Zaseknutá skrutka kolesa? Nerobte túto chybu! Jednoduché triky, ktoré vám ušetria čas, nervy a stovky eur za opravu
Blíži sa čas, kedy každý správny motorista musí v garáži absolvovať sezónny rituál – prezúvanie pneumatík. Pre niekoho je to príjemná polhodinka s pocitom dobre vykonanej práce, pre iného sa môže zmeniť na nočnú moru, ktorá sa začne jediným zlovestným zvukom, „Cvak!“. A potom už len hrobové ticho, kľúč na kolesá zaseknutý v neprirodzenej polohe a vy na smrť spotený premýšľate, čo sa práve pokazilo. Skrutka kolesa sa nielenže nepohla, ale jej hlava sa s najväčšou pravdepodobnosťou práve odlomila. Čo teraz? Ukážeme vám nielen to, ako sa z tohto technického pekla dostať, ale hlavne, ako sa mu v budúcnosti navždy vyhnúť.
Keď sa rutina zmení na nočnú moru
Zaseknutá alebo zlomená skrutka nie je len náhoda, je to takmer vždy dôsledok niečoho, čo sa stalo v minulosti. Najčastejším a najzákernejším vinníkom je obyčajná hrdza, ktorá sa počas mesiacov neúnavne tvorí v mikroskopických medzerách závitu. Menej známym, no o to nebezpečnejším faktorom je galvanická korózia, chemická reakcia, ktorá vzniká, keď sú v kontakte dva rozdielne kovy, napríklad hliníkový disk a oceľová skrutka, v prítomnosti vlhkosti.
Tieto dva kovy si v podstate vytvoria miniatúrny elektrický článok, ktorý postupne „privarí“ skrutku k náboju. Avšak najväčším nepriateľom je často človek. Konkrétne mechanik v pneuservise, ktorý v snahe ušetriť pár sekúnd siahol po pneumatickom uťahováku a bez citu utiahol vaše skrutky ďaleko za predpísanú hodnotu. Takto preťažená skrutka je časovanou bombou.
Prvá reakcia, keď narazíte na odpor, je inštinktívna – zabrať ešte viac, zavesiť sa na kľúč celou váhou alebo si pomôcť dlhou trubkou. Toto je však zaručený spôsob, ako skrutku definitívne zlomiť a z jednoduchej výmeny urobiť niekoľkohodinovú a poriadne drahú operáciu. Namiesto hrubej sily treba použiť mozog, trpezlivosť a správnu techniku.
Záchranné techniky, ktoré naozaj fungujú
Skôr ako sa pustíte do akéhokoľvek boja, nechajte za seba pracovať vedu. Každý má v garáži plechovku WD-40, no na extrémne zaseknuté skrutky existujú oveľa silnejší hráči, špecializované penetračné oleje, ktoré sú navrhnuté tak, aby prenikli hlboko do hrdze. Nešetrite nimi. Dôkladne nastriekajte okolie každej skrutky, aby olej mohol stekať do závitov a nechajte chémiu pôsobiť aspoň 15-20 minút.
Ak je skrutka naozaj „zapečená“, nechajte ju v oleji pokojne aj niekoľko hodín alebo cez noc. Počas čakania môžete proces opakovať. Po uplynutí času skúste skrutku jemne „rozhojdať“. Namiesto jedného silného ťahu proti smeru hodinových ručičiek skúste skrutkou opatrne pohnúť kúsok doľava na povolenie a potom kúsok doprava na utiahnutie. Tento pohyb pomáha postupne rozdrviť a uvoľniť hrdzu v závitoch.
Ak to nepomáha, vezmite stredne veľké kladivo a cez nejaký kovový nástavec (napríklad starý kľúč) niekoľkokrát primeranou silou udrite priamo na stred hlavy skrutky. Cieľom nie je skrutku zdeformovať, ale vibráciami rozrušiť štruktúru korózie a pomôcť oleju preniknúť hlbšie. Ak aj táto technika zlyhá, je čas na väčší kaliber – pákový kľúč, ktorý vám vďaka svojej dĺžke poskytne obrovskú silu.
Poslednou záchranou pred vŕtaním je použitie tepla. Malým horákom nahrievajte hlavu skrutky (vyhnite sa hliníkovému disku), kým nebude takmer červená. Teplom sa kov roztiahne a pri následnom ochladení zmrští, čo dokáže rozrušiť aj tú najodolnejšiu hrdzu. Dávajte však extrémny pozor na okolité diely a nikdy nekombinujte teplo s horľavými olejmi.
Najhorší scenár a ako mu profesionálne predísť
Stáva sa, že skrutka sa napriek všetkej snahe zlomí. To nie je koniec sveta, no jej odstránenie už vyžaduje istú zručnosť. Budete musieť navŕtať dieru presne do stredu zlomenej skrutky a použiť špeciálny nástroj – extraktor s vonkajším závitom. Ten sa do diery „zahryzne“ a umožní vám zvyšok skrutky vyskrutkovať von. Ak si na to netrúfate, v tomto bode je múdrejšie a lacnejšie prenechať prácu profesionálom.
Najlepší boj je však ten, ktorý nemusíte nikdy absolvovať. Prevencia je pritom jednoduchá. Pred každou výmenou kolies dôkladne očistite závity na náboji aj na skrutkách oceľovou kefou. Použitie tenkej vrstvy medenej alebo keramickej pasty proti zadieraniu je síce kontroverzná téma, no na závitoch (nikdy nie na kužeľovej dosadacej ploche) môže pomôcť predísť korózii. Absolútne kľúčové je však prestať tolerovať doťahovanie kolies pneumatickým uťahovákom „na fest“.
Jediný správny spôsob je použiť momentový kľúč nastavený na hodnotu presne predpísanú výrobcom vášho auta, ktorú nájdete v manuáli. Skrutky vždy uťahujte postupne a do kríža, aby koleso sadlo na náboj rovnomerne. Investícia do kvalitného momentového kľúča je zlomkom ceny opravy poškodeného náboja a ušetrí vám nervy, ktoré sú na nezaplatenie.



















