Prvá jazda Mazda 6e: Toto auto hrá inú ligu! Hlavne keď zistíte, koľko stojí

Ako by mala vyzerať Mazda 6? S pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No… realita je trochu iná.

Vydané  Text: 

Šesťvalec zostal v šuplíku, spaľovací motor v minulosti – a nová Mazda 6 sa nám predstavila ako plne elektrický hatchback, pod novým menom Mazda 6e. Znie to ako prekvapenie? No, dalo sa to čakať.

Po tom, čo klasická „šestka“ v roku 2023 oficiálne opustila slovenský trh, sa teraz vracia – ale už nie ako sedan a rozhodne nie ako klasická Mazda. 6e je o päť centimetrov dlhšia (4,92 m), širšia (1,89 m) a o štyri centimetre vyššia (1,45 m) než jej predchodkyňa. A hoci by ste to na prvý pohľad možno nepovedali, vysoká línia bočných okien nie je len na efekt – pod podlahou sa totiž ukrýva batéria, ktorú dizajn musel rešpektovať.

Ako by mala vyzerať Mazda 6? S pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

A viete čo? Napriek tomu všetkému tu stále cítiť určitú poklonu značke. Nie v motore, nie v usporiadaní, ale v proporciách, detailoch a celkovom spracovaní. Mazda síce zmenila smer, ale neurobila z toho cirkus – aspoň zatiaľ nie. Namiesto výfuku hľadajte nabíjací kábel uložený v prednom kufri – áno, Mazda 6e má frunk, do ktorého sa toho dosť zmestí. A ak hľadáte technický preukaz, nehľadajte pri vodičových kolenách – dokumenty majú čestné miesto v priehradke v palubnej doske. Značka vozidla? Changan Mazda. Spoločný podnik, ktorý sídli v Číne.

Ako by mala vyzerať Mazda 6? S pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Dizajnovo si 6e požičiava tvary od svojho sesterského modelu Deepal SL03, ale Japonci (alebo teda Číňania pod japonským dohľadom) si dali tú námahu, aby predné aj zadné svetlá a nárazníky dostali trochu vlastného charakteru. Z auta teda nekričí úplne anonymná platforma. V interiéri sa už pokrvná príbuznosť s Deepalom nedá poprieť – napriek odlišnej palubnej doske, stredovej konzole či dverovým výplniam je tu veľa déjà vu. No treba uznať, že ergonómia aj materiály sú na úrovni – nič vás tu neruší, nič vás neprekvapí. V istom zmysle možno práve toto dnes znamená luxus.

Ako by mala vyzerať Mazda 6? S pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Praktické?

Za volantom sa sedí pomerne vysoko, čo oceníte najmä v meste. Výhľad dopredu je skvelý, no ten dozadu… povedzme, že zadné okno je viac dizajnový prvok než praktický. Ak ste si mysleli, že tu nájdete nejaké fyzické tlačidlá, ako napríklad v novej CX-5, ste na omyle. Mazda 6e si ide svoj digitálny príbeh naplno. Ovládacie prvky interiéru pôsobia ako z prehliadky čínskej technológie, je tu minimum fyzických tlačidiel a dokonca aj nastavenie spätných zrkadiel či zapínanie stieračov prebieha cez dotykovú obrazovku.  Praktické? To už závisí od vašej trpezlivosti. 

Ako by mala vyzerať Mazda 6? S pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Systém ako tak reaguje – väčšinou rýchlo, inokedy s miernou dávkou rozmýšľania. Hlasový asistent zatiaľ komunikuje prevažne po anglicky, prípadne čínsky – slovenčinu zatiaľ nepozná, ale pred predajom by mal vedieť minimálne po česky. Vzadu majú pasažieri k dispozícii vlastnú dotykovú zónu klímy a ovládanie rolety na panoramatickej streche. A ako sa tam vlastne sedí? Nízko. Skutočne nízko. Nohy si pod predné sedadlá nezasuniete, ale priestoru pred kolenami je dosť. Takže ak sa vám podarí nájsť pohodlnú polohu, budete spokojní.

