MOTORKY

Test Honda X-ADV 750: „42“

Fanúšikom sci-fi a fantazijnej literatúry nadpis nemusím vysvetľovať. Douglas Adams použil toto číslo vo svojom diele Stopárov sprievodca po galaxii ako odpoveď na základnú otázku života, vesmíru a vôbec. Pri pohľade na to, čo všetko konštruktéri Hondy spojili v modeli X-ADV, mi napadlo, že zhmotnili odpoveď 42. Stačí sa len zamyslieť, do akej kategórie by sa dal tento stroj zaradiť.

Skúter? V tento prospech hovorí základná konštrukcia s nízko položeným ťažiskom, nádržou medzi kolesami a zdvihnutou podlahou vrátane priestoru pod sedadlom, kam dáte aj vyklápaciu prilbu. Nehovoriac o veľmi slušnej obratnosti v meste a schopnosti zaparkovať v podstate kdekoľvek.

Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Ostré tvary LED svetlometu dodávajú stroju veľmi odhodlaný výraz, jeho schopnosti ho dopĺňajú

Enduro? Vzorom pneumatík, ktoré síce najviac odjazdia na asfaltových cestách, no ak sa pre toto vozidlo rozhodne rybár, s prehľadom zvládnu aj ľahší terén. K tejto kategórii sa hlásia aj nastaviteľné tlmiče s vyšším zdvihom a celkovo pohodlné nastavenie podvozka s prednou prevrátenou vidlicou a kombináciou väčšieho predného a menšieho zadného kolesa.

Cestovateľ? Tieto gény naplno zastupuje pohon. Radový dvojvalec, objem 745 cm3, ktorý posiela na zadné koleso svoj výkon reťazou. To sa bije so skútrovými variátormi, zvlášť, keď 6 prevodov radí dvojspojková prevodovka. Ochranu pred živlami celkom úspešne rieši nastaviteľný štít aj slušná kapotáž, dojazd na nádrž prekonáva 350 km.

Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Úplne bez náradia môžete nastavovať čelný štít a tým si regulovať množstvo vzduchu prúdiaceho na jazdca

Tým pádom je jasné, že X-ADV je odpoveďou pre mnohých. Zvlášť, pokiaľ majú štandardné telesné rozmery. S dlhými nohami narazíte na to, že síce pohodlne tvarované, no relatívne krátke sedadlo je blízko pri prednej stene, čo vám nemilo oznámia kolená. Odhliadnuc od toho sa táto Honda veľmi dobre ovláda. Pri zastavení vo svahu síce treba zatiahnuť ručnú brzdu, aby sa nerozbehla, no inak poskytuje veľa radosti.

Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Iba na brzdenie slúži ľavá páčka, tlačidlami plus a mínus sa dajú manuálne radiť prevodové stupne

Prvé tri stupne sú kratšie, čo oceníte pri kľučkovaní v meste vrátane všetkých víťazných štartov z križovatky, druhá trojica sa už natiahne. Takže ak sa rozhodnete vyraziť na dlhšie trasy, čo X-ADV s prehľadom zvláda aj so zvýšenými diaľničnými rýchlosťami, môžete rátať, že otáčky motora sa ustália na príjemne nízkych hodnotách. Pravdou však je, že prídete o časť dynamiky. Čiastočným riešením je možnosť ovládať prevodovku tlačidlami na ľavej rúčke, prípadne si zvoliť športový režim.

Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Čisto elektronicky zobrazuje Honda svoje údaje, ponúka aj možnosť nastavenia asistenčných systémov

Honda vybavila model X-ADV aj pokročilou konektivitou, keď si ju môžete spárovať s mobilným telefónom a komunikačnou súpravou v prilbe. Tým získate možnosť ľahšie ovládať telefón aj hudbu, pričom pribudne aj možnosť ovládania hlasom. Pokiaľ vám vyhovuje extravagantný dizajn, ešte extravagantnejšie spojenie mnohých funkcií a hľadáte všestranného univerzála schopného splniť azda všetky požiadavky na jazdu v jednej stope, môže vám práve Honda X-ADV priniesť mnoho odpovedí.

Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Zvýšenie pohodlia na dlhých cestách pre spolujazdca prináša opierka na rozmernom zadnom kufri
Test Honda X-ADV 750 (auto motor a šport č. 4/2022)
Na mnoho vecí viete využiť hlboký priestor pod sedadlom, uložíte sem aj vyklápaciu prilbu či preveziete väčší nákup
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.