Nová diaľnica na severe Slovenska: Neplatí tam diaľničná známka, dôležitá trasa do Poľska
 
							V meste Tvrdošín môžu oslavovať. Po mesiacoch prevádzky nového obchvatu sa dostavili jasné výsledky. Tranzitná doprava – a myslíme tým najmä kamióny – už takmer nezaťažuje mestské ulice.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorila rýchlostný úsek R3 Tvrdošín – Nižná len v lete tohto roka. Presnejšie povedané, motoristickej verejnosti sprístupnili rýchlostnú cestu 21. júla 2025. Výstavbu financovali sčasti z európskych peňazí – z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ako aj z Programu Slovensko.
Jej prínosy sa však ukazujú už po troch mesiacoch. Novovybudovaný ťah si rýchlo osvojili najmä vodiči nákladných áut. Od momentu, kedy bola nová diaľnica na severe Slovenska sprístupnená, ňou prešlo už viac než 400 tisíc vozidiel všetkých kategórií a uvedené číslo samozrejme ďalej rastie.
 
Tisíc nákladných áut na R3 každý deň
Po obchvate Tvrdošína dnes jazdí približne tisíc kamiónov denne. Ak by neexistovala nová diaľnica na severe Slovenska, všetky tieto vozidlá by inak prechádzali intravilánom mesta a komplikovali dopravu v ňom pre miestnych obyvateľov. Tí už boli na nákladné vozidlá doslova alergickí.
„Rýchlostný ťah pri Tvrdošíne prináša benefity všetkým. Ľahšie sa dýcha obyvateľom takmer desaťtisícového mesta, keďže mestské komunikácie sú odbremenené od nákladných vozidiel,“ vysvetlil Filip Macháček, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Šéf NDS Macháček zároveň dodal: „Na strane druhej, všetci motoristi môžu využiť pohodlnejšiu, bezpečnejšiu a rýchlejšiu alternatívnu trasu zo severu na západ.“
 
Diaľnica na severe Slovenska odľahčuje ulice
Štatistiky potvrdzujú, že otvorenie obchvatu, respektíve rýchlostnej cesty R3 malo okamžitý dopad. Nákladná doprava cez mesto klesla medziročne až o 71 %. Ulice sú menej preťažené, hluk aj smog ustúpili a život v centre je citeľne pokojnejší. To všetko priniesla nová diaľnica na severe Slovenska.
Horná Orava predstavuje jeden z hlavných vstupov do našej krajiny pre dopravu z Poľska smerom na západ či juh Slovenska. Práve preto bol tranzit dlhodobo nadpriemerne intenzívny. „Vplyv nových obchvatov miest na úbytok kamiónov z intravilánu sa nám potvrdil už niekoľkýkrát. Samozrejme, obchvat pomáha aj bežným motoristom, ktorí ho môžu navyše využívať bez diaľničnej známky,“ dodal Macháček. Generálny riaditeľ tak dal odpoveď všetkým, ktorí si neboli istí, či si potrebujú pre svoje osobné auto zakúpiť známku.
Zdroj: NDS
 
			









 
							









 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				