Jedno tlačidlo v aute spôsobuje dopravné nehody. Veľa vodičov netuší, čo stláča

Mnohí motoristi nemajú vedomosti o tom, čo všetko môže dané tlačidlo v aute zapríčiniť. Následky bývajú zlé, povedomie ľudí je však nízke.
tlačidlo v aute

Pre niekoho ide o tlačidlo v aute, ktoré si vôbec nevšíma. Iní kvôli nemu idú do rizika a výsledkom bývajú rizikové situácie. Asistenčné systémy nestačí do áut len namontovať. Otázkou je, do akej miery by mali mať vodiči možnosť nimi manipulovať a meniť ich nastavenia najmä v prípade, keď viacerí nevedia, ako presne fungujú.

Švajčiarska poslankyňa Gabriela Suterová otvorila citlivú tému bezpečnosti na cestách a fungovania asistenčných systémov v moderných autách. Od zodpovedných úradov požaduje konkrétne informácie o tom, do akej miery sa vypínanie systémov ako elektronický stabilizačný program (ESP), resp. kontrola trakcie podieľa na dopravných nehodách a či má štát k dispozícii konkrétne údaje o takýchto prípadoch. Zároveň chce vedieť, aké závery vláda z dostupných dát vyvodzuje.

asistenčný systém ESP

Zvýšené riziko dopravných nehôd

Suterová upozorňuje, že hoci je ESP od roku 2014 povinnou výbavou všetkých nových vozidiel, v praxi ho možno vo viacerých autách úplne deaktivovať.

Podľa poslankyne to využívajú najmä mladší vodiči a motoristi s rizikovým správaním, ktorí asistenčné systémy zámerne vypínajú pri driftovaní alebo iných nebezpečných manévroch. ESP pritom predstavuje dôležitý systém, ktorý dokáže zabrániť šmyku a strate kontroly nad vozidlom.

Takéto správanie však podľa Suterovej výrazne zvyšuje riziko nehôd a ohrozuje nielen samotných vodičov, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve preto sa rozhodla téme venovať intenzívnejšie a navrhla aj konkrétne možnosti, ako sa dajú podľa nej eliminovať riziká pri šoférovaní auta.

Už žiadne tlačidlo v aute, poslankyňa žiada zákaz

Poslankyňa sa chce bližšie pozrieť na aktuálne právne rámce, a to nielen vo Švajčiarsku, ale aj na úrovni predpisov Európskej únie, ktoré umožňujú vypnutie ESP. Zároveň navrhuje zvážiť zákaz deaktivácie týchto systémov na verejných komunikáciách.

dopravná nehoda

Podobne to dnes funguje pri bezpečnostných pásoch alebo airbagoch. Ani tie nemôže vodič jednoducho vypnúť tým, že stlačí tlačidlo v aute. Podľa švajčiarskej poslankyne by kľúčové bezpečnostné systémy mali byť štandardne aktívne a nemali by sa dať kompletne deaktivovať.

Faktom zostáva, že ESP prináša významnú ochranu pre motoristov. Možnosť jeho (minimálne čiastočného) obmedzenia, keď stlačíte tlačidlo v aute, zase dokáže pomôcť vo vybraných situáciách, ako je rozjazd na snehu.

Suterová vyzýva švajčiarsku vládu, aby sa uvedenou témou zaoberala aj na medzinárodnej úrovni. Spomína možnosť presadzovať prísnejšie pravidlá v rámci európskej legislatívy či fór expertov.

driftovanie

Obmedzenie slobody vodičov či ochrana?

Poslankyňa takisto navrhuje striktné opatrenia pre Švajčiarsko. Požaduje napríklad vysoké pokuty za jazdu s deaktivovaným ESP. Podľa nej by sa zároveň malo zaviesť využívanie dát z palubných záznamových zariadení pri vyšetrovaní dopravných nehôd. Tento krok by pomohol odhaliť, do akej miery prispela prípadná deaktivácia asistenčných systémov k škodovej udalosti.

Presne tu sa začína aj diskusia o tom, kde končí sloboda vodiča a kde začína povinnosť chrániť bezpečnosť na cestách. Nejde len o tlačidlo v aute slúžiace na ovládanie ESP, ale o komplexnejšiu otázku toho, čo všetko by mali vodiči vo vozidlách priamo ovládať a čo nie.

Zdroj: streetlife.ch