- Otestovali sme nový Mercedes-Benz Citan.
- Navonok auto pôsobí robustne, no to všetko čo dokáže prepraviť, je aj tak dychberúce. Nám sa doň podarilo napratať kompletne zložený detský kočík.
- Citan ponúka veľa priestoru za relatívne dobré peniaze. Jeho cena sa pohybuje na úrovni 30-tisíc eur.
- Poteší aj nízka spotreba, ktorá je vzhľadom na vysoké ceny pohonných hmôt kľúčová. K dispozícii je ako s benzínovým, tak aj s naftovým motorom, ktorý možno kombinovať s manuálnou alebo automatickou preovodovkou.
- Je niečo, čo by sme autu vytkli?.
- O jeho praktickej verzii pre podnikateľov sme písali v tomto článku..
Trieda MPV alebo rodinných dodávok je na európskom trhu na ústupe. Kedysi sa každá automobilka mohla pochváliť jedným alebo viacerými rodinne orientovanými veľkopriestorovými modelmi. Dnes je pre mnohých výrobcov zaujímavejšie mať SUV, no nájdu sa aj takí, ktorí rodinným autám ešte nepovedali posledné zbohom. Jedným z nich je aj Mercedes-Benz, ktorý u nás ponúka model Citan a čoskoro sa dočkáme aj spustenia predajov triedy T.
Francúzsky Nemec alebo nemecký Francúz?
Zatiaľ čo na „Téčko“ si musíme ešte chvíľu počkať, Citan si môžeme otestovať aj hneď. A presne takáto príležitosť sa mi pred nedávnom naskytla. Dostal som sa za volant Mercedesu-Benz, ktorý má síce francúzsky pôvod (vzniká ako súrodenec Renaultu Kangoo), no neurazí ani nemecky mysliaceho vodiča. Navyše jeho extrémne silnou stránkou je ponuka miesta. V tejto kategórii asi len ťažko hľadá rovnocenného súpera.

Mercedes-Benz Citan je auto, ktoré mnohých prekvapí už len tým, že spadá do produktového radu nemeckej prémiovej značky. Avšak dnešok nie je len o drahých autách, ale taktiež aj o vozidlách, ktoré sa neboja tvrdšej práce. Samozrejme, že na tvrdú prácu má Mercedes-Benz triedu G, no tvrdú rodinnú prácu zvládne práve Citan. Je pravda, že na prvý pohľad bol testovaný Citan takou šedou myškou (doslova, mal šedú farbu), no už jeden detail pri nastupovaní doň ma vyslovene prekvapil. Predné dvere sa totiž dajú otvoriť do pravého uhla, čo jednak uľahčí manipuláciu s väčšími predmetmi, no predovšetkým vytvorí akési ochranné zábrany v prípade, že na zadnú lavicu nakladáte deti.

Pôsobí robustne
O jeho prepravných kapacitách si čoskoro povieme viac. Citan ma prekvapil aj tým, ako robustne a masívne navonok pôsobí. Auto je dlhé síce len 4 498 milimetrov, no vzhľadom na jeho výšku 1 811 milimetrov a šírku 1 859 milimetrov by ste mu určite tipovali viac. Nakoľko ide o rodinné auto, dôležitejší ako celková dĺžka je počet milimetrov medzi prednou a zadnou nápravou. S rázvorom s dĺžkou 2 716 milimetrov si už môžete dovoliť pomerne slušne hospodáriť. Dokonalým príkladom dĺžky rázvoru je, že na zadné sedadlo môžete pokojne pripevniť detskú autosedačku s opornou nohou a na prednom sedadle vám ešte zostane bohatá priestorová rezerva na upevnenie vajíčka pre vašu ďalšiu ratolesť. A to pritom nemusíte nijak zvláštne upravovať nastavenie sedadiel.

Lepšie nastupovanie pre pasažierov, a prevažne deti, na zadnú lavicu umožňujú aj posuvné dvere, ktoré pri otvorení vytvoria pomerne veľký priechod. Ten uľahčuje manipuláciu s deťmi a taktiež aj s nákladom, ktorý môžete v zadnej časti auta prenášať. Výhodou je, že predné sedadlá majú na svojej chrbtovej časti sklápateľný stolček.

