80% vodičov si mýli 2 kľúčové symboly! Tieto kontrolky si nikdy nesmiete zameniť. Viete ich rozlíšiť už na prvý pohľad?

Ako rozlíšiť kľúčové symboly parkovacích a stretávacích svetiel, aby ste neohrozovali seba a ostatných účastníkov premávky?

Zima nás už privítala. Vitajte v sezóne hmly, sychravého šera a cestných „duchov“. Práve teraz sa chceme sústrediť na najväčšiu vizuálnu hádanku pre vodičov – 2 kľúčové symboly svetiel, ktoré si mnohí mýlia. Teda vodičov, ktorí sa s nadšením a s viditeľnosťou čiernej diery šinú po vozovke, svietiac vpredu minimálnym osvetlením a vzadu doslova NIČÍM.

Ak patríte k vodičom, ktorých táto neviditeľná epidémia privádza do stavu frustrácie, chápeme Vás! Keď sa počasie zmení, spätné zrkadlo sa stáva bojovým poľom. Zrazu máte pocit, že auto pred vami stojí, pretože sa v tej záplave slnka bez zadných svetiel neviete zorientovať. Najhoršie je to pri dažďovej sprche alebo v zime, keď je vozovka vlhká a auto za sebou zanecháva oblak jemnej vodnej hmly. Vtedy ho doslova nevidíte ani za jazdy.

Pravdou je, že za týmto nebezpečným správaním nestojí zlá vôľa. Skôr ide o akúsi svetelnú negramotnosť spôsobenú neustálou evolúciou áut a prehnanou dôverou v automatiku. Mnohí vodiči úprimne nevedia rozlíšiť dva kľúčové symboly, ktoré zobrazujú pozičné svetlá a stretávačky. Pritom je to ale extrémne dôležité, pretože rozdiel je v centimetroch brzdnej dráhy a riziku kolízie. A my predsa chceme, aby nás všetci videli.

Ako rozlíšiť kľúčové symboly parkovacích a stretávacích svetiel, aby ste neohrozovali seba a ostatných účastníkov premávky?

Mýtus o parkovačkách

Hlavným vinníkom tohto zimného svetelného baletu je zámena dvoch základných symbolov. Keď je šero, vodič otočí koliesko raz, uvidí rozsvietený symbol (dve protiľahlé malé paraboly s lúčmi) a povie si: „Svieti!“. Alebo má automatiku, ktorá už rozhoduje zaňho a na palubovke vidí svietiť nejaký symbol svetiel. Lenže mu nenapadne, že si zapol parkovacie alebo pozičné svetlá. A ako už ich názov napovedá, sú určené na parkovanie. Slúžia na to, aby vaše stojace vozidlo bolo viditeľné pre okolie (napr. ak stojíte v noci na krajnici).

Ich intenzita je minimálna a, čo je najdôležitejšie, v mnohých vozidlách pri tomto režime buď nesvietia zadné svetlá vôbec, alebo svietia extrémne slabo. Pre rýchlo sa pohybujúce auto ste zozadu prakticky neoznačená prekážka. Práve zámena  parkovacích a stretávacích svetiel je najčastejšou chybou, ktorú vidíme na cestách. Hľadanie frázy parkovacie svetlá na jazdu v Googli by vás malo okamžite presmerovať na policajné pokuty.

Zákon hovorí jasne

Dnešné autá majú často nastavené Denné svietenie (DRL), ktoré je povolené používať cez deň za nezníženej viditeľnosti. Nezníženej. Ak symbol vášho denného svietenia (ikona s lúčmi smerujúcimi vodorovne) neaktivuje zadné svetlá, stávate sa neviditeľným duchom, akonáhle zájde slnko alebo začne jemne mrholiť. Senzory automatiky sú skvelé, ale často nevedia posúdiť hraničné podmienky – nevidia do oblaku vodnej hmly, ktorý za sebou zanechávate na mokrej vozovke, ani do tieňa, ktorý vrháte v sychravom počasí. Preto je dôležité poznať kľúčové symboly manuálneho ovládania.

Naša frustrácia má pritom oporu v zákone. Slovenská legislatíva je v tejto veci nekompromisná a nedovoľuje žiadnu „slepú zónu“. Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 32, ods. 1 hovorí, že za nezníženej viditeľnosti môžu byť rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ale kedykoľvek je viditeľnosť znížená (dážď, hmla, sneh, šero), musia byť na vozidle rozsvietené stretávacie svetlomety. To isté platí v situácii, kedy začne spoza horizontu vykúkať slnko, ktoré vodičov ráno oslepuje, a vaše zadné svedlá môžu byť to jediné, čo uvidia. Pamätať si kľúčové symboly je v tomto prípade otázkou dodržiavania zákona a bezpečnosti.

Prestaňme sa preto spoliehať na náhodu a automatiku. Ak symbol, ktorý svieti na palubnej doske, vyzerá ako:

  • Parabola s lúčmi smerujúcimi šikmo dole (symbol stretávacích svetiel), tak je to SPRÁVNE! Stretávacie svetlá sú určené na jazdu za zníženej viditeľnosti, osvetľujú vozovku, neoslňujú a vždy aktivujú zadné svetlá.

Ako rozlíšiť kľúčové symboly parkovacích a stretávacích svetiel, aby ste neohrozovali seba a ostatných účastníkov premávky?

  • Dve protiľahlé malé paraboly s lúčmi (symbol parkovacích/pozičných svetiel), tak je to ZLE! Tieto svetlá sú na parkovanie. Ak toto svieti, keď sa pohybujete, ohrozujete seba aj ostatných. Za nepriaznivých podmienok môžete byť dôvodom kolízie.

Ako rozlíšiť kľúčové symboly parkovacích a stretávacích svetiel, aby ste neohrozovali seba a ostatných účastníkov premávky?

Kľúčové symboly pre auto sú len 2, ale ich zámena má katastrofálne následky.

Dôvod, prečo si vodiči tieto kľúčové symboly mýlia, často spočíva v prechode z DRL na automatiku. Ak automatika váha alebo neprepne svetlá dostatočne rýchlo (napríklad pri prechode poľnou cestou, kde sú stromy), vodič by mal konať sám. Je nutné otočiť voličom na manuálne zapnutie stretávacích svetiel. Pamätajte, že kľúčové symboly vám vždy ukážu, čo presne robíte. Nechcete predsa byť neviditeľný.

Nabudúce, keď otočíte voličom svetiel a uvidíte symbol pre parkovačky, urobte si malú láskavosť a otočte ho ešte raz na symbol stretávacích svetiel. Váš život a plechy ostatných vodičov vám poďakujú.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!