Novinka

Koniec naftového monopolu: Na cesty prichádzajú diaľkové elektrobusy s dojazdom 700 km

Obidva autokary švédskeho a nemeckého výrobu mali svoju premiéru na výstave Busworld Europe 2025, ktorá sa uskutočnila 4. - 9. októbra v Brusseli. Pre úplnosť treba dodať, že sú to hotové sériové modely, žiadny koncept.

Diaľková osobná doprava je segment cestnej dopravy, o ktorom sa veľa nehovorí ani nepíše. Je to špecifická kategória. Nie sú tam tak časté zmeny, problémy alebo novinky, ako je to pri osobných alebo nákladných automobiloch. No keď sa k tejto kategórii niečo napíše, tak ide o niečo veľkolepé. Práve niečo také sa pred pár dňami udialo.

Elektrické pohony sa v Európe rozmáhajú ako huby po daždi. Dostali sa prakticky do každého segmentu cestnej dopravy, a to doslova. K osobným automobilom, dodávkam, mestským/prímestským autobusom a nákladným automobilom pribudla skupina diaľková osobná doprava. Zjednodušene povedané, odteraz budú na cestách aj elektrické diaľkové autobusy. Prekvapením je tiež fakt, že prvými lastovičkami sú modely európskych výrobcov Volvo a MAN.

Doteraz v tejto kategórii hrali prvé husle naftové motory. Odlišnosť oproti osobným automobilom je tá, že naftové motory ostávajú naďalej v ponuke a popri nich sa „zvezú“ elektromotory, prípadne plug-in hybridy. Áno, čítate dobre. Nové alternatívne pohony dostávajú priestor tam, kde doteraz „nesmeli“. Ako na tieto zmeny zareaguje trh a samotný zákazníci tohto segmentu, je veľmi ťažké predpovedať. Každopádne je to tu. Poďme sa bližšie pozrieť na novinky.

MAN Lion’s Coach E

Nový elektrický model vychádza z aktuálneho modelu Lion’s Coach. Na začiatok sa bude predávať ako trojnápravový autobus s celkovou dĺžkou 13,9 metra. Preto nesie označenie Lion’s Coach 14E. V ďalších rokoch plánuje automobilka rozšíri ponuku ďalších elektrických modelov v kategórii diaľkových autobusov. Podľa vyjadrenia manažéra pre produkty Heinza Kiessa „ide o začiatok novej éry bezemisnej a tichej dopravy.“

Obidva autokary švédskeho a nemeckého výrobu mali svoju premiéru na výstave Busworld Europe 2025, ktorá sa uskutočnila 4. - 9. októbra v Brusseli. Pre úplnosť treba dodať, že sú to hotové sériové modely, žiadny koncept.

Samotný elektrický model je podľa automobilky určený predovšetkým na kyvadlovú dopravu alebo turistickú dopravu. Celkový výkon Lion’s Coach E je podľa technických parametrov 330 kW. Vďaka modulárnemu konceptu sa bude sa vyrábať so 4, 5 alebo 6 batériami. Ich celková kapacita je v rozsahu 320, 400 a 480 kWh (každá batéria po 80 kWh). To umožňuje autobusu vážiacemu 27 300 kg dojazd podľa WLTP 650 km. Vzhľadom na tento dojazd je 14E odporúčaný na kratšie a stredné vzdialenosti. Samozrejme zvládne aj dlhšie trate, tam treba však počítať s minimálne 45 – minútovou prestávkou na nabíjanie.

Nateraz bude vozidlo disponovať s osvedčeným nabíjacím štandardom CCS. Ten ponúkne nabíjací výkon až 375 kW, čím sa autobus nabije naplno za 1,5 hodiny. Neskôr pribudne možnosť nabíjacieho štandardu MCS (Megawatt Charging System), ktorý umožní nabíjací výkon až 750 kW pre rýchlejšie nabíjanie. Usporiadanie interiéru je klasické 61 + 1 + 1. Dominuje mu digitálny kokpit s intuitívnym ovládaním MAN SmartSelect. Úlohou tohto systému je uľahčiť prácu vodičovi a umožňuje mu sledovať na 12″ displeji informácie špecifické pre elektromobil, ako je energetická bilancia, stav nabitia a dojazd.

Obidva autokary švédskeho a nemeckého výrobu mali svoju premiéru na výstave Busworld Europe 2025, ktorá sa uskutočnila 4. - 9. októbra v Brusseli. Pre úplnosť treba dodať, že sú to hotové sériové modely, žiadny koncept.