Interiér dych nevyrazí, no ani neurazí
Ak by som sa mal na chvíľu zastaviť pri samotnom interiéri, tak musím povedať, že je to taký rodinný priemer. Jeho spracovanie je pomerne dobré. Nič zásadného v ňom nevŕzga a to aj napriek tomu, že celá palubná doska, obloženie dverí, stredový tunel a dokonca aj lakťová opierka sú vyrobené z tvrdých plastov. K autám tohto typu neodmysliteľne patrí množstvo odkladacích priestorov. Jeden z nich sa nachádza pred vodičom, ktorý je ideálnym miestom na odloženie peňaženky, kľúčov či iných drobných predmetov. Dá sa navyše kompletne zatvoriť plastovým vekom. Jeho pridanou hodnotou je možnosť inštalácie ramena na uchytenie smartfónu, ktorý môže mať kľudne aj väčšie rozmery.

Okrem toho nesmie chýbať ani odkladací priestor nad hlavami cestujúcich vpredu. Ľudí, ktorí podobný druh auta využívajú, som sa na túto „jaskyňu“ pýtal a všetci mi potvrdili, že je to najlepšia vec na odkladanie všetkého „bordelu“. Samozrejme si tam môžete dať čokoľvek, čo nechcete, aby bolo viditeľné ľuďom zvonka. Inak je na palube aj pomerne hlboký kastlík pred spolujazdcom, odkladacia jama pod lakťovou opierkou či rozmerné kapsy v dverách. Milým prekvapením bola možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu. Avšak tá mala jednu zásadnú nevýhodu. Umiestnenie nabíjačky je príliš nízko. Ak by ste sa z akéhokoľvek dôvodu počas jazdy (Nerobte to! Je za to pokuta!) chceli načiahnuť za svojím telefónom, musíte sa poriadne zohnúť.

Nechýba ani MBUX
Inak je interiér priestranný, vzdušný a predovšetkým funkčný. Nenájdete tu žiadne ovládacie prvky, ktoré by vás rozčuľovali. Všetko je navrhnuté tak, aby to dávalo zmysel. Výhodou je, že Mercedes-Benz do Citanu umiestnil aj svoj systém MBUX. Ide síce o staršiu verziu, ktorá je k dispozícii na menšom centrálnom displeji, avšak logika ovládania a intuitívnosť sú, už tradične, jeho silnou stránkou. Taktiež tu medzi analógovými „budíkmi“ nájdeme TFT displej, ktorý zobrazuje prehľadne a v príjemnom rozlíšení, všetky dôležité údaje jazdy. Nechýba ani volant Mercedesu s dvoma dotykovými tlačidlami a logickým usporiadaním ovládania. Zaujímavosťou je, že pod volantom sa nachádza len ľavá páčka a pravá úplne absentuje.

Kam sa to všetko stratilo?
Toľko k interiéru z pohľadu vodiča. Teraz sa presunieme k najsilnejšej stránke Citanu, ktorou je kufor. Je pravda, že by som ocenil elektrické otváranie veka batožinového priestoru, alebo aspoň jeho krídlové otváranie. Samotné veko je totiž pomerne masívne a predovšetkým dlhé. Neraz sa mi stalo, že som od neho takmer dostal boxerský zdvihák. Po jeho otvorení sa však odhalí obrovský batožinový priestor. Hodnota 517 litrov v základnom usporiadaní je minimálne v tomto prípade poriadne podhodnotená. 517 litrov máte vďaka takmer geometricky presnému obdĺžniku od podlahy po plató. Avšak sila Citanu je aj nad pokrývkou zmienenej litráže. Aby sme si to najlepšie prezentovali, do auta som naložil poskladaný detský kočík bez väčších úprav. Ide pritom o jeden z najväčších kočíkov na trhu.

Dôležitým dodatkom je, že som nijakým spôsobom neupravoval interiér. Jediná vec, ktorú som musel urobiť je, že som zasunul plató za zadné sedadlá. To je mimochodom ďalšia silná stránka tohto auta. Ak plató nepotrebujete, jednoducho ho zasuniete za sedadlá na miesto, ktoré je na to určené. Po sklopení zadného radu sedadiel navyše získate obrovskú ložnú plochu, ktorá je takmer kompletne vodorovná a je dlhá neskutočných 1 715 milimetrov pri minimálnej šírke 1 196 milimetrov. Sklopením druhého radu sedadiel tak získate až 2 390 litrov priestoru, čo už je hodnota malej dodávky.

