PRVÝ TEST BMW X1 xDrive23d (2023): Aj v nafte jazdí ako elektromobil, interiér je doslova skvelý
Máme za sebou prvé stovky kilometrov s BMW X1 xDrive23d tretej generácie. Hoci sme novinku spoznali naživo už pred niekoľkými týždňami na exkluzívnej premiére v bratislavskom showroome, kde nám ju osobne predstavil Oliver Rademacher, generálny riaditeľ spoločnosti BMW Slovenská republika, až táto skúsenosť spoza volantu nám odhalila pravý charakter nového vozidla. Na nasledujúcich riadkoch sumarizujeme inovácie, ktoré kompaktné SUV prinieslo a dôvody, pre ktoré môže byť solídnym konkurentom aj pre väčšie esúvečka.
Vydané Text: Erik Stríž
Interiér: nedajte sa odradiť minimalizmom
Nové BMW X1 má to, čomu hovoríme „wow efekt“. Doteraz som mal za to, že interiéry značky BMW zaostávajú za Mercedesom, Audi aj Jaguarom, pretože nedržia krok s dobou. Nové generácie vozidiel tejto značky sú už iné, výrazne modernejšie a využívajú minimalizmus. Adaptácia dotykových displejov zastupujúcich mechanické ovládače má aj svoje proti, ale v prospech BMW hraje dôraz na jednoducho ovládania klimatizácie (tá sa ovláda až na malú výnimku len cez obrazovku) a vytiahnutie dôležitých funkcií do mechanických tlačidiel na stredovej konzole. Kuriózne je, že na stredovej konzole – vysutej lakťovej opierke – je aj tlačidlo výstražného osvetlenia, je tak hneď po ruke.Jazdné vlastnosti BMW X1 xDrive23d: kultivovane aj s 200 naftovými koňmi
Prvé kilometre na za volantom nového BMW X1 ešte nedávajú možnosť spoľahlivo porovnať novú generáciou s tou predchádzajúcou. Získali sme ale prvé dojmy, ktoré sú pre X1 veľmi priaznivé. Tak v prvom rade je to pocit, že šoférujete oveľa väčšie auto. Nepochybne tento dojem vznikol vďaka vzdušnému priestrannému interiéru, no počas jazdy si môžete všímať predovšetkým pôsobivú stabilitu na ceste a neutrálny podvozok, ktorý dáva možnosť šoférovať takmer akýmkoľvek štýlom.Elektrické BMW X1 sa volá BMW iX1
Spočiatku je na výber spomedzi dvojice benzínových a dvoch naftových motorov. Tie sú štandardne prepojené so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic a ich výkon sa v závislosti od modelu dostane na vozovku buď prostredníctvom predných kolies, alebo inteligentného systému pohonu všetkých kolies BMW xDrive. Po tomto štartovacom kvartete bude bezprostredne nasledovať plne elektrický model BMW iX1 xDrive30, uvádza BMW vo svojej tlačovej správe. Elektrická verzia nesie názov BMW iX1 xDrive30 a ide o prvý elektromobil s pohonom všetkých kolies, ktorý automobilka predstavila v segmente kompaktných prémiových vozidiel, zároveň tretím vozidlom značky z kategórie SAV s čisto elektrickým pohonom. Aj v prípade BMW iX1 sa stal dizajnérom zvuku BMW IconicSounds Electric známy a oceňovaný Hans Zimmer, ktorého môžete poznať najmä ako tvorcu filmovej hudby (Nolanova trilógia o Batmanovi, Inception, Interstellar, No Time To Die, Blade Runner 2049 a mnohé ďalšie). Postupne budú v predaji nasledovné motorizácie nového BMW X1: BMW X1 sDrive18i:- Trojvalcový benzínový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
- Objem: 1 499 cm3. Výkon: 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 500 ot./min.
- Max. krútiaci moment : 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 208 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,0 – 6,3 l/100 km.
