V tomto meste zrušili všetky značky a semafory, kontroverzný projekt búra mýty o bezpečnosti

Mesto, kde zrušili všetky značky, zaznamenalo pokles nehôd o 94 %! Koncept Shared Space už by mohol preniknúť aj do inej krajiny.

Čo by ste povedali na to, keby sa zrušili všetky značky, semafory a čiary? Takýto koncept sa v praxi používa už takmer dve desaťročia v Holandsku a teraz rezonuje aj v francúzskej politike vďaka návrhu Louisa Sarkozyho, kandidáta na primátora mesta Menton. Sarkozy, syn bývalého francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho, navrhuje kompletnú rekonštrukciu cestnej infraštruktúry v Mentone, vrátane radikálneho odstránenia dopravného značenia. Cieľom je podľa jeho slov posilniť dôveru medzi účastníkmi cestnej premávky a znížiť počet dopravných nehôd. Táto zdanlivo nezmyselná a riskantná myšlienka nie je pritom vôbec nová, odborníci ju poznajú pod názvom Shared space (zdieľaný priestor) a v praxi bola prvýkrát významne aplikovaná v holandskom meste Drachten.

Kde už zrušili všetky značky?

Koncepciu zdieľaného priestoru vytvoril holandský dopravný inžinier Hans Monderman. Jeho myšlienka spočívala v tom, že odstránením klasických dopravných kontrolných prvkov, ako sú semafory, značky, chodníky či vodiace čiary, sa vodiči, cyklisti a chodci musia aktívne navzájom pozorovať a reagovať na seba, čím sa zvyšuje ich pozornosť a prirodzene znižuje rýchlosť jazdy.

Mesto, kde zrušili všetky značky, zaznamenalo pokles nehôd o 94 %! Koncept Shared Space už by mohol preniknúť aj do inej krajiny.

Najznámejším príkladom je križovatka Laweiplein v centre Drachten. Pred transformáciou bola táto hlavná križovatka obvyklým uzlom s dopravnými svetlami a značkami, ktoré mali zvládať každodennú intenzívnu premávku. Po premene však technické prvky ustúpili – priestor sa otvoril ako verejné námestie, v ktorom sa zmiešali jazdci, chodci aj cyklisti bez jasne stanovenej priority a bez svetelnej signalizácie. Kľúčovým bodom bolo, že v tomto teste zrušili všetky značky a dali zodpovednosť do rúk samotným účastníkom premávky.

Ohromujúce výsledky

Výsledky pozorovaní a štatistík o bezpečnosti ukázali fascinujúci trend. Po odstránení tradičných kontrolných prvkov sa počet zaznamenaných dopravných nehôd na najfrekventovanejšej križovatke dramaticky znížil. Pred implementáciou konceptu zaznamenali v priebehu štyroch rokov približne 36 nehôd. Po tom, čo zrušili všetky značky, sa v nasledujúcich dvoch rokoch stali len 2 nehody.

Mesto, kde zrušili všetky značky, zaznamenalo pokles nehôd o 94 %! Koncept Shared Space už by mohol preniknúť aj do inej krajiny.

Okrem rapídneho zvýšenia bezpečnosti sa zlepšila aj plynulosť premávky. Dopravné zápchy alebo dlhé čakania sa na týchto miestach objavujú omnoho zriedkavejšie, pretože vodiči pohybujúci sa pomalšie a obozretnejšie prechádzajú križovatkou bez prestávok, ktoré spôsobujú semafory. Základná myšlienka konceptu spočíva v tom, že nejasné pravidlá vyvolávajú opatrnosť. Keď vodič presne nevie, kto má prednosť, musí sa viac spoliehať na vizuálne signály od ostatných účastníkov – napríklad na očný kontakt alebo očakávané správanie, čo prirodzene spomaľuje jazdu a znižuje ochotu riskovať.

Napriek pozoruhodným výsledkom nemožno tvrdiť, že je Shared space univerzálne použiteľný. Dopravní experti sa zhodujú, že tento prístup funguje najlepšie tam, kde nie je vysoká intenzita premávky – staršie rýchlostné cesty či veľké mestské ťahy nie sú ideálnym kandidátom. Niektoré výskumy poukazujú aj na to, že pre zraniteľných účastníkov premávky, najmä cyklistov a chodcov, môže byť subjektívne menej bezpečný, pretože neexistuje jasná segregácia ciest a chodníkov. V samotnom Drachtene sa navyše stávalo, že miestni obyvatelia volali po obnove niektorých dopravných prvkov; niektoré pôvodne bezznačkové úseky boli neskôr upravené alebo doplnené o malé kruhové objazdy, pretože skutočná absencia pravidiel bola pre niektorých miestnych účastníkov príliš mätúca.

Sarkozyho pokus

Na pozadí týchto holandských skúseností navrhuje Louis Sarkozy podobné riešenie aj pre francúzske mesto Menton na Côte d’Azur. Sarkozy tvrdí, že ak by zrušili všetky značky, v mestských častiach s nižšou premávkou by to mohlo viesť k väčšej zodpovednosti vodičov a pohodlnejšiemu pohybu. Tvrdí, že keď vodiči nemajú jasné návodné značky, „sú nútení viac sa sústrediť na prostredie a na ostatných účastníkov premávky“.

Jeho návrh vyvolal rozsiahlu diskusiu. Kritici poukazujú na francúzsku mentalitu a tradičný prístup k dopravným pravidlám. Zároveň upozorňujú na to, že koncept Shared space môže v praxi prinášať vyššiu mieru neistoty pre chodcov a cyklistov v rušných turistických oblastiach, akými Menton bezpochyby je. Napriek tomu, že by tento krok spôsobil mediálnu senzáciu, rozhodujúce budú výsledky pilotných projektov a reakcie verejnosti.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!