Nový diaľničný tunel zachráni sever Slovenska. Štát urobil dôležitý krok
Okrem toho, že už o pár dní sprístupnia vodičom tunel Višňové, sa aktuálne rozbieha aj výstavba novej D3 s druhou rúrou tunela Horelica. Zo stavebného hľadiska tak vznikne nový diaľničný tunel, ktorý má pomôcť vyriešiť zhoršujúce sa dopravné problémy na Kysuciach. Počkať si však budeme musieť takmer 5 rokov.
Najsevernejší úsek budúcej diaľnice D3 vstúpil do realizačnej fázy. Ministerstvo dopravy SR spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou oficiálne odovzdali stavenisko zhotoviteľovi a symbolickým poklepaním základného kameňa odštartovali výstavbu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov v druhom polprofile.
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža ide o dôležitý moment, keď sa projekt posúva z plánovania priamo do terénu. Prvé týždne budú patriť prípravným prácam, následne nastúpia stavebné mechanizmy a výstavba sa naplno rozbehne.

Ilustračný obrázok, nový diaľničný tunel
Komplikovaná výstavba diaľnice
Z technického hľadiska pôjde o najnáročnejší z troch pripravovaných úsekov kysuckej D3. Nový úsek bude dlhý približne 5,3 kilometra a okrem razenia druhej tunelovej rúry (tá súčasná má dĺžku zhruba 600 metrov) zahŕňa aj výstavbu 21 mostov, jedného odpočívadla, strediska správy a údržby či migračného koridoru pre zver. Práve kombinácia tunela, mostných objektov a náročného terénu robí z tejto časti diaľnice najkomplikovanejšiu stavbu na Kysuciach.
Národná diaľničná spoločnosť avizuje, že v blízkej budúcnosti by mali nasledovať aj ďalšie dva úseky. Po ich dokončení bude mať celý diaľničný ťah D3 v tomto regióne dĺžku približne 26 kilometrov. Projekt v súhrne počíta s výstavbou takmer 60 mostov, troch diaľničných križovatiek a desiatok kilometrov protihlukových stien.
Kysuce a dopravný kolaps regiónu
Nová diaľnica by mala výrazne odľahčiť súčasnú cestu prvej triedy I/11, po ktorej dnes prechádza veľké množstvo osobnej aj nákladnej dopravy. Najviac sa zníženia tranzitu dočkajú obyvatelia obcí ako Oškerda, Radoľa, Povina či Kysucký Lieskovec, kde sa očakáva citeľný pokles počtu kamiónov aj osobných áut.

Nový diaľničný tunel vznikne ako druhá rúra k tomu existujúcemu
Zazmluvnená hodnota úseku s druhou rúrou tunela Horelica dosahuje viac ako 230 miliónov eur bez DPH. Celkové náklady na všetky tri úseky kysuckej D3 sa pohybujú na úrovni 890 miliónov eur bez DPH, pričom rozhodujúca časť financovania má byť zabezpečená z eurofondov v rámci Programu Slovensko.
Nový diaľničný tunel zmení región
Význam stavby presahuje hranice regiónu. Diaľnica D3 je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T a má zlepšiť prepojenie Slovenska s Českou republikou a Poľskom. Okrem zvýšenia bezpečnosti a plynulosti dopravy sa očakáva aj skrátenie cestovných časov, a to najmä počas dopravných špičiek. Úsek D3 a nový diaľničný tunel budú mať pozitívny vplyv na hospodársky rozvoj Kysúc.
Dopravné analýzy naznačujú, že po dobudovaní celej D3 by sa v okolí obce Oškerda mohlo denne pohybovať až o 12-tisíc menej osobných áut a o 6-tisíc menej nákladných vozidiel. V ďalších obciach regiónu sa očakáva pokles dopravy o niekoľko tisíc vozidiel denne. Pre miestnych obyvateľov to znamená nielen tichšie prostredie, ale aj lepšiu kvalitu života a bezpečnejšie cesty.
Zdroj: HN













