poradňa

Aditívum v aute. Top 5 mýtov a právd, ktoré by ste mali poznať

Aditívum spravidla pomáha palivovým a mazacím systémom fungovať čisto a v stopercentnom stave, ale sú je obklopené niektorými mýtmi.
Archív

Aditívum do auta je dobrým pomocníkom, no pre niektoré situácie občas aj zlým pánom. Aditíva spravidla pomáhajú palivovým a mazacím systémom fungovať čisto a v stopercentnom stave, čím znižujú opotrebovanie, koróziu a negatívne účinky často nesprávneho používania motora. Ale už roky ich tiež už obklopujú mýty a fakty. Pozrime sa na päť najbežnejších aj s vysvetleniami reality.

Aditívum Mýtus 1. „Prípravky na čistenie paliva uvoľňujú nečistoty z nádrže a upchávajú vstrekovače.“

Realita

Moderné detergenty fungujú tam, kde sú zodpovedajúco vysoké teploty a reakčné podmienky – teda v horúcich prvkoch palivového systému a spaľovacej komory, a nie v studenej nádrži. Aktívne PAR (detergenty/disperzanty) sú určené pre prevádzkové teploty motora a v nádrži (od −20 do +40 °C) sú inertné. Rozpúšťadlá, ktoré „zmývajú“ usadeniny na dne nádrže, nie sú súčasťou detergentov – to nie je ich úlohou.

Okrem toho palivo prechádza viacúrovňovou filtráciou: prijímacou sitkom, jemným filtrom a v niektorých systémoch aj filtrom v rampe. Ak je v nádrži sediment, „neskĺzne“ do vstrekovača, ale zostane na filtračných prvkoch, ktoré je potrebné pravidelne vymieňať.

Mimochodom, v moderných palivových systémoch sú detergenty povinnou súčasťou každého benzínu/nafty.

Aditívum do paliva udržiava palivovú sústavu v kondícii.

Aditívum do paliva udržiava palivovú sústavu v kondícii.

Aditívum Mýtus č. 2: Opotrebovaný motor sa dá „ rýchlo opraviť“ aditívom 

Realita

Žiadna chémia nikdy neobnoví mechanicky opotrebované diely – piestne krúžky, valce, vložky, hlavy valcov atď. Aditíva teda nikdy nenahrádzajú nutné opravy. Ich úloha je iná:

  • Ochrana pred opotrebením, stabilizácia olejového filmu v ťažkých/horúcich podmienkach.
  • Podpora čistoty (rozpúšťanie kalov…).
  •  jemné zvýšenie tlaku oleja vďaka modifikátorom viskozity, potlačenie hluku z hydraulických zdvíhadiel ventilov, atď.

Ak motor vykazuje kritické príznaky (nízka kompresia, dym, vysoká spotreba oleja), začnite s diagnostikou problému. Aditíva môžu zmierniť účinky, ale neodstránia základnú príčinu mechanického problému. V zdravom motore, alebo v motore, ktorý je ešte „na hrane životnosti“ opotrebenie však môžu oddialiť degradáciu a spomaliť opotrebovanie v náročných podmienkach (mesto, „štart-stop“, dopravné zápchy, vysoké teploty).

Článok pokračuje na ďalšej strane
Strana 1 / 3

Zdroje:  emissiontime.com, autocentre.ua





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.