poradňa

Aditívum v aute. Top 5 mýtov a právd, ktoré by ste mali poznať

Aditívum spravidla pomáha palivovým a mazacím systémom fungovať čisto a v stopercentnom stave, ale sú je obklopené niektorými mýtmi.
Archív

Aditívum Mýtus č. 3. „Ak tankujete iba na dôveryhodných čerpacích staniciach, v nádrži nikdy nebude voda.“

Realita

Hlavným zdrojom vody v nádrži je kondenzát, nie „lacné tankovanie“. Na jeseň a na jar je rozdiel medzi dennými a nočnými teplotami veľký, vzduch v nádrži je vlhký a na steny dopadajú mikrokvapky. Čím menej paliva, tým viac vzduchu a kondenzátu.
Prítomnosť vody v palive hrozí hrdzavením prvkov palivového systému, koróziou vstrekovačov/railov, „a dokonca aj zamrznutím nafty v mraze.

Riešením sú špeciálne prísady odstraňujúce vodu (do benzínu a nafty): viažu vlhkosť v palive do formy bezpečnej pre spaľovanie a odstraňujú ju počas celého cyklu motora. Prísadu pridávajte pri tankovaní, aby ste udržali systém „suchý“ medzi sezónami. Ďalším trikom je častejšie tankovanie a udržiavanie nádrže čo najbližšie k plnej nádrži počas období prudkých zmien teplôt.

Aditívum Mýtus 4. „Preplachovanie motora pred výmenou oleja je škodlivé – je lepšie sa toho nechytať“

Realita

Aj kvalitný olej stráca ku koncu intervalu svoje čistiace vlastnosti: objavujú sa povlaky, či kaly. Ak použitý olej jednoducho vypustíte, časť nečistôt zostane v kanálikoch a na súčiastkach a nový olej je nútený minúť svoj kus svojej kvality  na „čistenie“ namiesto toho, aby pracoval na mazacej ochrane.

Prepláchnutie olejového systému pred vypustením oleja jemne rozpúšťa a zadržiava usadeniny, aby sa vyplavili s použitým olejom. Toto je obzvlášť dôležité po intenzívnom používaní: leto s dopravnými zápchami a vysokými teplotami, taxíkárčenie/kuriérske služby, krátke cesty bez úplného zahriatia,  a pod. 

Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 2 / 3

Zdroje:  emissiontime.com, autocentre.ua





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.