovice-Přerov tak bude diaľnica D1 merať celkom 376 kilometrov.
Diaľničná sieť sa za tento rok rozrastie o celkom 66,7 kilometra. V posledných týždňoch to bolo hneď niekoľko úsekov. V Olomouckom kraji 20. novembra úsek D35 Krelov-Slavonín 2. etapa, v Královohradeckom kraji 16. decembra úseky Hořice-Sadová-Plotiště 1. etapa, vrátane úseku Vysoké Mýto-Džbánov.
Cena diaľničných známok v roku 2026
Cena diaľničnej známky porastie. Celoročná diaľničná známka v Česku od januára 2026 zdražie o 130 korún (5,40 eur) na 2570 korún (105,60 eur), zvýšia sa aj ceny diaľničných známok na kratší čas. Sadzba sa zmení kvôli zvýšeniu spotrebiteľských cien a predĺženiu diaľničnej siete o novo otvorené úseky. Pre ČTK to oznámilo ministerstvo dopravy. Nižšie platby zostanú pre autá na plyn as kombináciou elektrického a spaľovacieho motora, bez poplatku zostanú plne elektrické vozidlá a autá na vodík. Naposledy česká celoročná diaľničná známka zdražela od tohtoročného januára z pôvodných 2300 korún (94,50 eur) na 2440 korún (100,30 eur). Viac o cenách českých diaľničných známok si prečítate v tomto článku.
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.