Niektoré autá si získali porotu inovatívnym prístupom, ale nedokázali osloviť širokú verejnosť. V niektorých prípadoch trh ešte nebol pripravený. V iných bola problémom cena alebo technológia, ktorá bola na svoju dobu príliš pokročilá. Prízvukujem, všetky tieto autá sa predávali, a našli svojich skalných fanúšikov, niektoré stretávame aj dodnes na našich cestách. Ide skôr o to, že verejnosť neocenili ich potenciál tak, ako si novinári – členovia komisie, a v konečnom dôsledku aj výrobcovia predstavovali.
História Auta roka nás učí, že víťazstvo nemusí nevyhnutne znamenať výborné predajné čísla . A to nie je vždy zlá vec, za komerčným prepadákom sa často skrýva odvážny projekt, ktorý predvídal skorú budúcnosť automobilového priemyslu.

Víťaz ankety Auto roka 1990 – Citroën XM Foto: Citroën
Víťazi ankety Auto roka – Skvelí, ale smoliari
Jedným z najvýraznejších prípadov je NSU Ro 80 , víťaz z roku 1968. Vďaka svojmu rotačnému motoru Wankel bol technicky revolučný a bol jedným z prvých európskych automobilov, ktoré sa zameriavali na účinnosť a mechanickú plynulosť. Zložitosť motora a náklady na údržbu ho však čoskoro odsúdili na komerčný neúspech. Dnes je Ro 80 považovaný za ikonu inžinierstva a príklad toho, ako inovácia, ak nie je podporená vyspelou priemyselnou dobou, môže zostať nenaplneným snom.
Podobný osud postihol aj Simcu 1307 (Auto roka 1976), vozidlo chválené pre svoje pohodlie a dizajn, ale nedokázalo konkurovať nemeckej konkurencii. A Citroën XM (víťaz v roku 1990) si napriek atraktívnym líniám a hydropneumatickej technológii pruženia nedokázal získať publikum, ktoré sa už vtedy veľmi prudko orientovalo na nemecké sedany. Navyše, XM-ko bol liftback, čo v tej dobe v tejto triede áut nebolo vôbec bežné.
V poslednej dobe mali modely ako Toyota Prius (2005) a Opel Ampera (2012) v Európe tiež obmedzený vplyv na verejnosť: boli príliš inovatívne, príliš drahé a príliš predbehli svoju dobu. Napriek tomu je ich technické dedičstvo zrejmé v každom modernom hybridnom a plug-in modeli.

Víťaz ankety Auto roka 2005 – Toyota Prius Foto: Toyota
Inovácia, ktorá sa z dlhodobého hľadiska vyplatila
Mnohé z takzvaných „trhových zlyhaní“ Auto roka v skutočnosti vydláždili cestu novým technológiám. Napríklad Prius navždy zmenil vnímanie hybridov, a táto povesť spoľahlivého partnera do života sa nalepila na automobilku Toyota až doteraz. Opel Ampera so svojou architektúrou predlžujúcou dojazd predvídala logiku moderných plug-in hybridov.
Dokonca aj modely ako Renault 16 a Lancia Delta – oba víťazné a spočiatku vítané so skepticizmom – demonštrujú, ako sa niektoré odvážne rozhodnutia pochopia až časom. Renault 16 , prvý skutočný hatchback strednej triedy, stanovil nový štandard pre karosárske štýly; Delta sa na druhej strane stala legendou vďaka úspechu v rally a vykúpila sa z nie práve hviezdneho začiatku predaja.
Auto roka odmeňuje víziu, nielen čísla. A história to potvrdzuje: tie najodvážnejšie nápady, aj keď sa nepredávajú, zanechávajú nezmazateľnú stopu vo vývoji automobilu.
Dnes, rovnako ako včera, je riziko súčasťou pokroku
V ére elektrifikácie sa hranica medzi úspechom a neúspechom ešte viac rozmazáva. Auto môže získať titul a zostať len špecializovaným trhom, ako sa to stalo s Jaguarom I-Pace , prvým elektromobilom, ktorý triumfoval v roku 2019. Ocenenia a predaje sa nie vždy zhodujú, ale hodnota projektu zostáva.
Každé podhodnotené Auto roka rozpráva iný príbeh: príbeh vízie, odvahy a výskumu. A hoci verejnosť nie vždy na prvý pohľad odmeňuje inovácie, história automobilového priemyslu ukazuje, že práve z týchto „zdanlivých porážok“ sa rodia revolúcie.

Jaguar I-Pace vyhral v roku 2019. Foto: Jaguar