poradňa

Aditívum v aute. Top 5 mýtov a právd, ktoré by ste mali poznať

Aditívum spravidla pomáha palivovým a mazacím systémom fungovať čisto a v stopercentnom stave, ale sú je obklopené niektorými mýtmi.
Archív

Aditívum Mýtus č. 5: „Prísady sú plytvanie peniazmi. Nefungujú.“

Realita

Citeľný účinok závisí od stavu pohonnej jednotky, prevádzkových režimov a výberu produktu. Aditíva neoživia pokazený motor, či palivovú sústavu – sú však účinné v počiatočných štádiách problémov a ako neustála prevencia v náročných podmienkach: mestská jazda, krátke cesty, prach/smog, sezónne zmeny teplôt, pochybné palivo.
Reálne úlohy, kde aditíva nebudú „zbytočné“:

  • Palivo: udržiavanie čistoty vstrekovačov a ventilov, stabilnejšie vstrekovania, nižšia spotreba, ochrana proti korózii a mazanie vstrekovacích čerpadiel/vstrekovačov paliva (najmä pre moderné dieselové motory).
  • Olej: minimalizácia, stabilita olejového filmu v horúcich/vysoko zaťažených podmienkach, tlmenie malých hlukov hydraulických zdvíhadiel ventilov.
  • Sezónnosť: aditivý na prvé mrazy, zmesi potlačujúce vodu.

Kedy a čo presne by sa malo použiť?

  • Prevencia a mestský cyklus. Raz za 2–3 000 km aj pri benzíne – komplexný čistič vstrekovačov; aj pri nafte – balík „čistenie + mazanie + ochrana proti korózii“ v palive. To stabilizuje voľnobeh, zlepšuje zrýchlenie a často znižuje spotrebu.
  • Počas bežnej výmeny oleja. Prepláchnutie olejového systému pred vypustením je dobrý nápad po horúcej sezóne alebo ak si nie ste istí „históriou“ auta.
  • Mimo používania v sezóne. Prísady vytláčajúce vodu/viažuce vlhkosť v nádrži, antigélový prostriedok na naftu pred chladným počasím, konzervačné zmesi pre stroje, ktoré sú využívané len sezónne.
  • Po natankovaní pochybného paliva. Čistiace a ochranné komplexy pomáhajú dosiahnuť predpísanú čistotu paliva, aby vstrekovače a katalytické systémy netrpeli.

Prísady sú len overeným nástrojom prevencie, nie všeliekom. Neopravujú železo, ale znižujú opotrebenie, udržiavajú systém čistý, chránia pred koróziou a pomáhajú motoru stabilne fungovať v reálnych podmienkach – najmä tam, kde dnešná prevádzka nie je ani zďaleka ideálna.

Toto je posledná strana článku
Strana 3 / 3

Čítajte ďalej

Zdroje:  emissiontime.com, autocentre.ua





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.