Aktualita
Zaspal za volantom Tesly, nechal šoférovať autopilota a nabúral do policajného auta. Kto je na vine?
Vodič Tesly v americkom štáte Illinois narazil do policajného auta a následne skončil vo väzbe. Po nehode tvrdil, že zaspal a vozidlo bolo v čase nárazu v režime autopilota. Ide o ďalší z incidentov, ktoré poukazujú na riziká nesprávneho používania asistenčných systémov, najmä ak vodič ignoruje svoju povinnosť sledovať cestu. V tomto prípade to bol naozaj veľký prešľap.
Autopilot od Tesly nie je zatiaľ vôbec plne autonómnym systémom. Spadá do kategórie Level 2, čo znamená, že si vyžaduje neustálu pozornosť vodiča. Má síce pokročilé funkcie, no nie je schopný bezpečne zvládnuť všetky situácie bez zásahu človeka. Vodič musí mať ruky na volante a byť pripravený okamžite zasiahnuť. Aj keď ste už možno videli videá, na ktorých sa vodiči bez potreby zasahovať premávali po cestách v USA, to vôbec neboli bežní používatelia, no len pár beta testerov plne autonómnych systémov.
Zrážka Tesly a policajného vozidla
Samotný systém by mal vodiča upozorniť, ak nesleduje cestu, napríklad prostredníctvom kamery sledujúcej oči alebo snímačov pohybu volantu. Tieto opatrenia sa však dajú ľahko oklamať. Existujú bežne dostupné triky, ako napríklad zavesenie závažia na volant, ktoré systém oklamú, že má vodič ruky na volante. V dnešnej dobe sa už väčšinu z nich podarilo automobilkám opraviť, no stále sa pár chytákov nájde.
- Zrážka Tesly s policajným autom | Zdroj: Electrek
- Zrážka Tesly s policajným autom | Zdroj: Electrek
Ak vodič skutočne zaspal, znamená to, že ignoroval všetky výstrahy systému, alebo ich vedome obchádzal. V takom prípade nejde o technické zlyhanie, ale o závažné porušenie povinností. Policajti v poškodenom aute mali šťastie a vyviazli bez vážnych zranení.
Systémy ako autopilot dokážu zlepšiť bezpečnosť, no len za predpokladu, že sa používajú správne. Každý výrobca by mal zabezpečiť, aby bolo ich zneužitie čo najťažšie. Tesla je dlhodobo kritizovaná za to, že umožňuje používanie Autopilota bez dostatočnej kontroly nad tým, ako ho vodiči využívajú. Zodpovednosť za vozidlo má vždy vodič. Tvrdenie, že človek zaspal počas jazdy, nie je ospravedlnením, ale dôkazom hrubej nedbanlivosti. Ukazuje to aj na potrebu lepšej legislatívy a technických opatrení, ktoré by aktívne zabránili jazde v nepozornosti alebo bez dozoru.





















