Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus: Kladné aj negatívne stránky krásneho SUV

Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus je kompaktné SUV s benzínovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a príplatkovou výbavou, ktorá vozidlo posúva do záujmu náročnejšieho zákazníka. Ten ocení aj vysokú estetickú hodnotu automobilu, ktorý veľmi prirodzene vyvrchoľuje dlhoročnú evolúciu autodizajnu japonskej značky.
Vydané  Text: 

Mazda CX-30: Ceny, úrovne výbavy

Na Slovensku sa Mazda CX-30 predáva od 22 640 eur, za ktoré dostanete konfiguráciu G122 s mild-hybridným benzínovým motorom s max. výkonom 90 kW (122 koní), 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Už za túto cenu dostanete pestrú výbavu a dokonca 16-palcové hliníkové disky, čo ani dnes určite nie je štandard.   V štandardnej výbave (teda v najnižšej cene 22 640 eur) Mazda CX-30 obsahuje napríklad nasledovné položky výbavy:
  • manuálna klimatizácia;
  • kožený volant;
  • navigačný systém s 8,8-palcovým displejom (nedotykovým), Apple Car­play / Android Auto, Bluetooth, USB, AUX, rádio s AM, FB aj DAB;
  • zadné parkovacie senzory;
  • LED svetlo­mety s ostrekovačom, as­ist­ent di­aľkových svetiel, LED smerové svetlo, ha­lo­génové svetlá pre den­né svi­et­enie, LED kon­cové svetlá;
  • vyhrievané, elektricky ovládané a sklápateľné spätné zrkadlá;
  • elek­trické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru;
  • Ad­aptívny tem­po­mat (MRCC) – aj pre manuálnu prevodovku!;
  • Sys­tém pre­vencie nárazu v mest­skej pre­vádzke (SCBS) vrátane de­tekcie chod­cov (AEB);
  • Sys­tém pre stráženie po­zornosti vodiča (DAA);
  • In­teli­gent­ný brz­dový as­ist­ent (SBS);
  • As­ist­ent roz­jazdu do kopca;
  • Sys­tém pre stráženie mŕtvych uhlov (BSM) vrátane sle­dovania pre­vádzky za voz­id­lom (RCTA);
  • Elek­trická parko­va­cia brzda + Funk­cia Auto Hold;
  • Ro­zoznávanie do­pravných zn­ačiek (TSR);
  • In­teli­gent­ný as­ist­ent pre stráženie rýchlosti (ISA);
  • Sys­tém eCall;
  • alarm a niekoľko ďalších položiek.
  Už táto základná výbava je veľmi pôsobivá, niekto sa teda môže pýtať, akú má vôbec motiváciu zadovážiť si vyšší stupeň výbavy Plus, ktorého cena je pri rovnakej motorizácii 24 540 eur. Za 1 900 eur navyše dostanete nasledovné položky výbavy:
  • automatická dvojzónová klimatizácia;
  • 18-palcové hliníkové disky;
  • vyhrievanie predných sedadiel;
  • vnút­orné spät­né zrkadlo s auto­matickou clon­ou;
  • zadné aj predné parkovacie senzory.
  Najvýkonnejším variantom Mazdy CX-30 je konfigurácia GT 180 PLUS so 180 kW benzínovým mild-hybridným motorom, 6-stupňovým automatom, pohonom všetkých kolies za 36 440 eur.   Aktuálny cenník Mazdy CX-30 nájdete na stránke predajcu.  

