Tajomstvo elektromobilov: Stratíte 200 eur a platíte za elektrinu, ktorá zmizne
Výsledky rozsiahleho merania energetickej efektivity áut pri nabíjaní odhalili tajomstvo elektromobilov. Mnohí motoristi totiž tieto informácie nevedia, aj keď z vedeckého hľadiska nejde o nič prevratné. Navyše, aby sme boli féroví, účinnosť benzínových a dieselových motorov je omnoho horšia (bežne 20 až 40 %).
Na tému elektrického pohonu sa bližšie pozrel švajčiarsky autoklub TCS a jeho zistenia sú jasné. Časť zaplateného elektrického prúdu sa vôbec nepremení na energiu, ktorú by ste mohli reálne využiť na cestách. Priemerný elektromobil stratí podľa štúdie TCS pri nabíjaní až 11 % odobratej energie. Už pri priemernom ročnom nájazde kilometrov to predstavuje stovky kilometrov fiktívneho dojazdu, o ktorý prichádzate.
Koľko energie sa míňa zbytočne?
TCS analyzoval dáta zozbierané z 26 elektromobilov testovaných v rámci európskeho projektu Green NCAP od roku 2022 do roku 2025. Merania prebiehali pri teplote približne 23 °C. To sú teploty, pri ktorých by batérie mali pracovať najefektívnejšie. Použitá bola štandardná domáca nabíjačka s výkonom 11 kW. Išlo o rovnaký typ, aký používajú mnohí majitelia aj na verejných nabíjačkách AC.

Tajomstvo elektromobilov? Netreba zabúdať na ešte horšiu účinnosť spaľovacích motorov
Výsledok testov odhalil tajomstvo elektromobilov v číslach. Z každej odobranej kilowatthodiny sa v priemere stratí 11 % ešte skôr, ako sa energia dostane do batérie, prípadne sa opäť spotrebuje pri jazde. Pri ročnom nájazde 15 000 km to podľa prepočtov švajčiarskeho TCS vychádza na 1637 kilometrov dojazdu, ktoré vodič síce zaplatí, ale nevyužije. V prepočte na švajčiarske ceny elektriny ide približne o 85 eur ročne.
Tajomstvo elektromobilov a jeho dôsledky
Podľa štúdie majú nabíjacie straty dva hlavné zdroje. Nabíjanie doma a na väčšine verejných AC staníc prebieha cez palubnú nabíjačku, ktorá musí striedavý prúd premeniť na jednosmerný. Práve tu uniká najväčšia časť energie v rozsahu približne 7 %.
Svoju úlohu zohrávajú aj vnútorné procesy v batérii, pričom táto strata predstavuje zhruba 4 %. Ide najmä o manažment teploty, ktorý zabezpečuje optimálne podmienky pre nabíjanie. Batéria si tak počas procesu dopĺňania energie „odkrojí“ časť z nej pre vlastnú reguláciu. Súčtom týchto dvoch faktorov sa dopracujeme k priemernej účinnosti 89 %.

Ilustračný obrázok, nabíjanie auta na elektrinu
Nie všetky elektromobily sú rovnaké
TCS upozorňuje, že rozdiely medzi jednotlivými modelmi sú výrazné. Zistené celkové hodnoty účinnosti sa pohybovali od 84 % až po 93 %. Pre majiteľov to znamená rozdiely v ročných stratách. Niekto môže na prevádzkových nákladoch prísť o 200 eur ročne. Pri rozmernom SUV, veľkom počte najazdených kilometrov a drahom nabíjaní sa môže suma vyšplhať aj na 300 eur. Iní vodiči zase stratia „len“ desiatky eur.
Účinnosť predstavuje parameter, ktorý sa oplatí pri výbere elektromobilu sledovať, aby vás tajomstvo elektromobilov nezaskočilo. Napriek tomu musíme aj na záver zdôrazniť, že elektrické autá sú stále omnoho efektívnejšie ako spaľováky.
To prízvukuje takisto motoristické združenie TCS. Aj pri započítaní nabíjacích strát zostávajú elektromobily v celkovej efektivite stále výrazne pred autami so spaľovacím motorom. Benzínové a naftové motory totiž v podobe tepla strácajú väčšinu energie získanej z paliva.
Zdroj: auto-wirtschaft.ch












