Aktualita

Mýtus o biopalivách odhalený. Tankujete ich v domnení, že šetríte prírodu, no opak je pravdou

Bio zložku v palivách máme na čerpacích staniciach na Slovensku už piatym rokom, je však jej používanie skutočne tak zelené ako sme sa domnievali? Výroba mnohých biopalív z plodín, ako je palmový olej alebo sója, naopak, v skutočnosti ničí pralesy a uvoľňuje do atmosféry oveľa viac emisií, než koľko dokážu ušetriť pri spaľovaní v motore.

Stojíte pri stojane a tankujete benzín s označením E10. Možno máte aj dobrý pocit, že vďaka povinnej „bio“ zložke aspoň trochu pomáhate planéte. Je nám ľúto, ale musíme vás vyviesť z hlbokého omylu. Šokujúca správa renomovanej európskej organizácie Transport & Environment (T&E) odhaľuje, že takzvané zelené palivá sú často jednou z najhorších vecí pre životné prostredie.

Čo sú vlastne biopalivá vo vašej nádrži?

Keď na stojane vidíte označenie E10, znamená to, že v benzíne je primiešaných až 10 % bioetanolu. Podobne je to aj pri nafte. Táto „bio“ zložka sa vyrába z poľnohospodárskych plodín, v našich končinách ide najmä o repku olejnú či kukuricu. Problém však je, že veľká časť biopalív v európskych nádržiach pochádza z dovozu, a to z plodín, ako sú palmový olej a sója. A práve tu sa začína ekologická katastrofa.

Bio zložku v palivách máme na čerpacích staniciach na Slovensku už piatym rokom, je však jej používanie skutočne tak zelené ako sme sa domnievali? Výroba mnohých biopalív z plodín, ako je palmový olej alebo sója, naopak, v skutočnosti ničí pralesy a uvoľňuje do atmosféry oveľa viac emisií, než koľko dokážu ušetriť pri spaľovaní v motore.

Kde sa stráca „eko“ kúzlo? Skrytý problém menom ILUC

Logika hovorí, že spaľovanie paliva z rastlín je neutrálne – rastlina pohltí CO₂, a to sa spaľovaním len vráti do atmosféry. Toto je však len polovica pravdy. Zabúda sa na to najdôležitejšie: kde a ako sa tieto plodiny pestujú. Aby vznikli obrovské plantáže na palmový olej, sóju či kukuricu, musia sa klčovať a vypaľovať dažďové pralesy, rašeliniská a savany. Tým sa do ovzdušia uvoľní gigantické množstvo uhlíka, ktoré bolo v pôde a rastlinách viazané po stáročia. Odborníci tento jav nazývajú ILUC (Indirect Land Use Change), teda nepriama zmena vo využívaní pôdy. V praxi to znamená, že biopalivo si so sebou nesie obrovský „uhlíkový dlh“, ktorý trvá desaťročia, ak nie storočia, kým sa splatí.

Trikrát horšie ako nafta

Správa organizácie T&E prináša na základe vedeckých dát mrazivé porovnanie. Keď sa započíta aj spomínaný efekt ILUC, výsledky sú jednoznačné:

  • Bionafta z palmového oleja: produkuje v priemere 3-krát viac emisií ako tradičná fosílna nafta.
  • Bionafta zo sóje: je 2-krát horšia ako nafta.
  • Bionafta z repky olejnej: produkuje v priemere 1,2-krát viac emisií ako nafta.

Áno, čítate správne. Palivo, ktoré malo byť ekologickou alternatívou, v mnohých prípadoch znečisťuje planétu ešte viac.

Bio zložku v palivách máme na čerpacích staniciach na Slovensku už piatym rokom, je však jej používanie skutočne tak zelené ako sme sa domnievali? Výroba mnohých biopalív z plodín, ako je palmový olej alebo sója, naopak, v skutočnosti ničí pralesy a uvoľňuje do atmosféry oveľa viac emisií, než koľko dokážu ušetriť pri spaľovaní v motore.

Tlačí nás EÚ do ekologickej pasce?

Najväčším paradoxom je, že za tento stav je zodpovedná samotná Európska únia. Svojou politikou a nariadeniami vytvorila masívny dopyt po biopalivách, ktoré nie sú tak ekologicky efektívne ako sme sa domnievali. Tlak agropotravinárskej a palivovej loby bol jednoducho príliš silný. Výsledkom je, že európski vodiči nechtiac financujú odlesňovanie v Indonézii či Brazílii.

Neznamená to, že sa máme okamžite vrátiť k čistej rope. Riešením je prestať podporovať túto škodlivú prvú generáciu biopalív z potravinárskych plodín. Existujú aj pokročilé biopalivá vyrábané z odpadu (napr. z použitého kuchynského oleja alebo slamy), ktoré sú skutočným prínosom. Kým však politici a výrobcovia palív neprehodnotia svoj prístup, zostáva nám len trpká pravda. Ten malý „eko“ pocit pri tankovaní je, žiaľ, vo väčšine prípadov len dobre mienený sebaklam.

Zdroje:  https://www.transportenvironment.org/te-deutschland/articles/hoehere-co2-emissionen-biokraftstoffe-kein-ersatz-fuer-fossile-brennstoffe





Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.