Úsporný a spoľahlivý
No a poďme k tomu, čo mnohých zaujíma najviac. Pod kapotou Citanu tepe štvorvalcový naftový motor s objemom 1 461 ccm, ktorý je spojený so 6-stupňovým manuálom. Ten je síce naladený na skromných 70 kW, avšak v tomto prípade je motor zameraný primárne na životnosť a silu. 260 Nm krútiaceho momentu je dostupných už od 1 750 otáčok, takže auto dokáže slušne potiahnuť na takmer každom prevodovom stupni. Prevodovka je dobre odstupňovaná a jej dráhy sú presné, aj keď s radením spiatočky môže byť niekedy problém. Výhodou motora je však jeho malý apetít. 54 litrová nádrž vystačí bez problémov na viac ako 850 kilometrov. A to aj vďaka priemernej spotrebe, ktorá sa počas testu pohybovala na úrovni 5,8 litra na 100 km.

V meste samozrejme musíte rátať s trochu vyššou hodnotou, ktorá je približne na čísle 6,8. Okresky však zvládate za 4,8 a diaľnicu za 5,1. Motor je teda relatívne úsporný, čo je jeho silná stránka hlavne pri pohľade na aktuálne ceny za pohonné hmoty. Naopak, jeho slabšou stránkou je trošku hlučnejší chod vo vyšších otáčkach. Do interiéru prenikajú zvuky aj z podvozku a kvôli vyššej stavbe karosérie a strešným lyžinám sa nevyhnete ani vyššiemu aerodynamickému hluku. Všetko sa to ale dá bez problémov zvládnuť a to predovšetkým pri pomyslení na prepravné možnosti auta.

Nenápadný pomocník
Keď už zmieňujem tie prepravné možnosti, na záver som si pripravil malý postreh. Strešné lyžiny, ktoré vydávajú mierny aerodynamický hluk, majú jednu extrémne silnú vlastnosť. Na ich protiľahlých koncoch vám stačí povoliť po jednej skrutke a okamžite ich z pozdĺžneho smeru viete prerobiť na priečny smer a vytvoriť si tak plnohodnotné nosiče. Za toto riešenie dávam Citanu jeden veľký páčik!

Mercedes-Benz Citan Tourer PRO - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | 31 905,60 |
Značka | Mercedes-Benz |
Model | Citan |
Model - Typ | Tourer PRO |
Model - rok výroby | 2022 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4 498 mm |
Šírka | 1 859 mm |
Výška | 1 811 mm |
Rázvor | 2 716 mm |
Objem palivovej nádrže | 54 l |
Prevádzková hmotnosť | 1 636 kg |
Maximálna hmotnosť | 2 174 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 517 l |
Objem batožinového priestoru (max.) | 2 390 l |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Počet valcov | 4 |
Objem valcov | 1 461 cm3 |
Najvyšší výkon | 95 k |
Najvyšší výkon | 70 kW |
Najvyšší výkon pri ot./min. | 3 750 |
Najvyšší krútiaci moment | 260 Nm |
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. | 1 750 |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 5,2 (oficiálne) | 5,8 (test) L |
Emise | 140 CO2g/km |
Maximálna rýchlosť | 164 km/h |
Naše hodnotenie

Tak aký vlastne Citan bol? Kto hľadá auto na luxus a predvádzanie sa, pravdepodobne siahne po nejakej inej alternatíve od Mercedes-Benz. Avšak, kto hľadá auto s prepravnými schopnosťami dodávky a potrebuje zabezpečiť celú svoju rodinu bez výrazného obmedzovania sa, v Citane nájde všetko čo potrebuje. Pohodlný podvozok, množstvo priestoru a prepravné kapacity sú kľúčovými vlastnosťami tohto rodinného vozu. Nájde sa tu však aj zopár nedostatkov. Tie viem odpustiť pokiaľ sa pozriem na tie plusy, ktorých je tu neúrekom. Ak teda pokukujete po spoľahlivom rodinnom aute, ktoré sa nebojí aj tvrdej práce, Citan je pre vás ideálna voľba! Dokonca vás prekvapí aj pri pohľade na cenu.
Klady
- Ponuka priestoru
- Spotreba
- MBUX
- Strešné nosiče
- Spracovanie
Zápory
- Tvrdé plasy v interiéri
- Obrovské veko batožinového priestoru
- Nižší výkon motora
- Nízke uloženie bezdrôtovej nabíjačky na telefón