Brusel mení opravy áut: Nové pravidlá odhaľujú veľkú nevýhodu Slovákov v autoservisoch
Európska únia zavádza pravidlá, ktoré ovplyvnia opravy áut. Majiteľom áut dáva Brusel omnoho väčšiu kontrolu nad údajmi, ktoré ich vozidlá neustále zbierajú.
Od 12. septembra 2025 sa naplno uplatňuje takzvaný Akt o údajoch. Ide o rozsiahlu legislatívu, ktorá prináša viac transparentnosti, slabšie monopolné postavenie výrobcov a jednoduchší prístup k dátam zo všetkých prepojených zariadení. Patria sem nielen smartfóny či televízory, ale aj moderné automobily.
Dáta z auta už nie sú len v rukách výrobcov
Dnešné vozidlá fungujú ako mobilné počítače. Sledujú štýl jazdy, technický stav, polohu či stovky senzorických údajov. Hoci tieto informácie vznikajú počas používania auta, vodič k nim často nemal jednoduchý alebo žiadny prístup. To sa teraz mení.
Majitelia áut získali oficiálne právo vidieť, aké údaje ich vozidlo generuje, ako sa používajú a komu sa odosielajú. Rovnako dôležité je, že legislatíva sa týka aj vozidiel, ktoré už sú v prevádzke, teda nielen nových modelov.
Čo presne sa pre motoristov mení? Nové pravidlá dávajú majiteľom áut niekoľko praktických výhod. Do budúcna môžu vo vybraných prípadoch získať lacnejšie poistenie, ak sa rozhodnú dobrovoľne zdieľať vybrané údaje so svojou poisťovňou a tá im takúto možnosť ponúkne.
Aj opravy áut budú po novom prebiehať inak. Legislatíva zmena z Bruselu umožní rýchlejšiu diagnostiku pri poruche, pretože autoservis bude mať prístup k presným technickým dátam.
Výber autoservisu bez obáv
Vodiči takisto získajú ešte slobodnejšiu možnosť voľby servisu bez straty záruky, keďže údaje už nebudú uzavreté a dostupné len u značkových servisov. Výhodou je taktiež možnosť využívať dáta z vozidla v aplikáciách tretích strán, napríklad na analýzu jazdy či plánovanie údržby. Platí pritom dôležité ustanovanie, ktoré takisto presadila Európska únia. Výrobcovia si nesmú za takéto sprístupnenie dát účtovať poplatky.
Zaujíma vás, ako sa dostanete k údajom zo svojho auta? Automobilky musia motoristom jasne vysvetliť, aké údaje vozidlo zbiera a akým spôsobom ich môže vlastník získať.
Európsky Akt o údajoch stanovuje dva spôsoby. V takom prípade dostanete priamy prístup napríklad cez mobilnú aplikáciu alebo rozhranie vozidla. Existuje však aj nepriamy prístup. Majiteľ vtedy požiada výrobcu o údaje a ich sprístupnenie cez webové rozhranie či zákaznícky portál. Oba postupy musia byť jednoduché, prehľadné a pre používateľa bezplatné.
Ako to zlepší opravy áut v praxi
Predstavte si bežnú situáciu. Vaše auto začne hlásiť chybu motora, no vami preferovaný lokálny autoservis vám doteraz nevedel pomôcť, pretože automobilka mu neposkytla diagnostické dáta. Výsledok bol jasný. Museli ste ísť do značkového servisu, často drahšieho, prípadne s dlhšími čakacími lehotami.
Podľa nových pravidiel to má fungovať inak. K nezávislému servisu sa legálne dostanú všetky detailné technické údaje z vášho auta, presne vidí chybu a môže urobiť rovnakú diagnostiku ako autorizovaný servis a opravu vykonať bez toho, aby ste stratili záruku. Opravy áut sa takto môžu stať rýchlejšími, lacnejšími a dostupnejšími, najmä v menších mestách, kde autorizované servisy často ani neexistujú.
Brusel zasiahol, aby odstránil nevýhody na trhu
Európska únia si od zmien sľubuje nielen posilnenie práv spotrebiteľov, ale aj väčšiu konkurenciu, pokiaľ ide o opravy áut a digitálne služby. V minulosti mali automobilky výraznú kontrolu nad dátami, čo im dávalo výhodu pred nezávislými autoservismi či vývojármi aplikácií.
Nová regulácia má túto nerovnováhu odstrániť. Pre vodičov to znamená viac transparentnosti a viac možností pri rozhodnutiach (či už ide o opravy áut alebo iné úkony), ktoré sa týkajú ich osobných vozidiel.
Pred 30 či 40 rokmi sme o tom mohli len snívať, no dáta sa v 21. storočí stávajú rovnako dôležitou súčasťou vlastníctva ako samotný automobil. Európska únia býva kritizovaná za prílišnú reguláciu, no v tomto prípade jej úsilie zabezpečuje, že o údajoch bude rozhodovať ten, komu skutočne patria, teda vodič.
Aké sú nevýhody?
Pozorne však bude treba sledovať možné negatíva nových pravidiel Bruselu. Čím viac dát je sprístupnených, tým väčšie je samozrejme aj riziko ich zneužitia alebo útoku hackerov. Pre výrobcov, ktorí musia zabezpečiť, aby každý majiteľ mohol k dátam legálne a bezpečne pristupovať, vznikne administratívna záťaž navyše. Priame poplatky síce účtovať nemôžu, ale viacero príkladov z minulosti už ukázalo, že keď rastú náklady, stúpajú aj ceny nových áut.
Okrem toho treba myslieť aj na technickú pripravenosť servisov. Dostupnosť dát nezaručuje, že všetky nezávislé servisy budú zakaždým pripravené správne využiť dáta pre bezpečné opravy áut. Automobilkám sa nebude páčiť ani možný pokles zisku značkových servisov, ktoré vykonávajú opravy áut. Ich prípadný nižší príjem môže vytvoriť tlak, aby si výpadok peňazí vykompenzovali inými spôsobmi.
Zdroj: VOL












