Riadok 44 a 46 v technickom preukaze. Prečo si dať pozor a čo majú spoločné s STK?

Pri kúpe ojazdeného automobilu si okrem jeho technického stavu skontrolujte aj technický preukaz, konkrétne riadky 44 a 46.

Vydané  Text: 

Ťažné zariadenie, alebo ľudovo nazývané aj spájacie zariadenie, je pre mnohých vodičov nevyhnutnou výbavou auta. Používa sa na ťahanie prívesov, nosičov bicyklov či prepravu iného príslušenstva. No hoci sa to môže javiť ako jednoduchá vec, v skutočnosti je jeho montáž a používanie regulované pomerne prísnymi pravidlami. Ich nedodržanie môže priniesť majiteľovi vozidla problémy – od zamietnutia technickej kontroly až po nemalú pokutu.

Najdôležitejším faktorom, bez ohľadu na to či ide o pevné alebo odnímateľné ťažné zariadenie, je, že musí byť zapísané v osvedčení o evidencii automobilu, teda v techničáku. Práve na tento zápis slúžia riadky 44 až 46. Ak sa zariadenie montuje alebo demontuje, je potrebné túto skutočnosť nahlásiť príslušnému dopravnému inšpektorátu do 30 dní. Proces zápisu zahŕňa odbornú montáž certifikovaného zariadenia, následnú prehliadku vozidla, predloženie potrebných dokladov a úhradu správnych poplatkov. V závislosti od konkrétneho vozidla trvá odborná montáž zvyčajne tri až štyri hodiny.

Pri kúpe ojazdeného automobilu si okrem jeho technického stavu skontrolujte aj technický preukaz, konkrétne riadky 44 a 46.

Na prihlásenie do evidencie je potrebná obhliadka policajtom, uhradenie kolku so správnym poplatkom a absolvovanie celého štandardného proces zápisu, resp. zmeny v technickom preukaze. Podstatným faktorom zápisu, je že namontované ťažné zariadenie je certifikované a jeho montáž bola z certifikovanej dielne alebo servisu.

K zápisu ťažného zariadenia budete potrebovať:

  • platný doklad totožnosti,
  • doklad o schválení spájacieho zariadenia, ktorým môže byť:
    a) homologizácia spájacieho zariadenia,
    b) národné typové schválenie spájacieho zariadenia vydané orgánom v SR,
    c) potvrdenie, ktoré vydal výrobca vozidla alebo zástupca výrobcu vozidla,
  • splnomocnenie, ak je vlastník (držiteľ) vozidla zastupovaný, s úradne osvedčeným podpisom splnomocniteľa,
  • potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
  • osvedčenie o evidencii časť II, alebo pôvodne vydané osvedčenie o evidencii alebo technický preukaz vozidla a osvedčenie o evidencii vozidla,
  • čipovú kartu osvedčenie o evidencii časť I, ak bolo vydané,
  • v prípade, ak došlo k strate alebo krádeži pôvodných dokladov, je potrebné predložiť vyplnené čestné vyhlásenie o ich strate alebo krádeži alebo oznámenie vydané iným útvarom Policajného zboru,
  • ak sa jedná o právnickú osobu, ktorá sa nezapisuje alebo nie je zapísaná v registri právnických osôb, doklad o zriadení takejto osoby použiteľný na právne úkony.
zdroj: Ministerstvo vnútra

Pri kúpe ojazdeného automobilu si okrem jeho technického stavu skontrolujte aj technický preukaz, konkrétne riadky 44 a 46.

Pokuta pri policajnej kontrole?

Aj keď máte všetko správne zapísané a nainštalované, stále existujú situácie, keď sa ťažné zariadenie môže stať problémom. Ak je odnímateľné, a teda sa montuje bez potreby špeciálneho náradia, podľa vyhlášky musí byť z vozidla odstránené, ak nie je práve využívané. V opačnom prípade ide o porušenie predpisov, ktoré môže byť pri kontrole posúdené ako technická závada. Policajti môžu za takýto stav uložiť pokutu od výšky 50 eur, v prípade podnikateľov dokonca až 3 500 eur.

Nie je však jasné, ako často sa tieto pokuty v praxi skutočne udeľujú. Zatiaľ jediným publikovaným prípadom pokuty za odnímateľné ťažné zariadenie bol prípad pani Aleny z augusta 2014, kedy jej pri náhodnej policajne kontrole hrozila pokuta 60 €, no nakoniec dostala len 10 € ako „výstrahu“. Pre úplnosť dodávame, že podľa vyhlášky, ak majiteľ počas jazdy zistí takéto nedostatky, je „povinný chybu odstrániť na mieste“ alebo „ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť.“

Pri kúpe ojazdeného automobilu si okrem jeho technického stavu skontrolujte aj technický preukaz, konkrétne riadky 44 a 46.

Riadky 44, 46 a STK

Na záver sa dostávame k podstate. Spravidla sa pri kúpe jazdeného automobilu pozornosť sústreďuje na estetický a technický stav automobilu. Kupujúci absolvuje skúšobnú jazdu, prípadne si preverí históriu vozidla. Spolu s predávajúcim spravia informatívne rozhodnutie. Takže všetko je v poriadku. Chyba, nie je! Vždy je potrebné si obzrieť (ako zo strany predávajúceho, tak aj kupujúceho) veľký techničák, po správnosti osvedčenie o evidencii, hlavne časť II. Bežnou praxou na Slovensku je montovanie ťažných zariadení na čierno. Ak má vozidlo takto neodborne namontované a nezapísané ťažné zariadenie, spôsobí to novému majiteľovi vrásky na čele. Nielen že riskuje (možnú) pokutu pri policajnej kontrole, ale na stanici technickej kontroly (STK) dostane takýto automobil posudok dočasne nespôsobilé na prevádzku.

Prečo teda riskovať negatívny posudok alebo pokutu? Možno zle položená otázka, ale mnohí skutočne takto riskujú. Dôvodom je investícia do odbornej montáže takéhoto zariadenia. Na trhu sú desiatky, či dokonca stovky produktov ťažných zariadení rôznych kvalít, cien a typov. Ceny samotných zariadení sú približne od 80 € za tie najlacnejšie až po 500 € za najdrahšie. Tak napríklad. Kúpite si jazdenú Škodu Fabiu Combi 1. generácie a chcete na ňu pevné ťažné zariadenie. Zariadenie stojí približne 116 € + elektroinštalácia za 57 eur + odborná montáž približne 115 eur. To máme spolu 288 €. Zápis na dopravnom inšpektoráte stojí 12 € (vo výške 6 eur za vydanie každého osvedčenia o evidencii časť I aj časť II). Aby mohlo byť zapísané ťažné zariadenie do osvedčenia o evidencii, musí sa vykonať špeciálne prehliadka na STK za poplatok 20 €. Všetko spolu činí 320 €. Výslednú sumu berte prosím ako orientačný odrazový mostík, pretože ceny ťažných zariadení sa líšia u jednotlivých predajcov. Každopádne sa oplatí niečo zainvestovať, ako neskôr riskovať pokutu, negatívny posudok alebo nejakú „nehodu“ kvôli neodbornej montáži.

Kupujete jazdenku? Týchto 5 modelov s naftou by ste mali obísť veľkým oblúkom

Zdroje:  Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid.  Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 aj výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy.  Jedného pekného aprílového dňa 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk