Prvý test BMW M3 Competition Touring M xDrive. Die ultimative Maschine.

Verzia M3 sa od ostatných modelov radu 3 líši už na prvý pohľad tým, že má odlišné svetlomety aj celú prednú masku.

Benzínový motor dosahuje max. výkon 375 kW (510 k) a 100 km/h dosiahne za 3,6 sekundy.
Slovenská cena modelu začína na 101 760 €.
Vydané  Text: 

Nedávno sme zverejnili test BMW M340i xDrive, ktoré je považované za predskokana modelu M3. Je pravda, že pre väčšinu motoristov je M340i xDrive vrcholom, ktorý im dopraje ultimatívnu radosť z jazdy, čo bol aj náš prípad. Lenže sú tu aj ľudia s ešte vyššími nárokmi a ešte sofistikovanejším vkusom. Pre tých má BMW v ponuke modely M3 Competition vo verziách sedan a kombi, pričom verziu M3 Competition Touring M xDrive nám automobilka ponúkla na jeden deň, aby sme získali prvé dojmy z jej používania.

Ceny

Zatiaľ čo M340i sedan sa na Slovensku predáva od 70.910 € a M340i Touring od 72.710 €, verzie M3 sú cenovo posadené podstatne vyššie: M3 sedan od 92.310 € a kombi kúpite iba ako M3 Competition M xDrive Touring s cenou od 101.760 €. Nie sú to autá pre každého, ale zodpovedajú aktuálnej situácii na trhoch a tiež ochote náročnej klientely tieto čiastky zaplatiť. Je pravdou aj to, že rozdiel medzi M340i a M3 je naozaj veľký.

 

BMW M3 Competition Touring M xDrive v skratke

BMW M3 vo verzii kombi dosahuje celkovú dĺžku 4.801 mm, šírku 1.903 mm a výšku 1.446 mm, pričom rázvor má presne 2.857 mm. Šírka so spätnými zrkadlami je 2.068 mm, rozchod kolies vpredu 1.617 a vzadu 1.605 mm. Solídne čísla, ktoré napovedajú o tom, kam vozidlo patrí, ale zároveň s ním ešte stále bezpečne zaparkujete kdekoľvek, a len-tak-tak, no stále môžete jazdiť aj v zúžených pruhoch na diaľniciach.  Čo môže občas robiť problémy pri parkovaní, sú veľkorysé previsy. Vpredu 860 mm a vzadu 1.077 mm.

Pod prednou kapotou tohto ultimatívneho stroja na radosť nachádzame benzínový radový šesťvalcový motor 3.0 l TwinTurbo S58 so zdvihovým objemom valcov 2.993 cm3, ktorý je schopný pracovať pri 6 250 ot./min s maximálnym výkonom 375 kW (510 koní).

To je úžasné číslo samo o sebe a umocnené je ešte stále prijateľnou prevádzkovou hmotnosťou vozidla 1.940 kg. Nie je to najmenej, ale má to svoj zmysel (objasníme nižšie). Keby išlo o elektromobil, mohol by mať o niekoľko stoviek kilogramov viac. Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h v rukách šikovného vodiča prebehne už za 3,6 sekundy, čo nemožno hodnotiť inak uznanlivo dvihnutým obočím, najvyššia rýchlosť je tu elektronicky limitovaná na 250 km/h.

3.0 TwinTurbo s max. výkonom 375 kW a max. krútiacim momentom 650 Nm.

Inzercia

Inzercia

Posuvná páka automatickej prevodovky s možnosťou manuálneho radenia a manuálneho nastavenia dovolených otáčok motora. Všimnite si vyhradené tlačidlo (pod M MODE a SETUP) na prepínanie výfukových klapiek.

Keď sa pozriete na tie brutálne výfuky vzadu a vezmete do úvahy samotný motor, môžete sa domnievať, že to bude poriadne hučať. Je to pravda, ale nemusí vždy – pre porovnanie, podľa osvedčenia o evidencii má za jazdy toto BMW hladinu vonkajšieho hluku pri 3750 ot./min 72 dB, zatiaľ čo taký trojvalec 88 kW v Hyundai i30 má 71,4 dB. Neproporčne malý rozdiel, čo poviete? Stojace BMW má 89 dB, pričom taký bežný trojvalcový hatchback okolo 73 dB.

