Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus: Kladné aj negatívne stránky krásneho SUV
Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus je kompaktné SUV s benzínovým motorom, pohonom všetkých štyroch kolies a príplatkovou výbavou, ktorá vozidlo posúva do záujmu náročnejšieho zákazníka. Ten ocení aj vysokú estetickú hodnotu automobilu, ktorý veľmi prirodzene vyvrchoľuje dlhoročnú evolúciu autodizajnu japonskej značky.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Mazda CX-30: Ceny, úrovne výbavy
Na Slovensku sa Mazda CX-30 predáva od 22 640 eur, za ktoré dostanete konfiguráciu G122 s mild-hybridným benzínovým motorom s max. výkonom 90 kW (122 koní), 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Už za túto cenu dostanete pestrú výbavu a dokonca 16-palcové hliníkové disky, čo ani dnes určite nie je štandard. V štandardnej výbave (teda v najnižšej cene 22 640 eur) Mazda CX-30 obsahuje napríklad nasledovné položky výbavy:- manuálna klimatizácia;
- kožený volant;
- navigačný systém s 8,8-palcovým displejom (nedotykovým), Apple Carplay / Android Auto, Bluetooth, USB, AUX, rádio s AM, FB aj DAB;
- zadné parkovacie senzory;
- LED svetlomety s ostrekovačom, asistent diaľkových svetiel, LED smerové svetlo, halogénové svetlá pre denné svietenie, LED koncové svetlá;
- vyhrievané, elektricky ovládané a sklápateľné spätné zrkadlá;
- elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru;
- Adaptívny tempomat (MRCC) – aj pre manuálnu prevodovku!;
- Systém prevencie nárazu v mestskej prevádzke (SCBS) vrátane detekcie chodcov (AEB);
- Systém pre stráženie pozornosti vodiča (DAA);
- Inteligentný brzdový asistent (SBS);
- Asistent rozjazdu do kopca;
- Systém pre stráženie mŕtvych uhlov (BSM) vrátane sledovania prevádzky za vozidlom (RCTA);
- Elektrická parkovacia brzda + Funkcia Auto Hold;
- Rozoznávanie dopravných značiek (TSR);
- Inteligentný asistent pre stráženie rýchlosti (ISA);
- Systém eCall;
- alarm a niekoľko ďalších položiek.
- automatická dvojzónová klimatizácia;
- 18-palcové hliníkové disky;
- vyhrievanie predných sedadiel;
- vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou;
- zadné aj predné parkovacie senzory.
Testovaná konfigurácia
Útočí na pocity
CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkšie ovládanie (rozumejme naladenie tuhosti spojky, brzdy, posilňovača). Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske.Zadná časť interiéru
Zadní pasažieri majú s ohľadom na maximálnu šírku vozidla 1 795 mm pomerne dosť miesta. Sú tu tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40). Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.Batožinový a nákladný priestor
Mazda CX-30 má elektrické ovládanie kufrových dverí od úrovne výbavy Plus. Batožinový priestor má maximálnu kapacitu 430 litrov, vrátane priestoru pod podlahou. Testovaný model mal pod ňou polystyrénovú výplň s dojazdovou rezervou na plechu.Jazdné vlastnosti – výborné aj bez marketingového pozlátka
Mazda CX-30 kombinuje skôr mäkšie ovládanie s prevažne tvrdším naladením podvozka. Dojem mäkkosti ale neznamená, že by tu boli príliš veľké vôle alebo nepresnosti v riadení. Prvé kilometre som mal dojem, že brzda a spojka sú príliš mäkké a musíte ich viac stlačiť, aby sa prejavila ich funkcia. Akceleračný pedál rovnako, čo je ale dôsledok aj samotného motora, ktorý je rád vytočený nad 3 000 ot./min a v nižšej časti spektra sa prejavuje trocha lenivejšie. Max. výkon 122 kW pritom dosahuje až pri 6 000 ot./min. a tiež max. krútiaci moment 213 Nm dosahuje až pri 4 000 ot./min. To znamená, že pri zaraďovaní sa do pruhu na diaľnici musíte podradiť ešte o stupeň nižšie, ako je to pri preplňovaných motoroch a nebáť sa ručičku otáčkomera poslať až k piatim či šiestim tisícom. Sekundy jazdy sedemdesiatkou na dvojke, aj to je realita vlastníctva Mazdy CX-30 v tejto motorizácii. Na druhej strane je dôležité pripomenúť, že ak si na akceleračný pedál zvyknete, nebude vám ovládanie vozidla robiť žiadne starosti, dokonca sa s ním perfektne zladíte. So štyrmi valcami a zdvihovým objemom 1 998 cm3 je benzínový motor veľmi kultivovaný, na voľnobehu o ňom ani neviete, do interiéru neprenikajú fakticky žiadne vibrácie. Počas jazdy je prevažne tichý a vašou úlohou ako vodiča bude vnímať jeho jemné prejavy – inak sa vám stane, že vám zopárkrát zhasne pri rozbiehaní, ako mne.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.