Koniec benzínových áut? Už za 50 rokov (?)

Užívajte si zvuk vytočených benzínových motorov, aj keby to mali byť len štvorvalce. Mohla by totiž nastať situácia, kedy naše pravnúčatá už budú o spaľovacích motoroch počúva iba z rozprávok pred spaním.
S nástupom elektromobilov a vodíkových áut, ktoré sa budú spočiatku presadzovať len veľmi pomaly, má nastať doslova súmrak automobilov s motormi s vnútorným spaľovaním, teda ako benzínových, tak naftových. Už za 20 rokov by sa mala podľa celého radu štúdií táto nová technika bežne (a úspešne) proti “ klasike “ presadzovať a odhadovalo sa, že v roku 2050 už bude benzínový motor skutočná rarita (… našťastie naftový ešte o niečo skôr ).
Teraz to vyzerá tak, že tieto prognózy boli až príliš pesimistické (alebo optimistické, ak chcete). Najnovšia analýza petrolejárskeho koncernu Shell teraz prichádza s novou teóriu, ktorá „petrolheadom“ dáva ešte pár rokov navyše. Tvrdí, že benzínové autá sa prestanú vyrábať až okolo roku 2070.
Tento dátum je viac-menej fixný, a to aj napriek tomu, že má Shell Oil Company dve verzie ekonomického a ekologického vývoja planéty. Ten pesimistický (Mountains) predpokladá, že sa závislosť sveta na rope zmení na závislosť na zemnom plyne, ekonomické vyhliadky ľudstva budú pochmúrne a s nimi bude úzko súvisieť ďalšie zhoršovanie životného prostredia a nárast globálnej teploty o dva stupne čisto vplyvom ľudskej činnosti. Teória Ocean počíta s tým, že si ľudstvo uvedomí svoj deštruktívny vplyv na planétu a zameria sa na solárnu energiu.
Avšak nikto pochopiteľne netvrdí, že sa svet bude vyvíjať podľa scenára Shellu. Napríklad americké ministerstvo energetiky (DoE) odhaduje, že v roku 2040, teda podľa iných víziou už v takmer apokalyptickom období, síce množstvo benzínových áut klesne, ale z dnešných 82 % na celých – a teraz podržte – 78 % ! ! !
Tomu zodpovedá aj pomerne pesimistický predpoklad nárastu podielu ekoáut. Hybridné vozidlá by mali získať iba päť percent trhu zo súčasných troch, pričom 2 % budú plug-in hybridy alebo plne elektrické vozidlá. Zdvojnásobí sa aj podiel turbodieselov z 2 na 4 %. Najväčším boomom majú prejsť takzvané „mikrohybridy“, teda benzínové autá so systémom stop-štart a regeneratívnym využitím brzdnej sily. Tie by mali tvoriť 42 % trhu s benzínovými autami.