Testovaná konfigurácia

My sme Mazdu CX-30 testovali v konfigurácii Skyactiv-G150 AWD Plus, ktorej cena začína na 28 040 eur. Jedná sa o motorizáciu s mild-hybridným benzínovým motorom bez turba s max. výkonom 110 kW (150 koní) a s pohonom všetkých štyroch kolies. Výbavu Plus v našom prípade obohatili ešte aj pakety Sound a Style za dokopy 1 700 eur, karoséria niesla prémiový metalický lak Soul Red Crystal za 775 eur.
Pakety Sound a Style obsahujú 12 reproduktorov značky Bose, adaptívne 20-segmentové LED svetlomety, bezrámový späťák, estetické detaily v interiéri, zadné kombinované LED svetlá a predné LED denného svietenia.   Vo finále sme sa tak dostali na cenu testovanej Mazdy CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus 30 515 eur. Snáď jediné, čo autu za túto cenu chýbalo, bola automatická prevodovka. Tú predajca k rovnakému motoru dodáva za doplatok 2 500 eur a v takejto konfigurácii ponúkne paket Style ešte aj radenie pákami za volantom.
 

Útočí na pocity

CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkšie ovládanie (rozumejme naladenie tuhosti spojky, brzdy, posilňovača).   Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske.
Konzervatívna farebná schéma má tiež svoj vplyv na to, že interiér neruší, naopak umožňuje sústrediť sa na jazdu ešte viac, do popredia je postavená ergonómia ovládania.   Čo to znamená v praxi? Každý ovládací prvok je v komfortnej zóne vodiča, výška uloženia displejov nenúti vodiča sústreďovať pozornosť príliš ďaleko od cesty pred ním, každé tlačidlo má jednoznačnú spätnú odozvu a otočné ovládače majú citeľne oddelené stupne. Stredový displej nie je dotykový, čo je evidentné vzhľadom k jeho vzdialenosti od vodiča, ovláda sa výhradne cez HMI ovládač umiestnený pri páke radenia. Zvlášť oceňujem fyzické ovládače na paneli klimatizácie – sú prehľadné, v dosahu pre vodiča i spolujazdca, funkcie sú jednoznačne označené piktogramom.
K celkovej ergonómii ovládania auta vo výraznej miere prispieva farebný head-up displej, vďaka ktorému celkom zabudnete na prístrojový panel pred volantom.   Mazda teda pripravila kokpit vodiča, v ktorom idú všetky atraktívne vychytávky bokom, aj napriek tomu, že tam v skutočnosti sú, do popredia sa dostáva samotné riadenie vozidla.
  [GALLERY id=31078]  

Zadná časť interiéru

Zadní pasažieri majú s ohľadom na maximálnu šírku vozidla 1 795 mm pomerne dosť miesta. Sú tu tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40).   Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.
Zatiaľ čo priestorové pomery sú primerané, no špeciálne nenadchnú, z hľadiska komfortu si na tom CX-30 stojí veľmi dobre. Sedadlá majú optimálnu tvrdosť sedákov i sklon operadiel. Pripočítajme si k tomu bočné vedenie krajných sedadiel a dobrú polohu a tvar madiel dverí a máme tu veľmi dobrý základ na absolvovanie dlhých ciest. S Mazdou CX-30 som aj s pasažiermi prešiel celú krajinu a späť a ich dojmy z Mazdy boli veľmi pozitívne.   Nepriaznivé stránky zadnej časti interiéru sa už typicky týkajú príliš vysokého stredového tunela pod nohami stredného pasažiera, materiálového vyhotovenia vaku v zadnej stene predného sedadla spolujazdca (už ako nová nevyzerá najlepšie) a samotný fakt, že je iba jeden.   Ak som vyššie uviedol, že do šírky majú pasažieri pomerne dosť miesta, na nohy zostalo o to menej priestoru. Mám výšku okolo 175 cm a na kolená mi ostávalo podozrivo málo priestoru Koberčeky sú vysoko estetické, no neuveriteľne sa na nich zachytávajú akékoľvek nečistoty, čo môžete vidieť aj na fotografiách. Jedná sa o podobný materiál ako ten na suchom zipse, teda nečistoty sa pevne zachytia medzi jednotlivými vláknami koberca. To isté platí aj pre batožinový priestor.  

