Ako sa správne otáčať v križovatke? V tomto robia vodiči zásadnú chybu!

Množstvo vodičov sa aj v takejto križovatke **zachová nesprávne a svojím vozidlom zachádzajú čo najviac vpravo**. V takomto prípade si dve protismerné vozidlá križujú trasu a zbytočne vzniká spomalenie a zastavenie premávky. Domnievajú sa, že sa riadia Zákonom o cestnej premávke, konkrétne paragrafom 18, ktorý prikazuje protiidúcim vozidlám vyhýbať sa vpravo.
Lenže v tomto prípade nehovoríme o vyhýbaní sa, ale o otáčaní sa v križovatke. Na otáčanie sa vzťahuje **paragraf 22 Otáčanie a cúvanie**, taktiež v [Zákone o cestnej premávke č. 8/2009](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/). A ten sa hneď na začiatku odvoláva na paragraf 19 o odbočovaní, kde je riešenie takejto situácie priamo opísané v odseku 3:
* Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo.
* **Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy** s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
* **Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo**.

Samozrejme platí, že **električka má v takejto križovatke prednosť** a aj to, že akonáhle je vodič uprostred týchto dvoch protismerných ciest (teda napr. na električkovej trati), musí dávať **prednosť vozidlám idúcim sprava**, ak to nie je dopravnou značkou určené inak.
Foto: Google Earth

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!