BMW X1 xDrive23i:
- Štvorvalcový radový benzínový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Celkový systém pohonu: Výkon: 160 kW (218 k). Krútiaci moment: 360 Nm.
- Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
- Objem: 1 998 cm3.
- Nominálny výkon: 150 kW (204 k) pri 5 000 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 320 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
- Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,1 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 233 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 7,2 – 6,5 l/100 km.
BMW X1 sDrive18d:
- Štvorvalcový radový naftový motor, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic.
- Objem: 1 995 cm3. Výkon: 110 kW (150 k) pri 3 750 – 4 000 ot./min.
- Max. krútiaci moment: 360 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,9 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 210 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,5 – 4,9 l/100 km.
BMW X1 xDrive23d:
- Štvorvalcový radový naftový motor, 48 V mild hybridná technológia, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Celkový systém pohonu: Výkon: 155 kW (211 k). Krútiaci moment: 400 Nm.
- Spaľovací motor BMW TwinPower Turbo:
- Objem: 1 995 cm3.
- Nominálny výkon: 145 kW (197 k) pri 4 000 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 400 Nm pri 1 500 – 2 750 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 14 kW (19 k).
- Nominálny krútiaci moment: 55 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,4 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 225 km/h.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 5,3 – 4,8 l/100 km.
BMW iX1 xDrive30 (dostupné od novembra 2022):
- Piata generácia technológie elektrického pohonu BMW eDrive s jedným elektromotorom na prednej náprave a jedným vzadu, elektrický pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Výkon: 230 kW (313 k) pri 4 300 – 15 200 ot./min. (vrátane dočasného zvýšenia výkonu).
- Max. krútiaci moment systému: 494 Nm pri 0 – 4 300 ot./min.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 180 km/h.
- Spotreba elektrickej energie kombinovaná podľa cyklu WLTP: 18,4 – 17,3 kWh/100 km.
- Dojazd: 413 – 438 km podľa cyklu WLTP.
BMW X1 xDrive25e (dostupné od novembra 2022):
- Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Systémový výkon: 180 kW (245 k). Systémový krútiaci moment: 477 Nm.
- Spaľovací motor:
- Objem: 1 499 cm3.
- Nominálny výkon: 100 kW (136 k) pri 4 000 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 80 kW (109 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
- Výkon/spotreba/emisie:
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,8 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 190 km/h.
- Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
- Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
- Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.
BMW X1 xDrive30e (dostupné od novembra 2022):
- Trojvalcový benzínový motor, plug-in hybridný systém s vysoko integrovanou elektrickou pohonnou jednotkou a lítium-iónovou vysokonapäťovou batériou piatej generácie, sedemstupňová dvojspojková prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies BMW xDrive.
- Systémový výkon: 240 kW (326 k). Krútiaci moment systému: 477 Nm.
- Spaľovací motor:
- Objem: 1 499 cm3.
- Nominálny výkon: 110 kW (150 k) pri 4 700 – 6 500 ot./min.
- Nominálny krútiaci moment: 230 Nm pri 1 500 – 4 400 ot./min.
- Elektrický motor:
- Nominálny výkon: 130 kW (177 k). Nominálny krútiaci moment: 247 Nm.
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,7 sekundy.
- Najvyššia rýchlosť: 205 km/h.
- Najvyššia rýchlosť (elektrická): 140 km/h.
- Elektrický dojazd podľa cyklu WLTP: 78 – 89 km.
- Kombinovaná spotreba paliva podľa cyklu WLTP: 1,1 – 0,8 l/100 km.
- Kombinovaná spotreba elektrickej energie podľa cyklu WLTP: 18,2 – 16,4 kWh/100 km.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?
Nová CUPRA Formentor a CUPRA Leon oficiálne: Expresívnejší vzhľad v spojení s novým benzínovým motorom
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.AKTUALITA
Nové radary vystrašili vodičov: takéto pokuty tu ešte neboli!
Na Slovensku za to môžete dostať pokutu až 300 eur a zákaz šoférovania na 2 roky.
Prognózy ukazujú na rýchle šírenie v celej Európe.