Zánik benzínových áut je blízko, slovenskí vodiči sa boja najbližších dní. Teraz sa rozhodne

Európa sa chystá na zánik benzínových áut a rovnako aj tých s naftovým pohonom. Už čoskoro padne kľúčové rozhodnutie, ktoré mnohé napovie.
zánik benzínových áut

Debata o zákaze spaľovacích vozidiel od roku 2035 sa opäť dostala do centra pozornosti Európy. Pozornosť sa upiera na Nemecko. Príde zánik benzínových áut alebo nie? Najnovšie vyhlásenia šéfa poslaneckého klubu ľavicovej koaličnej strany SPD Matthiasa Mierscha naznačujú, že nemecká vláda sa blíži k dohode vo vlastnej koalícii, ako chce postupovať a čo plánuje presadiť.

Ide pritom o tému, ktorá ďaleko presahuje hranice Nemecka. Má kľúčový význam aj pre Slovensko, naše automobilky a samozrejme v neposlednom rade ovplyvňuje pre bežných motoristov.

 vodič za volantom

Čo znamená zákaz spaľovacích motorov?

Európska únia v roku 2023 schválila plán, že od roku 2035 nebude možné registrovať nové autá so spaľovacím motorom. Do budúcna sa však môže uplatniť výnimka, že takéto vozidlá môžu jazdiť na takzvané syntetické palivá (e-palivá).

Existujúce autá s benzínovým či naftovým motorom môžu každopádne zostať v premávke aj po roku 2035. Zánik benzínových áut sa týka len predaja nových vozidiel. Pre Slovákov to znamená, že jazdiť na naftu alebo benzínu bude možné aj o desať rokov. Keď však Brusel neustúpi, od polovice budúceho desaťročia si už nekúpite nové auto s tradičným pohonom.

Nemecko však patrí medzi krajiny, ktoré dokážu podobné pravidlá výrazne ovplyvniť. Ide o najväčší automobilový trhh v Európe a zároveň domov najväčších výrobcov od Volkswagenu cez Mercedes až po BMW. Keď sa Nemecko postaví proti regulácii, celý proces pre zánik benzínových áut sa môže spomaliť, zmeniť alebo úplne prehodnotiť.

vodič

Prečo je postoj Nemecka dôležitý?

Nemecký kancelár Friedrich Merz sa už viackrát vyjadril, že chce v Bruseli presadiť úpravy pravidiel, a to najmä väčšiu flexibilitu pre technológie ako syntetické palivá. Problém je, že v jeho vlastnej koalícii stále neexistuje jednotný názor. Zatiaľ čo časť vlády je za kompromis, iní chcú prísne dodržať pôvodný plán.

Ak sa Nemecko nedohodne na vnútropolitickej úrovni, blokuje tým prakticky celú dohodu na úrovni EÚ. Slovensko, ktoré drží nad vodou automobilový priemysel ako dôležitý pilier ekonomiky, tak čaká, aký smer si Berlín napokon zvolí.

čerpacia stanica

Zánik benzínových áut a vážne dôsledky

Pre slovenských vodičov a kupujúcich bude definitívne rozhodnutie na pôde Bruselu znamenať veľký rozdiel. Buď zostane blok krajín EÚ pri prísnom zákaze klasických áut, čo by zrýchlilo prechod na elektromobily a postupne obmedzilo ponuku modelov so spaľovacím motorom, alebo dôjde k uvoľneniu pravidiel. To by mohlo predĺžiť život tradičných osobných vozidiel aj po roku 2035. Tvrdý zánik benzínových áut by sa tým pádom podarilo odvrátiť napríklad vďaka hybridným technológiám či e-palivám.

Aj preto sú najnovšie slová nemeckého politika Mierscha dôležité. Naznačujú, že v Nemecku sa črtá kompromis, ktorý môže už v najbližších dňoch určiť, ako bude vyzerať automobilový trh v celej Európe vrátane Slovenska. U mnohých motoristov, ktorí stále preferujú šoférovanie klasických spaľovákov, vyvoláva predstava povinného prechodu na elektromobil nepríjemné pocity. Náladu vodičov a automobiliek zhoršuje aj neistota na trhu. Veľkí hráči investovali miliardy do elektromobility s vidinou, že reálne pôjde o jediný druh pohonu v štátoch EÚ.

Zdroj: bo.de