Zmena nabíjania elektromobilov: Končia káble, ktoré máte doma. Motoristi v neistote
Bezdrôtové nabíjanie poznáme mnohí zo smartfónov. Stačí položiť zariadenie na podložku a energia sa prenesie bez jediného kábla. Práve na rovnakom princípe má byť postavená aj najnovšia zmena nabíjania elektromobilov.
Švajčiarski výskumníci si položili jednoduchú otázku: Ak sa to dá pri mobiloch, prečo by to nemohlo fungovať aj pri autách? Najnovšie testy ukazujú, že môže ísť o funkčné riešenie.
Tím výskumníkov pripravil v švajčiarskom Dübendorfe pri Zürichu testovaciu zónu s indukčnou nabíjacou doskou zabudovanou v zemi. Do niekoľkých elektromobilov namontovali špeciálne prijímacie cievky, ktoré dokážu zachytiť energiu z magnetického poľa. Po sérii bezpečnostných skúšok získali upravené vozidlá povolenie jazdiť v ostrej premávke po bežných cestách.
Výsledok prekvapil aj samotných odborníkov. Účinnosť bezdrôtového nabíjania dosiahla približne 90 percent. To je porovnateľné s klasickým nabíjaním cez kábel. Testovalo sa pritom v reálnom prostredí – v mraze, daždi, snehu a pri rôznych teplotách. Vedci vyskúšali aj to, aký vplyv má mierne nepresné zaparkovanie auta nad nabíjacou platňou.
Nabíjanie bez kábla s jedným obmedzením
Indukčné nabíjanie funguje tak, že energia prechádza z cievky umiestnenej v zemi priamo do auta prostredníctvom magnetického poľa. Vodič nemusí pripájať žiadny kábel. Stačí zastaviť na správnom mieste. Práve tam sa ukázala jediná výraznejšia nevýhoda dnešných prototypov. Auto musí stáť veľmi presne nad nabíjacou doskou, inak nabíjanie neprebieha tak, ako by malo.
Pri manuálnom parkovaní môže byť pre mnohých vodičov zložité zaparkovať správne, a to predovšetkým v stiesnených priestoroch. To potvrdzujú aj prvotné reakcie motoristov na koncept bezkáblového nabíjania. Zmena nabíjania elektromobilov sa im ako myšlienka pozdáva, no okrem iného majú obavy z toho, že to v praxi nebude fungovať a rýchlosť nabíjania ich bude obmedzovať podobne, ako je tomu často pri indukčnom nabíjaní mobilných telefónov.
Výskumníci to však vidia inak a ubezpečujú, že navrhovaná zmena nabíjania elektromobilov má potenciál zrušiť súčasné nabíjacie káble. Experti taktiež uvádzajú, že budúca nabíjacia infraštruktúra má riešiť parkovanie automaticky. Automobil si sám nájde optimálnu pozíciu a zastaví presne nad nabíjacou podložkou bez potreby zásahu vodiča.
Bezdrôtové nabíjanie a lacná elektrina
Podľa výskumníkov môže bezkáblové nabíjanie výrazne zmeniť spôsob, akým vodiči používajú elektromobily. Zmena nabíjania elektromobilov v praxi prinesie to, že vodičom stačí len zaparkovať a ich auto si môže častejšie dopriať krátke dobitie napríklad počas pracovného dňa, v rámci nákupov či pri dlhšom státí doma.
Význam to má najmä pre využívanie lacnej energie z obnoviteľných zdrojov. Auto sa môže nabíjať práve vtedy, keď je výroba solárnej energie najvyššia a elektrina najlacnejšia.
Pilotný projekt Inlade vznikol v spolupráci s energetickou spoločnosťou Eniwa a podporil ho švajčiarsky úrad pre energetiku, ako aj kantóny Zürich a Aargau. Švajčiarsko tak patrí medzi prvé krajiny, ktoré testovali bezdrôtové nabíjanie elektromobilov v podmienkach blízkych bežnej premávke.
Technológia je síce životaschopná a pri správnej implementácii môže byť rovnako účinná ako klasické nabíjanie káblom, no na jej masívne rozšírenie si ešte určite počkáme. Isté je, že zmena nabíjania elektromobilov by motoristom určite priniesla zvýšený komfort.
Zdroj: news.admin.ch