Z pohľadu vodiča je pocit z jazdy prekvapivo príjemný. Ticho, ktoré vládne v kabíne, je upokojujúce. Head-up displej je príjemným spoločníkom – informácie premieta priamo do zorného poľa a nezabúda ani na stav nabitia batérie. Nenápadný, ale užitočný detail, ktorý uľahčuje každodenné jazdenie.

Pohon ako taký nepôsobí dramaticky – a to myslím v dobrom aj v zlom. V meste je to pohodové, mimo mesta trochu menej svižné. Odozva na plyn v najvyššom rekuperačnom režime má totiž sklz, ktorý pôsobí, ako keby si auto najprv rozmyslelo, či chce pridať, až potom sa pohne. Približne sekundu-dve si musíte počkať, a tak sa človek rýchlo naučí opäť používať aj brzdový pedál. Nie je to tragédia – v istom zmysle to dáva vodičovi väčšiu kontrolu nad brzdnou silou. 

Rekuperáciu si môžete nastaviť v štyroch úrovniach, ale len cez dotykové podmenu. Jednopedálový režim tu nenájdete, čo môže pre niekoho znamenať krok späť, no možno je to len vec zvyku. Riadenie je ľahké, uvoľnené a bez stresu, aj keď občas mu musíte pomôcť rukou viac, než by ste čakali. V zákrutách by som ocenila viac signálov od podvozku – najmä o tom, čo sa vlastne deje s prednými kolesami.

Na druhej strane, Mazda 6e sa pri prejazde zákrutami takmer nenakláňa. Odpruženie je mierne tuhšie, čo síce cítiť na rozbitých cestách, ale vďaka tomu auto nepôsobí ako kormorán pri každom svižnejšom manévri. A občas, keď to človek preženie s rýchlosťou, sa zadná náprava vie jemne zatlačiť – nie nebezpečne, len tak, aby vás auto upozornilo, že sa práve rozhodlo trochu spolupracovať.

Systém aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu svoju prácu síce robí, ale až príliš doslovne. Mazda 6e sa v priamke drží presne tam, kde má, len volant pri tom neustále jemne kmitá – akoby sa pýtal, či ste si naozaj istí, že chcete ísť rovno. Pôsobí to trochu nervózne, a tak sa človek skôr sústredí na nadávanie volantu než na cestu pred sebou. Takže hľadáte v menu a funkciu vypnete.

Pamätáte si ešte nádeje fanúšikov, že príde štvrtá generácia Mazdy 6? Taká s pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

A hoci to môže byť čisto záležitosť testovacieho kusu, jeden nedostatok je systémový: 6e nemá kapacitné riadenie, to znamená, že nestačí len držať volant. Ak si ho auto chvíľu „nevšimne“, chce od vás drobné otočenie – aj keď práve nechcete nikam zatočiť. V praxi to občas pôsobí trochu otravne.

Pamätáte si ešte nádeje fanúšikov, že príde štvrtá generácia Mazdy 6? Taká s pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Radšej menšiu batériu

Väčšia z dvojice dostupných batérií má síce slušnú kapacitu 80 kWh, no z 10 na 80 % jej to trvá 47 minút. To je čas, počas ktorého zvládnete rannú kávu, prečítať si správy aj odpisovať na e-maily… ale teda, nie je to práve dynamické. Zaujímavejšia je v tomto prípade celkom nezvyčajne menšia batéria (68,8 kWh), ktorá používa LFP technológiu, a totožné nabíjanie zvládne za 24 minút. Takmer dvojnásobná rýchlosť, vďaka inej chémií článkov a 470-voltovému systému.

Podľa oficiálnych údajov Mazda 6e sľubuje dojazd 479 km, no ako to býva – v realite sa treba pripraviť na menej, najmä ak radi jazdíte svižnejšie alebo si zapnete kúrenie či klímu. Celkovo je jazda s Mazdou 6e príjemná. Nemá žiadne zásadné slabiny, len zopár vecí, ktoré by sa dali doladi (napríklad tie stierače). 