O bezpečnosť sa starajú moderné asistenčné systémy vrátane núdzového brzdenia s detekciou chodcov, systému SafeStop Assist, ktorý dokáže automaticky zastaviť autobus v prípade nečinnosti vodiča alebo kamerový systém s digitálnymi zrkadlami. Nový MAN Lion´s Coach 14E sa bude vyrábať v závode v tureckej Ankare a jeho výroba má začať začiatkom roka 2026.

Volvo BZR

Druhou novinkou na Busworld Europe 2025 bol elektrický model Volvo BZR. Respektíve nie celý autobus, ale len platforma s batériami. Podobne ako u nemeckého konkurenta, aj elektrický model model BZR technicky vychádza z aktuálnej naftovej verzie. Kým nemecký výrobca MAN predstavil len jednu karosársku verziu, Volvo zašlo ďalej.

Elektrické Volvo BZR sa bude hneď od začiatku ponúkať vo verziách 4×2 (dĺžka 9,5 – 13,3 metra) s možnosťou 4 – 6 batérii. Hmotnosť tejto verzie je 21 200 kg. Avšak výrazný podiel na váhe majú batérie, ktorých váha je 535 kg/batéria. Bez ohľadu na verziu, každá batéria ma kapacitu 90 kWh. Verzia 6×2 (s dĺžkou 12,5 – 15 metrov) disponuje s počtom batérii 5 – 8 kusov a váhou 27 200 kg. V obidvoch prípadoch je dojazd podľa WLTP až 700 km.

Obidva autokary švédskeho a nemeckého výrobu mali svoju premiéru na výstave Busworld Europe 2025, ktorá sa uskutočnila 4. - 9. októbra v Brusseli. Pre úplnosť treba dodať, že sú to hotové sériové modely, žiadny koncept.

Srdcom tohto autokaru bude elektromotor s celkovým výkonom 268 koní (200 kilowattov) a krútiaci moment 420 Nm pre konfiguráciu 4 x 2. Verzia 6 x 2 bude mať 2 elektromotory s výkonom 536 koní a krútiacim momentom 850 Nm . Po prepojení s dvojstupňovou automatickou prevodovkou sa však tento krútiaci moment zvýši na stratosférických 20 900 Nm, resp. 33 500 Nm pri 6×2.

Nabíjanie tohto elektrobusu je možné buď cez konektor CCS2, ktorý prijíma až 250 kW, alebo cez systém s názvom OppCharge. OppCharge je v podstate pantograf podobný, ktorý majú lokomotívy. Spúšťa sa z chráneného státia a pripája sa k tyči umiestnenej na streche autokaru. Prostredníctvom tohto pripojenia môže autokar Volvo BZR prijať až 450 kW.

Podvozok je plný najnovšej sady pokročilých asistenčných systémov pre vodiča od spoločnosti Volvo Buses, ako napríklad adaptívny tempomat, systému varovania pred kolíziou s núdzovým brzdením a systému predchádzania bočným zrážkam. Podvozky budú ponúkané s karosériami od rôznych výrobcov, s ľavostranným alebo pravostranným riadením, v závislosti od trhu a preferencií zákazníka.

Nabíjací port bude možné namontovať prakticky kdekoľvek na karosérii, čo má za úlohu uľahčiť nabíjanie. Prvý podvozok pre autobus Volvo BZR Electric už má karosériu od spoločnosti Carrus Delta (CD) a čoskoro bude uvedený do premávky na severských trhoch Európy a v krajinách Beneluxu. Postupom času pribudnú aj zvyšné európske trhy.

Konkurencia

Švédska automobilka Scania predstavila na Busworld Europe 2025 prototyp elektrického autokaru s výkonom 330 kW, nabíjacou kapacitou až 325 kW (500 A) a dojazdom 600 km. Keďže je to len prototyp, nie sú o ňom bližšie informácie. Nateraz Scania ostáva v osobnej diaľkovej doprave verná nafte a plug-in hybridu v podobe 13 l vznetového motoru s vysokonapäťovou batériou a dvoma elektromotormi. Batéria v plug-in hybride disponuje s kapacitou 89 kWh. Na samotný elektrický pohon prejde plug-in hybrid autokar až 80 kilometrov.

Autobus Scania PHEV dokáže prijať 130 kW energie pri 200 A pomocou zástrčky CCS2 umiestnenej na pravej strane karosérie. Nabíjanie je možné vykonávať aj pomocou spaľovacieho motora ako generátora. Plug-in hybrid dosahuje výkon 390 koní (290 kW), ​​zatiaľ čo naftový motor je k dispozícii v dvoch výkonových konfiguráciách, buď 420 koní alebo 460 koní. Zvyšná „domáca“ konkurencia v podobe Mercedesu (Setra) a Iveca nezverejnila žiadne informácie o prípadných prototypoch alebo vývoji takéhoto elektrického diaľkového autobusu.

Zdroje:  Scania, Volvo, MAN





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk