Nový motor Dacia: Nebudú už vyrábať LPG tak ako predtým?
Už dávno neplatí, že modely z dielne rumunskej automobilky majú výhradne jednoduchú a lacnú techniku. Najnovší dôkaz predstavuje nový motor Dacia, ktorý vznikol ako výsledok spoločného podniku a spolupráce medzi Renaultom a čínskym koncernom Geely.
Nový motor HR12 LPG MHEV je prvým sériovo vyrábaným motorom na skvapalnený ropný plyn (LPG) s priamym vstrekovaním paliva a podporou 48-voltového mild-hybridného systému. Rumuni tak budú vyrábať motory LPG zjavne po novom a uvidíme, ako a pre ktoré modely sa nový prístup uchytí.
Nový motor Dacia: Kombinuje LPG s priamym vstrekovaním
Väčšina LPG motorov pre masový trh doteraz používala nepriame vstrekovanie, teda miešanie plynu so vzduchom ešte pred vstupom do valca. Priamy vstrek však prináša výhody ako vyššiu účinnosť a lepší výkon.
HR12 LPG MHEV vychádza zo štandardného, už známeho trojvalcového benzínového motora s objemom 1,2 litra, ktorý Renault už inštaluje do áut, no výkonom má navrch oproti verzii na benzín:
– LPG variant: 103 kW (140 koní) pri 5 500 ot./min, 230 Nm pri 2 100 ot./min
– Benzínová verzia: 96 kW (130 koní) pri 4 500 ot./min, 230 Nm pri 1 800 ot./min
Oba motory spĺňajú emisné normy Euro 6e a sú pripravené aj na budúcu normu Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2026.
Mild-hybrid a technické riešenia
Pri novom agregáte, ktorý je kombinovaný so 48V mild-hybridným systémom, prispievajú k lepšiemu hospodáreniu s energiou aj vodou chladený medzichladič či nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov. LPG verzia dostala navyše elektronický odparovač a zosilnené komponenty ventilového rozvodu.
Ak bude nový motor Dacia súčasťou sériovej výroby pre model Duster, môžeme očakávať vyšší výkon a lepšiu dynamiku, nižšiu spotrebu paliva, splnenie budúcich emisných noriem, ako aj zachovanie priaznivej ceny v porovnaní s čisto elektrickými alternatívami.
Dacia tak opäť ukazuje, že cenová dostupnosť a moderná technológia nemusia ísť proti sebe.
Zdroj: auto-motor-und-sport.de