Nový druh vlakov prepojí veľké mestá, reštauračný vozeň nahradí jedálenská zóna
Pre cestujúcich prináša nový druh vlakov vylepšený komfort aj občerstvenie a nápoje. Ich úlohou bude zabezpečiť rýchlejšie prepojenie hlavných miest aj mimo hlavných tratí v Rakúsku.
Tamojšie spolkové železnice ÖBB spustili od decembra 2025 päť nových liniek Interregio (IR), ktoré spájajú hlavné mestá Tirolska, Štajerska, Horného Rakúska a Korutánska. Nový druh vlakov tak ponúka cestujúcim pravidelné a rýchle spojenia medzi Innsbruckom, Salzburgom, Linzom, Grazom a Klagenfurtom aj mimo tradičných hlavných tratí.

Vlaky Interregio dostali aj prvú triedu pre náročnejších cestujúcich
Nové vlaky IR vyzerajú zvonka podobne ako Cityjety, ktoré sú v Rakúsku známe už niekoľko rokov. Odlišujú sa však vnútorným vybavením, pričom disponujú aj komfortnými sedadlami prvej triedy či 18 miestami vyhradenými pre bicykle. Nový druh vlakov ponúka aj takzvanú snack zónu s obsluhou. V praxi to znamená, že je v nich vyhradená časť, kde si cestujúci môžu kúpiť občerstvenie a nápoje od personálu cateringovej spoločnosti Don.
Päť nových liniek zahŕňa nasledovné trasy. Linka z Grazu cez Leoben do Klagenfurtu premáva každú hodinu. Železničné spojenie z Grazu cez Leoben, Selzthal, Bischofshofen a Wörgl končí v Innsbrucku. Využiť ju môžete raz za dve hodiny. Nový druh vlakov ponúka aj trasu z Grazu do Linzu cez Selzthal – Linz, a to s taktom každé dve hodiny. Okrem toho pribudla aj linka Salzburg – Bischofshofen – Wörgl. K dispozícii je takisto každú druhú hodinu. Ak sa chystáte do Slovinska, môžete využiť verejnú dopravu vlakom IR z Grazu do Mariboru, a to raz za hodinu.

Tieto trasy obsluhuje nový druh vlakov
Cestovný poriadok sa zámerne prekrýva
Na niektorých úsekoch sa prekrývaním liniek zvyšuje frekvencia spojov, napríklad medzi Leoben a Grazom alebo Bischofshofenom a Wörglom. Pre Leoben je nový druh vlakov dôležitou náhradou za Railjety, ktoré po otvorení Koralmského tunela prestali premávať priamo cez mesto.
Pre cestujúcich do Grazu sú zase spoje IR pohodlnou alternatívou. Cestujúci, ktorí ich chcú využiť napríklad na ceste do Viedne a následne na Slovensko, však budú musieť väčšinou prestúpiť v meste Bruck an der Mur.
Napriek vyššiemu komfortu a modernému dizajnu vlakov sa cestujúci na železnici stretávajú aj s problémami. Nad ich sedadlami nenájdete digitálne panely, ktoré by zobrazovali, či si dané miesto rezervoval niekto iný. Pri hľadaní voľneho miesta vo vlaku to môže byť zbytočná komplikácia. Do budúcna sa to však vyrieši. Už teraz sa môžu cestujúci tešiť na ešte modernejšie súpravy Mireo od Siemensu, ktoré o 3 roky nahradia tie súčasné.

Takto vyzerajú nové vlaky v prevádzke
Preprava bicyklov len s rezerváciou
Zaujímavosťou je, že aj keď majú vlaky triedy IR častejšie zastávky ako Railjety, ešte stále oficiálne patria do kategórie diaľkovej dopravy. To ovplyvňuje napríklad pravidlá pre cestovné lístky a prepravu bicyklov. Do vozňa tým pádom nemôžete voľne nastúpiť s bicyklom na poslednú chvíľu. Miesto preň si musíte vždy rezervovať vopred cez aplikáciu ÖBB.
Železničná spoločnosť však už odkázala, že na nových linkách IR neočakáva kapacitné problémy. Navyše, cestujúci môžu podľa nej v prípade potreby využiť alternatívne spoje na tej istej trase.
Nové vlaky Interregio rozširujú rakúsku železničnú sieť z hľadiska osobnej dopravy. Prinášajú flexibilnejšie a pohodlnejšie cestovanie medzi mestami oproti vlakom nižších kategórií. Keďže kombinujú moderné vybavenie, pravidelné intervaly a rozšírené služby v porovnaní s regionálnymi spojmi, dá sa očakávať, že si nájdu svojich pravidelných cestujúcich.
Zdroj: ÖBB