Pamätáte si ešte nádeje fanúšikov, že príde štvrtá generácia Mazdy 6? Taká s pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Tlačidlá, kedysi toľko oslavovaný znak Mazdy, ustúpili dotykovým plochám. Niektoré funkcie si teraz vyžadujú trochu viac pozornosti, než by ste im chceli venovať. Je to zmena, na ktorú si treba zvyknúť. Ale to dnes platí pre viacero áut – Mazda sa jednoducho pridala do klubu.

Pamätáte si ešte nádeje fanúšikov, že príde štvrtá generácia Mazdy 6? Taká s pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Ponuka výbav Mazdy 6e nie je zložitá – dva stupne, dva interiéry, žiadne zmätky. Základná verzia Takumi sa dá kombinovať s čiernym alebo béžovým čalúnením z koženky. Vyšší stupeň Takumi Plus ponúkne svetlohnedý interiér so zaujímavou kombináciou kože a semišu. Pridáva tiež panoramatickú strechu s elektrickou clonou, čo oceníte najmä v lete – keď slnko svieti tak intenzívne, že sa v aute cítite ako čaj v kanvici.

Pamätáte si ešte nádeje fanúšikov, že príde štvrtá generácia Mazdy 6? Taká s pohonom zadných kolies, elegantným telom inšpirovaným Vision Coupé a s radovým šesťvalcom, ktorý by rozozvučal srdcia aj uši? No... realita je trochu iná.

Výbava ako taká je bohatá, no žiadne ďalšie príplatkové prvky tu nehľadajte. Mazda stavila na jednoduchosť konfigurácie – čo má svoje výhody aj nevýhody. Samotná značka predpokladá, že väčšiu batériu s kapacitou 80 kWh si vyberie len menšina zákazníkov (okolo 20 %).

A hoci 30 % z ceny vozidla tvoria dovozné dane a poplatky, pomer cena/výbava je jednou z najsilnejších stránok Mazdy 6e. V segmente stredne veľkých elektromobilov totiž veľa konkurentov s podobnou výbavou a rozmermi nenájdete – aspoň nie za podobné peniaze. Konkurencia to nemá jednoduché. Napríklad čínsky BYD Seal (4,80 m) síce pôsobí dynamickejšie, ale štartuje na vyššej cene. A pritom nie je komfortnejší ani ergonomickejší, nabíja sa pomalšie a podľa papierových údajov je aj trochu náročnejší na spotrebu. Celkovo to teda nie je až taká výhra.

Tesla Model 3 (4,72 m) je v mnohých ohľadoch technicky vyspelejšia a štartuje dokonca na nižšej cene (aspoň v Nemecku), lenže kufor Tesly je menej praktický a interiér je tak minimalistický, že sa v ňom nie každý cíti ako doma. O ergonómii by sa dalo polemizovať, rovnako aj o reputácii značky, ktorá posledné mesiace nežiari práve najžiarivejšie. Pre niekoho možno nepodstatné, pre iného zásadné. Zvyšok konkurencie? Hyundai Ioniq 6 (4,86 m) a Volkswagen ID.7 (4,96 m) sa do európskeho vkusu triafajú presnejšie, ale ich ceny sú už inde. A preto hrá Mazda úplne inú ligu – aspoň z pohľadu rozpočtu (44 590 eur).

Verdikt

Mazda 6e je zaujímavým novým členom elektrickej strednej triedy. Dizajnovo si drží tvár, technicky má svoje silné aj slabšie miesta, ale v cene, ktorú si za ňu Mazda pýta, pôsobí rozumne. Nie je to evolúcia starej Mazdy 6 – je to nový typ auta s iným pôvodom a iným charakterom. Digitálne rozhrania a naladenie jazdných vlastností možno neoslovia skalných fanúšikov značky, no tí, čo hľadajú výhodný elektromobil s netuctovým vzhľadom, si Mazdu 6e zrejme zapíšu do zoznamu.

TEST Mazda CX-80 PHEV: Má šancu prekonať nemeckú trojku v boji o najlepšie rodinné SUV?





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!