Hanba! Diaľnica z Bratislavy do Košíc sa stáva nesplneným snom. Štát zrušil nachystaný tender

Diaľnica z Bratislavy do Košíc je pre motoristov snom už viac než 30 rokov. A teraz sa tento nesplnený sen opäť o pár rokov posúva. Je to smutné, je to hanba...
archív
nová diaľničná známka

Diaľnica z Bratislavy do Košíc sa stáva zasa nesplneným snom, aspoň zatiaľ. Kritický úsek Turany-Hubová sa tak skoro nezačne stavať kvôli tomu, že Úrad pre verejné obstarávanie zrušil celý tender na inkriminovaný úsek. A proti rozhodnutiu sa nie je možné odvolať.

Predseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Peter Kubovič nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zrušiť užšiu súťaž na výstavbu úseku diaľnice D1 Turany – Hubová. Rozhodol tak 16. decembra v konaní o preskúmaní právoplatného rozhodnutia, informoval ÚVO na svojom webe.

NDS nebola podľa ÚVO oprávnená obmedziť možnosť uchádzačov preukázať splnenie požiadavky podmienok účasti prostredníctvom kapacít inej osoby. Pokiaľ nevyužila výhradu, ktorou by vyžadovala, aby určité podstatné úlohy v rámci obstarávaných stavebných prác vykonal priamo sám uchádzač alebo člen skupiny dodávateľov a túto výhradu premietla do zmluvy, ktorú uzavrie s úspešným uchádzačom ako výsledok užšej súťaže.

„Nariadil som zrušenie tendra a v podstate to znamená, že Národná diaľničná spoločnosť bude musieť opakovať užšiu súťaž alebo postup verejného obstarávania. Takéto rozhodnutie sa neprijíma ľahko, pretože D1 by sme chceli mať už niekoľko rokov,“ povedal v stredu Kubovič na tlačovej besede k zrušeniu súťaže na D1 Turany – Hubová. V postupe NDS podľa neho identifikovali porušenie pravidiel verejného obstarávania. Užšia súťaž s dvoma kolami bola na začiatku vo fáze vyhodnocovania splnenia podmienok účasti. Ponuky sa mali predkladať až v druhej fáze.

„Podstata rozhodnutia spočíva v tom, že NDS stanovila podmienky účasti, konkrétne referencie na tunelové stavby. Ale stanovila problematické pravidlo, ktoré vylúčilo možnosť preukázať referencie formou subdodávky,“ priblížil Kubovič. Uchádzač musel na 60 % preukázať, že má skúsenosti s tunelovými stavbami, s vlastnými pracovníkmi. To ale NDS nepremietla do budúcej zmluvy, ktorá mala byť výsledkom verejného obstarávania.

„V praxi by zákazku mohol realizovať akýkoľvek dodávateľ vo forme stopercentnej subdodávky. Takýto postup NDS predstavuje porušenie pravidiel verejného obstarávania, keďže sa v prvej fáze zužuje súťaž, eliminujú sa potenciálni uchádzači,“ priblížil predseda ÚVO. Ak to verejný obstarávateľ nepremietne do zmluvy, stráca taká podmienka opodstatnenie. NDS sa ešte môže voči rozhodnutiu odvolať na správny súd, ktorý môže teoreticky vydať predbežné opatrenie o pozastavení vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO.

Diaľnica

Diaľnica, ktorá spája 2 najväčšie slovenské mestá je stále v nedohľadne

Diaľnica D1 Turany – Hubová

Diaľničiari vyhlásili užšiu súťaž na zhotoviteľa úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra v auguste 2024. Súčasťou stavby budú tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Predpokladaná cena prác plánovaných na sedem rokov predstavuje 1,473 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty.

Ešte vlani v auguste po zverejnení tendra boli ÚVO doručené námietky od štyroch spoločností proti podmienkam súťaže. „V jednom prípade úrad námietky zamietol, v ostatných ich sčasti zamietol, v časti im vyhovel a sčasti konanie zastavil. Jedna zo spoločností podala v decembri 2024 proti rozhodnutiu o námietkach správnu žalobu na Správny súd v Bratislave, ktorý o veci doteraz nerozhodol,“ uviedol ÚVO.

Rovnaká spoločnosť doručila v júni 2025 úradu podnet na preskúmanie rozhodnutia o námietkach. Predseda úradu v tejto súvislosti požiadal NDS o doručenie informácií a následne v novembri začal konanie, ktorého výsledkom je predmetné rozhodnutie o zrušení súťaže. Nemožno proti nemu podať opravný prostriedok.

Zdroje:  teraz.sk





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.