ACEA Report: Aké je reálne percento elektromobilov v Európe? Nie sme ani na hranici 2 %

Oficiálne dáta ACEA ukazujú, že percento elektromobilov v Európskom vozovom parku (bez hybridov) je len 1,8 %. Cesty stále patria spaľovákom.

Priznávam, že keď som sa prvýkrát pozrela na najnovšie údaje z Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) týkajúce sa stavu vozového parku, myslela som, že nejaké to percento elektromobilov mi v dátovom súbore zrejme chýba, že sa cestou do úložiska vymazal nejaký stĺpec. Dennodenne čítame o masívnom prechode na ekologické pohony a o tom, ako sa spaľovacie motory stávajú minulosťou. Realita na európskych cestách je však, s dovolením, zatiaľ mierna, a to hovorím veľmi diplomaticky.

Fakty sú neúprosné a jasne demonštrujú skutočnú intenzitu energetickej transformácie. Európsky vozový park je obrovský, takmer štvrť miliardy vozidiel, presnejšie 248,8 milióna áut. A z tohto gigantického množstva má reálnu možnosť jazdiť na elektrinu len veľmi malá časť. Iba ak do tejto skupiny veľkoryso zarátame aj plug-in hybridy (PHEV), ktoré, priznajme si, sú často len prechodným mostom, dosiahneme percento elektromobilov na úrovni 3,9 percenta. Je to zaujímavý marketingový trik, ako číslo nafúknuť, ale profesionál v mojom odbore musí vidieť aj skutočné, čisto batériové dáta.

Oficiálne dáta ACEA ukazujú, že percento elektromobilov v Európskom vozovom parku (bez hybridov) je len 1,8 %. Cesty stále patria spaľovákom.

Kvapka v oceáne spaľovákov

Keď z tejto štatistiky odfiltrujeme PHEV, ktoré v praxi často jazdia viac na benzín než na batériu, a zameriame sa len na čisté batériové elektromobily (BEV), toto dôležité percento elektromobilov klesá na skutočne subtílnych 1,8 percenta. A  96,1 percenta všetkých automobilov, ktoré denne vidíme na európskych cestách, stále spaľuje benzín alebo naftu.

Hoci predaj nových áut naznačuje zmenu, obmena celého vozového parku, čo je tá skutočná výzva, trvá podstatne dlhšie. To, že sa drvivá väčšina áut na cestách spolieha na tradičné palivá, ukazuje, že európska energetická transformácia je skôr maratón než šprint. Je zaujímavé, ako sa oficiálne uvádzané percento elektromobilov dokáže zmeniť, akonáhle prestaneme počítať hybridy a pozeráme sa len na plne elektrické modely.

Oficiálne dáta ACEA ukazujú, že percento elektromobilov v Európskom vozovom parku (bez hybridov) je len 1,8 %. Cesty stále patria spaľovákom.

Paradox však spočíva v rýchlosti zmeny na trhu s novými autami v porovnaní s pomalou obmenou celkového vozového parku. Hoci na cestách vidíme len 1,8% BEV, trend v predaji nových vozidiel už naberá celkom iný smer. Podľa správy ACEA dosiahol podiel batériových elektromobilov na trhu nových registrácií do októbra 2025 úroveň 16,4% YTD (Year-To-Date). To je obrovský nárast! Avšak, napriek tomuto pozitívnemu trendu, je podiel stále pod tempom, ktoré by bolo potrebné pre rýchlu transformáciu. Navyše, najpopulárnejšou voľbou spomedzi nových áut sa stali hybridné elektrické vozidlá (HEV) a plug-in hybridy naďalej naberajú na dynamike. Takže Európa elektrifikuje, ale väčšina ľudí si stále volí radšej kompromis.

Obraz trhu dramaticky líši, keď sa pozrieme na jednotlivé štáty. Hoci celkový európsky priemer je skromný, existujú výnimky, kde transformácia prebehla takmer dokonale. Napríklad Nórsko. Tam vďaka obrovským štátnym stimulom tvoria elektromobily takmer 98 percent nového predaja! Avšak, realita vo zvyšku Európy je omnoho prozaickejšia. Napríklad v krajinách ako sú Chorvátsko a Slovensko, ale aj v ekonomicky silných a veľkých európskych hráčoch ako Taliansko a Španielsko, elektromobily zatiaľ zanechali len veľmi nevýraznú stopu. Tieto obrovské disparity naznačujú, že transformácia nie je len technologická, ale aj ekonomická a sociálna záležitosť. Je dôležité, aby sme percento elektromobilov vnímali realisticky a chápali, čo presne tieto dáta znamenajú. Prechod začal, ale bude to trvať.