PRVÁ JAZDA: Honda FCX Clarity - Čisté úmysly

Redakcia, 17.02.2018
Budúcnosť automobilového priemyslu je veľkou neznámou. Napriek tomu, že u mnohých rezonujú elektromobily, väčšia budúcnosť sa pripisuje najmä vodíkovým automobilom. Honda Clarity je sériovým modelom.

Po rokoch mimoriadne silného marketingu prichádzajú na trh vodíkové automobily. Popri Mercedese-Benz, Hyundaiu a Toyote sa ako sériový model objavila nová Honda Clarity. Je to zaujímavý paradox, lebo vývoj vodíkového pohonu siaha až do konca osemdesiatych rokov, koncom deväťdesiatych sa už na cestách preháňali prvé prototypy vodíkových áut. A medzi pionierov vodíkových technológií patrila odjakživa Honda. Na začiatku cesty k sériovému autu stála Honda Odyssey, veľký rodinný van, ktorý bol prerobený na jednomiestny. Na jeho konci je Honda Clarity, plnohodnotný rodinný liftback s dojazdom vyše 500 kilometrov.

Prvá jazda: Honda Clarity

Na druhej strane, vodíkový pohon je mnohokrát opradený polopravdami a aj zbytočným strachom. Napríklad pred výbuchom plynného vodíka, hoci transport vodíka krížom cez Európu je každodennou záležitosťou a vysokotlakové nádrže sú bezpečné. Ich odolnosť sa testuje napríklad zhodením naplnených nádrží z niekoľkokilometrovej výšky.

Prvá jazda: Honda Clarity

Druhým mýtusom je energeticky drahá výroba vodíka. Dá sa pomerne ľahko získať elektrolýzou pomocou slnečnej alebo veternej energie, teda bezemisne. Navyše plynný vodík sa po využití vracia do atmosféry formou vodnej pary, takže ide takmer o uzavretý cyklus. To je atraktívna teória, na druhej strane je rovnako atraktívna realita. To, čo podľa môjho názoru až tak atraktívne nie je, je dizajn auta. Je to síce subjektívny názor a pochopím, že nové technológie si vyžadujú extrovertný dizajn. Takže každému bude na prvý pohľad jasné, že to nie je štandardné auto.

Prvá jazda: Honda Clarity

Bez kompromisov

Za volantom Hondy Clarity si veľmi rýchlo uvedomíte, že všetko je hotové. Pod kapotou je elektromotor s maximálnym výkonom 130 kW (177 k), akceleráciu z nižších rýchlostí istí maximálny krútiaci moment 300 newtonmetrov. Je k dispozícii okamžite až do hranice tritisícpäťsto otáčok za minútu. Dynamika je pôsobivá, hoci na odpich niektorých elektromobilov sa nechytá, no z 0 na 100 km/h zrýchli Clarity za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 165 km/h, čo nebude vyhovovať iba Nemcom, všade inde to stačiť bude. Jazda je mimoriadne príjemná, podvozok je komfortný, no napriek tomu drží vynikajúco aj v prípade športovej jazdy.

Prvá jazda: Honda Clarity

To, čo si veľmi rýchlo zamilujete, je tichá prevádza. Nie je to prekvapenie, aj vodíkový automobil je v podstate elektromobil, ktorý však energiu nečerpá z batérií, ale z palivových článkov. V nich reagujú anióny kyslíka s iónmi vodíka, pričom vzniká elektrický prúd. Jedinou emisiou je vodná para. To je v skratke princíp fungovania palivových článkov. Obrovskou výhodou tohto druhu pohonu je okrem bezemisnej prevádzky aj dojazd. Tabuľkový dojazd je 650 kilometrov, reálny je okolo 500 kilometrov. Znovuzískanie dojazdu, ľudovo povedané dotankovanie, trvá presne tri minúty a nie je v ničom komplikovanejšie než bežný tankovací manéver. A to je v porovnaní s hodinami nabíjania výrazná úspora.

Prvá jazda: Honda Clarity

Konštrukčné zmeny

Rozdiel medzi produkčnou verziou Hondy Clarity je výrazný. Konštruktéri presunuli palivové články nad elektromotor spolu s riadiacou jednotkou. Už nie sú uložené medzi sedadlami predných pasažierov, ako boli v predchádzajúcej generácii. Clarity si tak zachovala výkonové parametre, pričom sa priestorové pomery výrazne zlepšili. Po novom je vodíkové auto od Hondy plnohodnotným päťmiestnym vozidlom. Zmenil sa počet palivových článkov, ich rozmer je o tridsať percent menší, konštruktéri menili aj systém prúdenia vzduchu, aj plynného vodíka.

Prvá jazda: Honda Clarity

Produkcia palivových článkov je automatizovaná, ich životnosť je desať rokov. Samozrejme, myslelo sa aj na nehodu, palivové články sú chránené špeciálnym zádržným členom, elektrický kompresor so vzduchovými klznými ložiskami je zásobovaný elektrinou aj v prípade, že auto stojí. Hnací agregát zaberá pod kapotou rovnaký priestor ako motor V6. Nové sú ak tlakové nádrže s pretlakoch sedemdesiat barov, ich objem stoštyridsať litrov stačí pre päť kilogramov vodíka, čo je o štyridsať percent viac ako doteraz. Navyše Honda tvrdí, že tento systém je schopná namontovať do akejkoľvek karosérie. A to je prísľub do budúcnosti!