 

Napriek tomu pri každom štarte BMW M3 Competition započujete tak masívnu akustickú kulisu, že vami zatrasie a okoloidúcich nenechá chladnými. Totiž, ono stačí trocha pridať na plyne a spolu s mohutným nástupom krútiaceho momentu smerujúceho cez 8-stupňovú (fantasticky vyladenú) automatickú prevodovku vystúpi do popredia onen pôsobivý zvuk pohonu. Vnútri môže byť podporený aj artifikálnou akustikou a je iba na vás, či ju budete chcieť využívať.

Verzia xDrive znamená, že poháňané sú obe nápravy, zatiaľ čo verziu sedan ako xDrive nedostanete. Lenže pozor, toto auto nejazdí permanentne na všetkých štyroch. Štvorkolesový pohon môžete vypnúť a jazdiť iba na zadné, kedy sa z tohto kombi stáva síce tvrdšie a výkonnejšie, no predsa len rodinné auto s pridanou hodnotou v podobe 500-litrového kufra.

Za zmienku stojí aj skutočnosť, že v tomto aute nie je tradičný xDrive, ale M xDrive.

Prvé skúsenosti s BMW M3 Competition Touring M xDrive

Keď sme prebrali M3 Competition Touring na niekoľkohodinový výlet prevažne po diaľniciach v okolí hlavného mesta, už pri prvých metroch sme jednoznačne pozorovali mimoriadnu tuhosť vozidla a jeho nevšedne športové vyladenie. Ak za vrchol športovosti považujete enká od juhokórejskeho výrobcu, ktorý vyrába bez akéhokoľvek sporu výborné športové autá, skúsenosť s M3 Competition vám otvorí oči. Toto je iný svet, za ktorý si aj patrične platíte.

Tuhosť, tvrdosť, hlučnosť, to všetko vytvára dojem vysokej autentickosti, ktorú majú majitelia týchto vozidiel k dispozícii každý deň. Len si predstavte tú sebadôveru, s ktorou denno-denne prichádzajú do svojich firiem, keď už zrána ich nabudí toto charakterné BMW. Karoséria vyniká svojou pevnosťou, čo je dôsledok mnohých spevňujúcich konštrukčných prvkov – to oni sa podpisujú na už zmienenej hmotnosti skoro dve tony. S krútiacim momentom 650 Nm (2.750 – 5.500 ot./min.) tieto kilá navyše nie sú problém.

Pravdou je však aj to, že toto vyladenie vozidla s cieľom demonštrovať športový charakter vozidla môže byť aj obťažujúci, ak chcete auto využívať vyslovene na rodinné účely. V takom prípade bude lepšie vyskúšať aj si aj M340i Touring, či svojím vyšším komfortom nebude trochu lepšie zodpovedať vašim potrebám. M3 Competition Touring je azda v každom ohľade radikálnejšie, a tak aj zmienený rodinný charakter odsúva na vedľajšiu koľaj.

Jazdné vlastnosti BMW M3 Competition Touring M xDrive nemožno opísať v krátkosti, pretože výberom jazdných režimov, vlastným nastavením jazdného profilu Individual a štýlom jazdy môžete mať z tohto vozidla relatívne mierne, hoci stále trochu tvrdšie kombi, ale i avizovaný ultimatívny stroj, ktorý sotva naplno využijete na verejných komunikáciách. Pridanou hodnotou verzií M sú jazdné režimy M1 a M2, ktoré môžete spustiť priamo z volantu.

Podrobné nastavenie charakteristík jazdného režimu. Takto to má vyzerať a fungovať!

Pre nachádzanie limitov musíte vyraziť na okruh, kam sme sa však počas nášho superkrátkeho testu nevydali. Problémom bolo aj zvlášť nepriaznivé počasie, ktoré aj s ohľadom na široké pneumatiky hrozilo aquaplaningom. Skúsenosť s M3 Competition Touring M xDrive preto ostala v prvom rade pri dojmoch a prísľuboch budúceho nachádzania hraníc.

Tie dojmy sú však veľmi priaznivé. Prvé a pravdepodobne aj posledné M3 kombi nám poodhalilo svet vysokých nárokov na automobily a ostáva nám už len tešiť sa na plnohodnotný redakčný test.

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »