TEST Škoda Kamiq Monte Carlo 1,0 TSI: Kráľ mestskej džungle so štýlovým outfitom. Ale čo tá cena?

Škoda Kamiq prejde už o pár dní modernizáciou. Do redakcie sa nám však dostala jej verzia Monte Carlo, ktorá nemohla zostať bez povšimnutia.

Aký je litrový motor v spojení s automatickou prevodovkou?
Čo sú slabé stránky auta?
Vydané  Text: 

Skutočne už len pár dní zostáva do predstavenia modernizovaného crossoveru Škoda Kamiq, no napriek tomu sa mi do rúk na redakčný test dostala ešte verzia pred faceliftom. Ak by som mal povedať pravdu, za štyri roky, čo je toto auto na trhu, sa mi ho podarilo získať na test po prvýkrát až teraz. Jeho štýlová verzia Monte Carlo navyše ukázala, že odvaha českej automobilke skutočne nechýba. Bohužiaľ to môžem povedať aj o jej cenotvorbe…

Štýlový po každej stránke

Škoda Kamiq je bez pochýb kráľom mestskej džungle. Auto, ktoré koncepčne vychádza zo štúdie Škoda Vision X z roku 2018, prinieslo do sériovej podoby prakticky všetko, čo bolo namaľované. Možno práve preto sa najmenšie európske SUV značky teší celkom veľkej obľube. Od auta v meste totiž neočakávate len dobré jazdné vlastnosti spojené s komfortným podvozkom, ale taktiež aj nejaký ten dobre tvarovaný zovňajšok.

Pre mňa je osobne až prekvapivé, ako veľmi sa od seba dokáže odlíšiť základná verzia Škoda Kamiq od najvyššieho prevedenia. Stačí ak na ostré hrany pribalíte vyzývavé lakovanie, 18-palcové disky kolies a čierne doplnky a Kamiq okamžite zaujme. A to dokonca aj po rokoch, nakoľko Škoda to v poslednej dobe s dizajnom svojich áut skutočne vie. Stále mi však vŕta hlavou či všetok ten lákavý dizajn, priestranný interiér a silácky vzhľad, stojí za viac ako 30-tisíc eur. A to najmä ak beriem do úvahy, že pod prednou kapotou je stále „len“ litrový trojvalec TSI.

Možnosť voľby

Samozrejme, na výber je aj výborný motor 1,5 TSI, ktorý podľa mňa autu sedí omnoho viac, no v jeho prípade musíte rátať s cenovkou o pár tisíc eur vyššou. Pre nenáročného zákazníka a na každodenné presúvanie samozrejme postačuje aj liter s výkonom 81 kW a krútiacom momentom 200 Nm. Výhodou pre mestskú premávku môže byť aj automatická 7-stupňová prevodovka. Avšak počas testu som mal neustále pocit, že daný motor je v niektorých ohľadoch pre auto už nedostatočný.

Litrový motor s výkonom 81 kW a krútiacim momentom 200 Nm je v spojení s automatickou prevodovkou síce dobrý, no v niektorých situáciách môže chýbať výkon. Preto by som odporúčal radšej jeho spojenie s manuálom.

Išlo predovšetkým o predbiehanie mimo mesta, kedy potrebujete okamžitý nástup výkonu, ktorý v tomto Kamiqu proste absentoval. Viem, že na pretekanie sú iné autá, každopádne vyšší výkon sa v určitých situáciách môže veľmi hodiť. Pritom by to možno ani nebola chyba samotného motoru. Osobne som tento agregát testoval vo viacerých autách, dokonca aj v spojení s manuálnou prevodovkou. A napriek tomu, že mám radšej pohodlnú jazdu s automatom, osobne by som určite viac preferoval motor 1,0 TSI s manuálom. Minimálne v prípade Škoda Kamiq.

Nie je zlý

Aby som však samotnému auto nekrivdil, svoju každodennú úlohu spĺňa s absolútnym prehľadom. Okrem toho poteší aj spotreba, ktorá sa po týždni ustálila na sympatických 6,7 litra na 100 kilometrov. V jeho najväčšom útočisku, v meste, si motor pritom vypýtal len 7,1 litra, čo v kombinácii s 50 litrovou nádržou hravo vystačí na viac než 650 kilometrov. Ak teda berieme do úvahy istú rezervu.

 

 

A že s autom môžete z času na čas vybehnúť aj za rozbité mestské cesty, dokazuje aj spotreba na diaľnici či okreskách. V prvom prípade si vystačíte so slušnými šiestimi litrami, v druhom prípade sa dostávam až na úroveň piatich litrov. Treba mať však na pamäti, že so zvyšujúcou sa váhou nákladu, rastie aj spotreba a na druhú stranu klesá dynamika. Istým spôsobom to má na svedomí aj prevodovka, ktorá trpí typickým neduhom. V režime D je motor neustále pod optimálnymi otáčkami a naopak pri potrebe akcelerácie dostáva agregát poriadnu ranu v podobe podradenia o 3 či 4 prevodové stupne. Toto môžete kľudne považovať za odôvodnenie môjho tvrdenia, že tento motor si jednoducho lepšie rozumie s manuálom než automatom.

