Pozor na výber autobatérie! Autá so štart/stop systémom si vyžadujú individuálny prístup
Vodiči riešia výmenu batérie, až keď im ich súčasná prestane slúžiť. Kúpa druhej je väčšinou nepríjemná záležitosť, na ktorej sa snažia maximálne ušetriť. Nie vždy sa to však oplatí.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
V poslednom období sa stáva, že ľudia pri nákupe batérie nerozlišujú, či majú v aute s/s systém, alebo nie. Často tak používajú batérie, ktoré nie sú vhodné na túto funkciu. S/s systém je komplexný a je mu prispôsobená veľká časť elektroniky vo vozidle, aby bol dosiahnutý požadovaný komfort, zníženie emisií a podobne. Tomu je prispôsobená aj batéria. **Aké sú nároky na klasické autobatérie od tých pre vozidlá vybavené systémom štart-stop?**
[Klasická autobatéria](https://www.filtreaoleje.sk/produkty/akumulatory-1267/) zo seba vydá energiu väčšinou raz pri naštartovaní a potom sa pomaly dobíja pri jazde a už necykluje. Moderné vozidlá však majú inteligentné alternátory, ktoré pre hospodárnosť motora dobíjajú batériu len vtedy, keď to elektronika uzná za vhodné, avšak o to intenzívnejšie. Nehovoriac o tom, že v mestskej premávke prichádza na scénu systém s/s, ktorý kladie na batériu obrovské nároky. Moderné autá sú navyše vybavené množstvom spotrebičov a nehovorím len o tých komfortných. V aute máme kamery, radary, senzory, asistenčné systémy… Keď táto elektronika potrebuje extra výkon, tak si energiu potiahne aj z batérie, aj počas jazdy, teda pri naštartovanom motore, keď by energia mala tiecť do batérie. Ale netečie. To všetko kladie na batériu obrovskú záťaž a počas jednej cesty si prejde niekoľkými cyklami nabitia a vybitia. Bežnú batériu by ste v takomto režime zničili za pol až trištvrte roka. **A čo keď si systém štart-stop vypnem?**
Stále máte na palube aktívny inteligentný alternátor a elektroniku, ktorá naďalej pracuje s tokmi energie na palube, ako keby bol systém funkčný. Auto síce nevypína motor a neštartuje ho na každej križovatke, ale pre bežnú batériu škodlivé mikrocykly v nej prebiehajú aj tak. **Aký je technický rozdiel medzi spomínanými batériami?**
Štart-stopové batérie musia byť schopné zo seba opakovane vydávať veľké množstvo energie. Zároveň musia vedieť prijať veľa energie naraz v krátkom okamihu. To platí najmä pri najmodernejších autách, ktoré rekuperujú brzdnú energiu. Čo sa týka konštrukcie, na prvý pohľad sú batérie takmer rovnaké. Oboje sú olovo-kyselinové batérie. Pre s/s sa používajú primárne dva systémy. Najlepšia technológia je označovaná ako AGM. Táto batéria má elektrolyt viazaný v separátore zo skleneného flísu, resp. sklenenej vaty. Táto vata sa opiera o dosky akumulátora. Vďaka kapilarite sklenených vlákien dochádza k perfektnej penetrácii dosky, dochádza k rýchlemu prestupu náboja medzi kladnou a zápornou doskou a preto dokáže táto technológia veľmi efektívne pracovať s tokmi energie do vnútra. Technológiu AGM využívajú prevažne autá, ktoré pracujú s rekuperovanou energiou. Druhá, lacnejšia alternatíva, sa volá EFB. Tu je elektrolyt tekutý, ale súčasne sa používa jemná vrstva sklených vlákien na kladnej doske. Oba princípy sú montované pod tlakom. Batéria od firmy Exide je navyše špecifická tým, že Exide používa špeciálne aditíva uhlíka v elektrolyte. Uhlík je výborný vodič a pomáha s energetickými tokmi do vnútra aj von. Naše batérie sú teda schopné lepšie dynamicky akceptovať prúdy a napätie a efektívnejšie s nimi pracovať.
Pri EFB batériách je to približne 15 – 20 %, pri AGM sú ceny vyššie o 20 – 30 %. **Má zmysel použiť takúto batériu aj v aute bez štart-stop systému?**
Keďže sa dramaticky mení spôsob, ako používame autá – prevládajú krátke trasy – môže sa stať, že batéria EFB vydrží dlhšie. Dať batériu AGM je zbytočné, pretože životnosť bude mať rovnakú ako typ EFB, akurát bude drahšia a auto jej schopnosti nevyužije. EFB je však veľmi dobrá voľba pre vozidlá taxislužieb, záchranných zložiek, policajné vozidlá a podobne, kde je prevádzkový režim auta extrémny. **Ako teda postupovať pri výbere autobatérie?**
Keď cítite, že vozidlo v chladnejších podmienkach horšie štartuje, je čas sa začať obzerať po novej batérii. Ak máte systém s/s, zistite si odporúčania výrobcu vozidla. Ak máte predpísanú batériu EFB, kúpte si tento typ. Môžete investovať aj do drahšej AGM. Ak je však vaše vozidlo sériovo vybavené AGM batériou, musíte si vybrať jedine tú. **Ako je to s ponukou autobatérií Exide?**
Naša spoločnosť dodáva autobatérie až pre 70 % európskych automobiliek, pričom pokrytie trhu na úrovni druhovýroby je blízke 100 %, keďže sme nadnárodný výrobca pôsobiaci na všetkých kontinentoch. Exide je navyše prvý výrobca, ktorý dodával batérie pre vozidlá vybavené s/s systémom. **Ako sú na tom batérie Exide v porovnaní s konkurenciou?**
Naše ceny sú približne na rovnakej úrovni ako porovnateľná konkurencia. **Na záver jedna servisná otázka: ako sa starať o autobatériu?**
Najlepšie je ju z času načas dobiť. Pri krátkych mestských jazdách je totiž autobatéria väčšinou v podbitom stave a vysoká spotreba palubných spotrebičov nedovolí za taký krátky čas ju nabiť. Keď je batéria príliš vybitá, nastávajú v nej chemické procesy, ktoré ju trvalo znehodnocujú. Preto ak máte čas a možnosť, zapojte batériu na nabíjačku alebo kondicionér hoc aj cez noc či na pár hodín. Ak sa o batériu budete dobre starať, nie je vylúčené, že z nej vyťažíte aj viac než 10 rokov spoľahlivej služby.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.