Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vedieť mnoho vecí často znamená, že ani jednu neviete poriadne. Platí to aj v prípade Golfu R? Je to najvýkonnejší, najdrahší a najlepšie zrýchľujúci Golf, aký ste si do nedávneho predstavenia limitovanej verzie Golf R 20 Years mohli kúpiť. Jeho motor 2.0 TSI má výkon až 235 kW (320 k), krútiaci moment 420 Nm udrie tesne za hranicou 2 000 otáčok a odtiaľ tlačí aspoň pocitovo takmer konštantne až do červeného poľa, kde zasiahne ostrý obmedzovač. Áno, napriek tomu, že Golf R je vybavený automatom DSG, v správnom jazdnom režime vám podrží zaradený prevodový stupeň! A obsahuje špeciálny režim adaptívnych tlmičov, ktorý je optimalizovaný na jazdu na Nürburgringu! A vďaka špeciálnemu pohonu 4 × 4 ponúka režim Drift! Nie je to nejako priveľa schopností?

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)

DRIFT NIE

Dobrá rada: jazdný režim Drift berte ako extrémnu demonštráciu schopností novej štvorkolky, nie ako niečo, čo by ste chceli využívať. Na suchu si rýchlo zničíte gumy a Golf R nemá dostatok pary na to, aby sa vedel šmýkať elegantne a kontrolovane. Predné kolesá musíte mať natočené neprirodzene dovnútra, inak to nejde, zadné tlmiče sa extrémne pritvrdia a auto v šmyku skáče. Na mokrom povrchu je to lepšie, ale kde si to užijete? Na parkovisku nie a na okruhu vám to väčšinou nedovolia. A na snehu? Tam vám postačí aj klasická štvorkolka bez čarovného diferenciálu. Zabudnime teda na drift a sústreďme sa na to, čo iné dokáže ponúknuť nová štvorkolka.

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)

OKRESKY ÁNO!

Najprv však treba upratať. Po prvom usadnutí do testovaného Golfu R som sa tešil zo šťavnatého zvuku príplatkového titánového výfuku Akrapovič, až kým som neprešiel cez prvý kanál a zľakol som sa, či som si nezlomil nápravu. Tu niečo nehrá! Okamžite som zamieril na pumpu a tlak v pneumatikách ukázal 3,5 baru! To sú blázni v tom servise! Hneď to idem napraviť. Skontrolujem štítok na dverách, aby som vedel predpísané hodnoty. Čože?! Až 3,2 baru? Toľko som nevidel ani na dvaapoltonových elektrických SUV. Tlak spustím na 2,5 a Golf R to doslova transformuje. Zrazu je to presne to auto, ktoré (dis)komfortom nijako nenaznačuje, že by malo mať športové ambície. Zrazu cítim v pneumatikách oporu, zrazu mám dôveru v brzdový pedál. Všetko je lepšie!

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Veľké brzdy fungujú naplno, len keď ignorujete výrobcom predpísané šialené tlaky v pneumatikách. Titánový výfuk Akrapovič spieva parádne

Práve na okreskách sa ukáže skutočný talent Golfu R – tam najkrajšie spieva a oduševnene prská jeho výfuk a tam si príde na svoje aj špeciálny režim Nürburgring. Jeho mäkšie nastavenie v porovnaní s okruhovým režimom Race funguje brilantne. Golf R skvelo brzdí a ochotne zatáča. Pri strednom tempe, s pomalším vjazdom do zákruty, si naplno vychutnáte jeho schopnosť vystreliť vás von bez akéhokoľvek náznaku nedotáčavosti. Ak na to naozaj tlačíte, s vypnutou stabilizáciou vám dovolí pri vjazde do zákruty na brzdách odlepiť zadnú časť. Nechajte v režime Special alebo Race prevodovku v režime S+ a Golf R bude využívať motor do poslednej možnej otáčky pri zrýchľovaní a bude veľmi agresívne podraďovať. Tu však pozor na teplotu oleja, ktorá sa rýchlo vyšplhá aj za hranicu 125 °C. Škoda, aj keď priznám sa, že nové eRko som si častejšie užíval pri nižšom tempe a nižších otáčkach. Aj tam ma totiž dokázal riadne zatlačiť do sedadla a zvuk má v tomto pásme krajší. Zdolávať s ním neznáme okresky je aj vďaka geniálnemu podvozku čistá radosť.

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Špecialita: ešte agresívnejší režim prevodovky a jazdný režim Special s veľavýznamnou ikonkou

MÁ TO V SEBE

VW Golf R nestratil žiadny zo svojich každodenných talentov. Ak ignorujeme štítok na dverách, dokáže byť komfortný, prekvapivo úsporný a vďaka decentnému bodykitu a elegantnej modrej farbe ani nepúta priveľa nechcenej pozornosti. Vie byť veľmi rýchly a nezáleží mu pri tom na počasí. Plus je to Golf, čo má svoju hodnotu. Ale nie je to bez nevýhod. Keď totiž testované Rko stojí viac ako 60-tisíc eur, začnete si všímať jeho kabínu, ktorá vychádza z auta za 22 tisíc, akurát sú tu lepšie sedadlá a pár detailov. Na športovom aute by som chcel aspoň monitorovanie tlaku v pneumatikách.

Odhliadnuc od toho však neexistuje hatchback, ktorý by mal širší záber schopností než práve Volkswagen Golf R.

Financovanie VW NEXT cez VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES Výhodné financovanie bez poplatkov, s nízkou splátkou a s akontáciou od 10% do 40%.
Model VW Golf 2.0 TSI R
Cena testovaného vozidla 60.230 €
Typ financovania VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 40% (24.092 €)
Výška úveru: 36.138 €
Spracovateľský poplatok: 0%
Dĺžka splácania: 36 mesiacov
Posledná navýšená splátka: 35.295 €
Značkové poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.): PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 397 € vrátane poistenia*
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.

TECHNICKÉ ÚDAJE VOLKSWAGEN GOLF R 2.0 TSI 4MOTION

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 984 cm3
  • Výkon 235 kW (320 k)
  • Krútiaci moment 420 Nm pri 2 100 – 5 350 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická prevodovka, pohon 4 × 4, vpredu McPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 235/35 R19.
  • Batožinový priestor 374/1 230 dm³
  • Rozmery: 4 290 × 1 789 × 1 449 mm, rázvor 2 628 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 1 575/2 030 kg,
  • objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 270 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,6 s
  • Spotreba (WLTP) 7,7 l/100 km
  • Emisie CO2 175 g/km
  • Cena/testované auto 48 890/60 230 €
  • Konkurenti: Mercedes-AMG A35, Audi S3, BMW M135i
  • PLUSY: Použiteľnosť, prevodovka, podvozok, zvuk
  • MÍNUSY: Infotainment, vzhľadom na cenu pocitová kvalita interiéru.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.