Zablokované autá: Bežná funkcia zastavila motory, vodiči nevedia o skrytej hrozbe

Motoristi neprepadli panike, aj keď zablokované autá spôsobili chaos. Ich majitelia odhalili kreatívne spôsoby, ako znovu naštartovať svoje vozidlá.
zablokované autá

Minulý týždeň sa stovky vozidiel Porsche v Rusku stali náhle nepoužiteľnými. Zablokované autá vyvolali špekulácie o možnom kybernetickom útoku. Nemecká automobilka však medzičasom uviedla, že jej vozidlá zostávajú naďalej bezpečné.

Podľa informácií od ruského predajcu áut bola príčinou problému strata satelitného spojenia v prípade systémov pre sledovanie polohy a stavu vozidiel v reálnom čase. Softvér áut následne mylne vyhodnotil situáciu ako pokus o krádež a automaticky aktivoval imobilizér motora. Centrála Porsche nedokázala problém vyriešiť ani presne diagnostikovať.

Predpokladá sa, že uvedené systémy spravujú miestne pobočky Porsche alebo tamojšie predajné siete. Po invázii Ruska na Ukrajinu a uvalení sankcií však nemecký výrobca áut prestal do krajiny exportovať a neposkytuje ani popredajný servis.

Problém bol len v Rusku, odkazuje automobilka

V oficiálnom vyhlásení Porsche uviedlo, že problém, ktorý postihol zablokované autá, sa nevyskytol na žiadnom inom trhu. „Kybernetická bezpečnosť našich vozidiel je pre nás kľúčová,“ zdôraznil hovorca automobilky.

Zástupca Porsche zároveň dodal, že „ochrana proti útokom je zabezpečená komplexnými bezpečnostnými procesmi a technickými opatreniami počas celej životnosti vozidla. To zahŕňa bezpečnostné softvérové aktualizácie, chránené komunikačné kanály a pravidelné bezpečnostné testy na včasné odhalenie podozrivej aktivity.“

vodič

Zablokované autá spôsobili vodičom problémy

Rusi to nevzdali, zablokované autá naštartovali

Majitelia vozidiel Porsche v Rusku našli rôzne spôsoby, ako sa vysporiadať s problémom. Niektorí reštartovali alebo úplne odstránili systém sledovania polohy, iní zase odpojili batériu na desať hodín. Tieto riešenia boli často účinné, aj keď nie vo všetkých prípadoch.

Niektorí odborníci na kybernetickú bezpečnosť odhadujú, že pokiaľ ide o zablokované autá, príčinu treba skôr hľadať v technike, keďže zrejme nešlo o koordinovaný kyberútok. „Ak by išlo o cielený útok, očakával by som, že niektorá z proukrajinských skupín by už prevzala zodpovednosť a poskytla dôkazy, podobne ako pri útoku na ruskú leteckú spoločnosť Aeroflot v júli,“ povedal odborník na kybernetickú bezpečnosť Cian Heasley zo spoločnosti Acumen Cyber.

Moderné imobilizéry v autách sú závislé od získavania nepretržitého signálu zo satelitov alebo cloudových služieb. Ak sa tento signál stratí, systém vozidlo vyhodnotí ako ohrozené krádežou a preventívne zablokuje motor. A luxusné auto sa za takých okolností stane len drahou ozdobou na parkovisku.

Porsche Taycan

Nebezpečenstvo pre mnohé autá

Podobné situácie, aká teraz nastala v Rusku, podľa expertov poukazujú na veľkú zraniteľnosť prepojených vozidiel komunikujúcich s okolitým svetom cez internet. Ako ukázal aj incident v Rusku, tieto technologicky vyspelé autá ohrozujú medzinárodné sankcie, zmluvné spory, technické chyby či kyberútoky.

Imobilizéry pôvodne slúžili ako ochrana pred krádežou, v nesprávnych rukách sa ale môžu zmeniť na nočnú moru obmedzujúcu vlastníkov vozidiel. Môžeme len predpokladať, že väčšina ruských majiteľov Porsche nezostala napriek problémom bez auta. Ruská elita často vlastní aj luxusné modely iných značiek, ktoré zatiaľ problémy nepostihli.

Čo sa týka Slovenska, u nás našťastie žiadna z veľkých automobiliek neruší svoje zastúpenie. Zostáva preto dúfať, že tento druh problémov sa Slovákom vyhne.

Zdroj: OE24