Batožinový a nákladný priestor

Mazda CX-30 má elektrické ovládanie kufrových dverí od úrovne výbavy Plus. Batožinový priestor má maximálnu kapacitu 430 litrov, vrátane priestoru pod podlahou. Testovaný model mal pod ňou polystyrénovú výplň s dojazdovou rezervou na plechu.
Plato kufra je pevné, odstrániteľné, s trochou snahy sa dá uložiť na podlahu kufra. V batožinovom priestore mi chýbali háčiky pre zavesenie tašiek, dvierka pre bočné odkladacie priestory a tiež akékoľvek sieťky. Sú tu iba kotviace oká a krátke sťahovacie popruhy na pravej stene, do ktorých môžete upevniť napríklad autolekárničku. Nakladacia hrana je plastová, možno teda očakávať jej skoré poškodenie. Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor s max. kapacitou 1 406 litrov
 

Jazdné vlastnosti – výborné aj bez marketingového pozlátka

Mazda CX-30 kombinuje skôr mäkšie ovládanie s prevažne tvrdším naladením podvozka. Dojem mäkkosti ale neznamená, že by tu boli príliš veľké vôle alebo nepresnosti v riadení. Prvé kilometre som mal dojem, že brzda a spojka sú príliš mäkké a musíte ich viac stlačiť, aby sa prejavila ich funkcia. Akceleračný pedál rovnako, čo je ale dôsledok aj samotného motora, ktorý je rád vytočený nad 3 000 ot./min a v nižšej časti spektra sa prejavuje trocha lenivejšie. Max. výkon 122 kW pritom dosahuje až pri 6 000 ot./min. a tiež max. krútiaci moment 213 Nm dosahuje až pri 4 000 ot./min. To znamená, že pri zaraďovaní sa do pruhu na diaľnici musíte podradiť ešte o stupeň nižšie, ako je to pri preplňovaných motoroch a nebáť sa ručičku otáčkomera poslať až k piatim či šiestim tisícom. Sekundy jazdy sedemdesiatkou na dvojke, aj to je realita vlastníctva Mazdy CX-30 v tejto motorizácii. Na druhej strane je dôležité pripomenúť, že ak si na akceleračný pedál zvyknete, nebude vám ovládanie vozidla robiť žiadne starosti, dokonca sa s ním perfektne zladíte. So štyrmi valcami a zdvihovým objemom 1 998 cm3 je benzínový motor veľmi kultivovaný, na voľnobehu o ňom ani neviete, do interiéru neprenikajú fakticky žiadne vibrácie. Počas jazdy je prevažne tichý a vašou úlohou ako vodiča bude vnímať jeho jemné prejavy – inak sa vám stane, že vám zopárkrát zhasne pri rozbiehaní, ako mne.
CX-30 si po úvodných rozpakoch dokáže získať aj vodičov, ktorí preferujú agresívnu jazdu. SUV-čko sa nakláňa oveľa menej, ako som očakával, riadenie je presné a ak máte v rukách a nohách, dokážete sa s týmto autom zabaviť do sýtosti. Svetlá výška je 175 mm. Popri tom si CX-30 zachováva vysokú úroveň komfortu na predných i zadných sedadlách, tlmiče sú naladené s ohľadom aj na menej kvalitné cesty, ale vjazd kolesom do väčšej diery je cítiť poriadne. Mazda CX-30 sa v základnom vyhotovení s pohonom predných kolies dodáva so tuhou zadnou nápravou, torznou tyčou. To nie je veľmi lichotivé, lebo od prémiových SUV by sme už pomaly očakávali zadné viacprvkové nápravy, pritom Mazda CX-30 ju nemá ani vo verzii s pohonom všetkých kolies. V prípade AWD je zadná torzná tyč dodatočne stabilizovaná. Dôležité je ale vedieť, že aj napriek tejto zadnej náprave Mazda o nej nedáva vedieť počas jazdy, pretože až na drobné zaváhania je stabilná aj v prípade vjazdu do nerovnosti v zákrute a vo vyššej rýchlosti zodpovedajúcej bežným podmienkam. Špeciálnu pozornosť chcem upriamiť na adaptívny tempomat, ktorý funguje aj v spolupráci s manuálnou prevodovkou. Dostanete ho už v sériovej výbave. [CAR id=17093]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.