Poľsko zakazuje naftové a benzínové autá. Slovákov zasiahne nové obmedzenie
Vodiči zo Slovenska sa musia pripraviť na to, že čoraz viac samospráv u susedov bude zavádzať nové emisné požiadavky na autá v centrách miest. Poľsko zakazuje a obmedzuje spaľovacie motory čoraz intenzívnejšie.
Varšava sa stala prvým mestom, ktoré v krajine v roku 2024 zaviedlo nízkoemisnú zónu pre autá. Po roku fungovania zaznamenala mestská polícia prvý prípad porušenia pravidiel a vodič bol pokutovaný. Čo to znamená pre ostatných vodičov a aké pravidlá zóna vlastne stanovuje?
Hoci myšlienka nízkoemisných zón nie je nová a v Európe existuje už takmer tridsať rokov, Varšava bola prvým poľským mestom, ktoré tento koncept systematicky zaviedlo. Historicky prvý pokus o obmedzenie automobilovej dopravy sa uskutočnil v Krakove, kde od roku 2018 fungovala krátko obdobná zóna, išlo len o dočasné riešenie.
Európske mestá pritom začali s podobnými opatreniami proti spaľovacím motorom už skôr. Napríklad Štokholm vo Švédsku zaviedol zónu nízkych emisií už v roku 1996. Ešte predtým začali obmedzovať vstup do centra viaceré mestá ako Atény (od roku 1982) či Florencia (1991). Hlavným dôvodom však často nebola ochrana ovzdušia, ale redukcia hustoty dopravy. Neskôr sa trend rozšíril do Berlína, Londýna a ďalších veľkých miest. Po novom už aj Poľsko zakazuje v centrách klasické, staršie autá a vyháňa ich odtiaľ.
Ako funguje nízkoemisná zóna vo Varšave
Varšavská zóna pokrýva väčšinu centra a časti susedných štvrtí – Mokotów, Wola, Żoliborz a Praga. Celkovo ide o približne 37 štvorcových kilometrov, čo predstavuje asi 7 % rozlohy mesta. Zóna platí od 1. júla 2024 a vstup do nej majú zakázaný vozidlá viacerých kategórií. V prvom rade ide o benzínové a LPG autá vyrobené pred rokom 1997, respektíve nesplňujúce emisnú normu Euro 2. Zákaz platí aj pre dieselové vozidlá staršie ako 19 rokov či nesplňujúce normu Euro 4.
Tieto pravidlá sa sprísňujú každé dva roky. Od budúceho roka budú musieť benzínové autá spĺňať normu Euro 3 (vyrobené od roku 2000) a dieselové Euro 5 (vyrobené od roku 2009). Výnimky platia pre historické a špeciálne vozidlá, obyvateľov zóny a dôchodcov s príslušným povolením.
Vodiči môžu využiť výnimku na vjazd s vozidlom, ktoré nespĺňa emisné limity, no táto možnosť platí len štyrikrát ročne. Každý piaty vjazd je už považovaný za porušenie predpisov. Kontroly vykonáva mestská polícia s podporou kamier a centrálnej databázy vozidiel.

Nové benzínové či naftové motory nemajú problém. Poľsko zakazuje len tie so starším ročníkom výroby
Prvá pokuta po roku
V polovici novembra mestská polícia udelila prvú pokutu za neoprávnený vjazd do spomenutej varšavskej zóny. Úrady zadokumentovali porušenie pravidiel cestnej premávky a vodič dostal pokutu. Podľa poľského sadzobníka predstavuje maximálna výška sankcie v takomto prípade 500 zlotých. V prepočte ide zhruba o 119 eur.
Od januára 2026 plánuje nízkoemisnú zónu zaviesť aj Krakov, pričom bude pokrývať zhruba 60 % mesta. Nebudú do nej môcť vstúpiť vozidlá s benzínovým motorom Euro 3 a nižším alebo autá vyrobené pred rokom 2005. Zákaz vjazdu bude platiť aj pre dieselové motory triedy Euro 5 a nižšej, respektíve naftové autá s ročníkom výroby starším ako 2014. Výnimka platí napríklad pre obyvateľov so staršími vozidlami. Ostatní budú musieť zaplatiť poplatok, ak budú chcieť do emisnej zóny v Krakove vstúpiť s autom.
Poľsko zakazuje, Nemecko uvoľňuje
Varšava a Krakov nezostanú jedinými poľskými mestami, ktoré avizovali záujem o zavedenie nízkoemisnej zóny. Rovnaký krok chystajú už aj mestá ako Wroclaw, Katowice, Łódź, Poznaň, Gdaňsk, Gliwice, Zabrze, Bydgoszcz či Rzeszów. Podľa novely zákona o elektromobilite a palivách z konca roku 2024 môže zónu zaviesť až 40 poľských miest.
Zatiaľ čo Poľsko zakazuje staršie spaľováky a rozširuje nízkoemisné zóny, v Nemecku sa mnohé mestá ako Heidelberg, Mannheim či Stuttgart naopak rozhodli od nich upustiť. Zlepšenie kvality ovzdušia tam umožnilo zrušiť obmedzenia a zóny v praxi stratili význam.
Zdroj: ztp.krakow.pl













