Magazín

Po drahom športovom aute radšej ani netúžte. Náklady na servis Mercedes-AMG One prekonávajú všetky medze

Investícia do áut sa vraj oplatí viac ako fondy

Superdrahé automobily sa vyrábajú ako demonštrácia schopností danej automobilky a častokrát sú predmetom pozornosti zberateľov a obchodníkov, ktorí na ne nahliadajú ako na investíciu.

Už nejaký čas sa má za fakt, že investícia do klasických automobilov ponúka oveľa lepšiu návratnosť ako napríklad hedžové fond.

Podľa spoločnosti Preqin, kompilátora investičných údajov, dosiahli tí, ktorí investovali do najvyššej úrovne klasických automobilov (Ferrari, Porsche a Mercedesy) výnosy za desať rokov až 467 percent. Podľa výpočtov Preqin vykázali hedžové fondy v rovnakom období v priemere výnosy 7,83 percenta (zdroj).

Týka sa to aj nových automobilov, ktoré boli vydané v rámci exkluzívnej limitovanej edície alebo vôbec vznikli v obmedzenom množstve. Príkladom môže byť Mercedes-Maybach S 680 Haute Voiture, teda edícia luxusnej limuzíny, ktorá dovoľuje iba 150 exemplárov. Očakáva sa, že všetky tieto vozidlá skončia v zbierkach a časom niektoré z nich v aukciách.

Jedinečný Mercedes-AMG One

Ako na investíciu sa nepochybne kúpychtiví investori pozerali aj na Mercedes-AMG One. Tento jedinečný automobil s technológiami z F1 iba nedávno, 28. októbra 2022, absolvoval motoristický okruh Nürburgring-Nordschleife za rekordný čas 6:35,183 minúty. Ide o nový absolútny a notársky overený rekord pre vozidlá legálne prevádzkované na cestách a o neuveriteľných osem sekúnd rýchlejší ako predchádzajúca najlepšia hodnota, ktorú držalo Porsche 991 GT2 RS s výkonnostnou sadou Manthey. Pilotom Mercedesu bol Maro Engel.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Mercedes-AMG One sme podrobne rozobrali v samostatnom článku, preto len stručne pripomeňme, že celkový systémový výkon závratných 782 kW (1 063 k) a maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h a akcelerácia 0-100 km/h prebehne už za 2,9 sekundy. Benzínový motor má pritom zdvihový objem valcov iba 1,6 litra, je to šesťvalec s usporiadaním do V a dokáže pracovať až do 11 000 otáčok za minútu.

S ohľadom na tieto údaje je skoro šokujúce, že podľa štandardizovanej metodiky merania spotreby a emisií WLTP je kombinovaná spotreba len 8,7 l/100 km a na každý kilometer jazdy emituje iba 192 gramov oxidu uhličitého. Tieto fascinujúco nízke čísla spotreby a emisií sú možné len vďaka robustnému elektrickému pohonu, ktorý je nielen výkonný, ale najmä vysoko efektívny. Z malého akumulátora s kapacitou 8,4 kWh totiž dokáže čerpať energiu na 18,1 kilometra jazdy, jeho hlavnou úlohou je však zlepšovať dynamiku vozidla a jeho jazdné vlastnosti ako také.

4,7 metra dlhý Mercedes-AMG One zaujal zberateľov a bohatých nadšencov práve svojou technickou vyspelosťou, ktorá je na trhu cestných automobilov už za hranicou absurdnosti. Všetkých 275 exemplárov Mercedes-AMG One plánovaných na uvedenie na trh bolo vypredaných v štádiu prototypu, cena za kus bola od 2,75 milióna eur bez daní (v Nemecku je konečná cena s DPH od 3,27 milióna eur).

Prečítajte si aj:


Tisíc koní a 7-stupňový 'manuál'. Mercedes-AMG dosiahol vrchol, vyrobil hyperauto určené na cesty s technikou z F1

Erik Stríž (Editor príspevku)


Astronomické náklady na údržbu

Technická náročnosť Mercedesu-AMG One už spočiatku avizovala nákladnú a častú údržbu, no len málokto si vedel predstaviť rozsah reálnych nákladov na udržiavanie auta v riadnom technickom stave.

Podľa nemeckého magazínu auto motor und sport je frekvencia štandardnej údržby hypercaru iba 5 000 km a k tomu každých 50 000 alebo raz za rok je potrebná generálna údržba s úplnou kontrolou všetkých komponentov.

V závislosti od miery opotrebenia jednotlivých komponentov môžu náklady na veľkú údržbu dosiahnuť až 850-tisíc eur! Auto motor und sport získal vyjadrenie „maximálne 850 000 eur“ od výrobcu. Mercedes-AMG však neprezradil, aké sú náklady na pravidelnú päťtisíckilometrovú kontrolu.

Nový Mercedes-AMG ONE (2023): technológia z Formuly 1 prenesená na bežné cesty

Ukazuje sa, že ak budete auto prevádzkovať naplno, po štyroch rokoch alebo 200-tisíc kilometroch náklady na jeho údržbu prekonajú maloobchodnú cenu vozidla, čo znamená, že úvodné riadky o výhodnosti kúpy auta ako investície strácajú opodstatnenie.

Na druhej strane je však potrebné podotknúť aj to, že s takýmto autom motorista nejazdí do práce ani na dovolenky. Má ho v zbierke ako klenot, ten odvážnejší ho niekoľkokrát nechá doviezť k motoristickému okruhu, kde absolvuje niekoľko desiatok kilometrov a potom ho vráti späť do garáže.