Komentár redakcie: diaľničné známky sú ukážkou arogancie a ignorancie moci

Kúpili ste si koncom minulého roka elektronickú diaľničnú známku na jeden rok? Jej platnosť definitívne vypršala už teraz.
Vydané  Text: 

Pri nákupe elektronickej diaľničnej známky máte na výber, či si vyberiete 10-, 30-dňovú alebo ročnú. Tú poslednú však s nelogicky limitovanou platnosťou.
**Máme tu február a mesiac, v ktorom už neplatia žiadne ročné elektronické diaľničné známky. Bez ohľadu na to, kedy ste ich kúpili. Nejak vám to nejde dokopy? Dokopy to nejde väčšine motoristov na Slovensku, avšak ani za roky kritiky sa nestalo nič, čo by systém s diaľničnými známkami spravilo logickým.**

Idea výborná, realizácia s nedostatkami

Zavedenie elektronických diaľničných známok na Slovensku 1. decembra 2015 predstavovalo veľký krok vpred v ústrety modernejšej spoločnosti a mobilite. Po dlhých rokoch sa zrušila povinnosť lepiť si na autá nevzhľadné a otravné nálepky, dokonca sa to úplne zakázalo. Dnes stačí kúpiť si známku elektronicky cez počítač, tablet alebo mobil alebo fyzicky na čerpacej stanici. Dostanete iba podkladničný blok, žiadne nálepky. Kamery na diaľniciach sledujú autá, ktoré po nich jazdia a podľa evidenčných čísel rozpoznávajú, či cesty nevyužíva niekto, komu už platnosť známky vypršala, prípadne si ju vôbec nekúpil. Teória funguje výborne a zdá sa, že tento princíp sa osvedčil. Problém pri zavedení elektronických diaľničných známok je ten, že ročné diaľničné známky sú platné v pevne stanovených termínoch od-do. „Do“ v tomto prípade znamená 31. január nasledujúceho roka bez ohľadu na to, kedy v priebehu roka si ju zákazník zakúpil. Za pevných 50 eur má teda k dispozícii už iba zostávajúci čas do expirácie s pevným dátumom.

„Na Slovensku je to tak“

Je to nonsens, ale na Slovensku to tak funguje. A zmena nie je v dohľadne. Prechodom na plne elektronický systém nákupu a evidencie elektronických diaľničných známok sa dokonale odstavila potreba fyzickej výroby fyzických nálepiek, na ktorých je pevne uvedený rok ich platnosti. Od konca roku 2015 je už platnosť známky iba údaj v databáze a preto je nelogické a nepochopiteľné, prečo pri nákupe práve najdrahšej známky v jej plnej cene musí zákazník akceptovať jej časovo alikvótnu platnosť. Komptentní tvrdia, že ide o technické obmedzenie, avšak 30-dňové a 10-dňové elektronické diaľničné známky predsa fungujú správne: presne 30 a 10 dní od dátumu aktivácie. Že to tak údajne nefunguje s údajom 365, respektíve 366, je absurdné. Ak sa to dnes nedá, je to perfektnou ukážkou arogancie a ignorancie moci, prípadne jej neschopnosti plniť jednoduché technické úlohy. Dnes sú najpredávanejšie 10-dňové diaľničné známky a nie je sa čomu čudovať. Asi málokto chce investovať desiatky eur do nákupu ročnej diaľničnej známky v druhej polovici roka, keď vie, že jej platnosť je obmedzená nie časovým obdobím, ale pevným údajom v kalendári.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.