Nešetrilo sa

Aj keď pod kapotou nie je srdce pretekára, Škoda Kamiq vo výbave Monte Carlo ním aspoň naoko chce byť. Červená metalíza s čiernymi doplnkami, veľkými kolesami či dokonca prémiovými pneumatikami GoodYear Eagle F1 s rozmerom 215/45 R18, chcú, aby ste o aute uvažovali ako o športovcovi. Aj keď realita môže byť iná, históriu legendárnych pretekov Monte Carlo cítiť na každom záhybe.

18-palcové disky kolies a pneumatikami s rozmerom 215/45 R18 síce môžu pôsobiť až príliš športovo, nastavenie podvozka je však aj napriek ich väčším rozmerom dostatočne komfortné.

Podobný pocit mám aj v interiéri. Nie som síce fanúšikom lesklých povrchov, ktorých bolo na palube neúrekom, no potešili napríklad športové sedadlá či volant. Sedadlá majú na bočnom vedení z vnútornej strany za mňa osobne nevkusnú imitáciu karbónových vlákien, posed na nich je však veľmi príjemný. Integrovaná hlavová opierka je už tradične presne tam kde má byť a pri posadení sa do sedadla cítim oporu a pohodlie v jednom.

A čo tá cena?

Osobne by som do budúcna určite nahradil masívnu lesklú lištu palubnej dosky niečím prémiovejším. Jej vyhotovenie pôsobí naoko síce dobre, no pri bližšom kontakte sa prvý dojem pokazí. Rovnako tak to je aj s rámom okolo prístrojového panelu. Inak je interiér pomerne dobre poskladaný a vzdušný. Miesta na zadných sedadlách je síce o niečo menej, no na druhú stranu sa môžete pochváliť batožinovým priestorom s kapacitou až 400 litrov. Táto hodnota je navyše v danej triede vysoko nadpriemerná. Po sklopení zadnej lavice, ktorá je mimochodom delená v pomerne 60:40 sa dostávam až na hodnotu 1 395 litrov.

No a ako je to teda s tou cenovkou? Dal som si záležať a porovnal som si ceny úplne základnej Škoda Kamiq s úvodnou špecifikáciou výbavy Monte Carlo a mnou testovaným kusom. Ako uvádza Škoda na svojich stránkach, Kamiq začína na sume 18 160 eur. Výbava Monte Carlo štartuje na čiastke 22 580 eur. Napokon mnou testovaný Kamiq dosiahol sumu až 30 159 eur. Rozdiel medzi základom a testovaným autom je teda nemalých 11 999 eur. A to stále pod kapotou nie je najsilnejší motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW. Ten je vo výbave Monte Carlo oproti testovanému agregátu až o 1 980 eur drahší. Avšak pri jeho spojení s manuálom, vychádza o 20 eur lacnejšie.

Škoda Kamiq je dobré auto

V záverečnom zhodnotení si aj napriek kritickým poznatkom dovolím tvrdiť, že Škoda Kamiq je dobrým autom. Na relatívne malom pôdoryse poskytuje majiteľovi veľa priestoru a slušnú výbavu. Niektoré jej prvky by si samozrejme zaslúžili vylepšenie, no nie za všetkým vždy treba hľadať chybu. Celkovo na mňa auto pôsobilo štýlovo a mladícky. A presne to má byť jeho cieľom. Kladne hodnotím aj svetlá. Patria k lepšiemu priemeru a vo všeobecnosti im azda nemám čo vytknúť. Uvidíme kam sa posunie ich technika v modernizovanej Škoda Kamiq a Scala. My samozrejme už čo-to vieme, no necháme na automobilku, nech vám to prezradí sama.

Technické údaje Škoda Kamiq Monte Carlo 1,0 TSI
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 241 x 1 1793 x 1 1534 mm
Rázvor  2 651 mm
Prevádzková hmotnosť 1 335 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 770 kg
Objem batožinového priestoru 400 / 1 395 litrov
Výkon motora 81 kW / 110 koní pri 5 500 otáčkach
Krútiaci moment 200 Nm pri 2 000 až 3 000 otáčkach
Kapacita nádrže 50 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 10,2 s
Maximálna rýchlosť 197 km/h
Spotreba – test 6,7 l/100 km
Cena – test 30 159 eur

TEST Škoda Superb Style 2,0 TSI 206 kW: Rozlúčkový test s českou vlajkovou loďou. Ako ďalej?





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »