Novinka

17-ročný model porazil Fiat 500e. Toto je TÁ lacnejšia verzia, ktorá príde na Slovensko

Jeho výroba začne už o mesiac vo výrobnom závode Carrozzerie Mirafiori a dokonca roka 2025 plánuje Fiat vyrobiť 5 000 kusov.

Nie každý plán a každá zmena vyjde podľa predstáv. O tom by vedela rozprávať aj talianska automobilka Fiat so svojim modelom 500. Plán to bol jasný a jednoduchý – nahradiť „starú päťstovku“ so spaľovacím motorom novou elektrickou verziou. Stalo sa. Avšak vyššia predajná cena, ale hlavne zákazníci, dali jasne najavo, čo si o tomto pláne myslia. Predajné čísla zreteľne ukázali, že elektrická verzia nemá šancu nahradiť stále populárneho a staršieho súrodenca so spaľovacím motorom.

Fiat 500 so spaľovacím motorom sa vyrábal od roku 2007 a stále bol o neho záujem.  V roku 2020 prišla automobilka už so spomínaným „plánom“. Za 4 roky od začiatku predaja sa predalo modelu 500e len 185 000 kusov, teda približne 46 000 kusov ročne. Zato 17 rokov „starý“ model si stále získaval srdcia nových zákazníkov. U neho nebol problém dosiahnuť hranicu 170 000 kusov ročne.

Jeho výroba začne už o mesiac vo výrobnom závode Carrozzerie Mirafiori a dokonca roka 2025 plánuje Fiat vyrobiť 5 000 kusov.

Z praktického hľadiska je dobre, keď sa predáva viac motorových verzií jedného modelu naraz. Zákazník má tak na výber, pre ktorú verziu sa rozhodne. Napokon, v lete 2024 prišlo ďalšie nerozumné rozhodnutie automobilky Fiat. Ukončila výrobu modelu 500 so spaľovacím motorom bez priameho nástupcu. Na vine nebol nedostatočný záujem, ale nové prísnejšie emisné normy. A toto rozhodnutie zanechalo následky. Automobilka totiž nechala na trhu len elektrickú verziu 500e. To „chúďa“ sa tak trápilo na trhu s nízkymi predajnými číslami, že jeho výrobu automobilka párkrát prerušila na niekoľko týždňov.

Záchrana v hodine dvanástej

Čo teraz ďalej? Samotná automobilka Fiat vytrvalo presadzovala stratégiu kompletnej elektrifikácie a zároveň dlhodobo tajila, že elektrická platforma New 500 z čias koncernu FCA (Foat-Chrysler) je navrhnutá tak, aby bola kompatibilná so spaľovacími motormi. Našťastie zdravý rozum zvíťazil. A svetlo sveta uzrel pre pár mesiacmi nový model 500 Hybrid. Tento príchod nového modelu je doslova záchrana v hodine dvanástej. Spravidla striedanie verzií prebieha okamžite. Prečo sa Fiat rozhodol mať ročnú „prestávku“, to vedia len v automobilke. Teraz sa však na cesty vracia 500 so spaľovacím motorom, aj keď vo verzii hybrid. Samotný model sme vám predstavili pred pár mesiacmi, teraz sa k verejnosti dostali bližšie technické informácie.

Jeho výroba začne už o mesiac vo výrobnom závode Carrozzerie Mirafiori a dokonca roka 2025 plánuje Fiat vyrobiť 5 000 kusov.

Jeden motor, 3 verzie

Srdcom tohto drobca bude mild-hybridový trojvalec FireFly s objemom 1,0 litra. Ide o najjednoduchší variant s 12 V štartérom-generátorom, prepojeným s remeňom. Táto architektúra pomáha znižovať spotrebu a zaisťuje plynulý jazdný prejav. Ide o osvedčený a obľúbený pohon, ktorý prináša ideálnu rovnováhu medzi potešením z jazdy, nízkymi nákladmi a hospodárnosťou. Celkový výkon je udávaný na 48kW (62 konských síl). Na samotný štartér pripadá 3,6 kW, ktorý umožňuje „plachtenie“ s vypnutým motorom.

Výkon bude prenášaný na hnaciu nápravu pomocou 6-st. manuálnej prevodovky. Nový model zrýchli z 0 na 100 km/h behom 16 sekúnd a ručička tachometra sa zastaví na hodnote 155 km/h. Podľa údajov výrobcu spotreba benzínu bude 5,3 l/100 km. To robí z toho modelu ideálny mestský automobil, ktorý vás bezpečne prevezie z bodu A do bodu B.

Podľa tlačovej správy bude tento model ponúkaný v troch prevedeniach podľa individuálnych potrieb zákazníka. Bude to klasický 3-dverový hatchback, inovatívny model 3+1 s praktickými zadnými dverami na strane spolujazdca pre ľahší prístup na zadné sedadlá a jedinečné Cabrio pre pôžitok z jazdy pod holým nebom. Interiéru dominuje prispôsobiteľný 10,25″ dotykový displej s vysokým rozlíšením, ktorý dopĺňa 7″ digitálny prístrojový štít. Vďaka bezdrôtovej integrácii Apple CarPlay a Android Auto je prepojenie so smartfónom intuitívne, bezpečné a neodvádza pozornosť vodiča od riadenia.

Jeho výroba začne už o mesiac vo výrobnom závode Carrozzerie Mirafiori a dokonca roka 2025 plánuje Fiat vyrobiť 5 000 kusov.

Taktiež nechýbajú ani pokročilé bezpečnostné a asistenčné systémy, ktoré zaručujú komfort a bezpečie v mestskom prostredí. Medzi ne patrí napríklad automatické núdzové brzdenie, asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo rozpoznávanie dopravných značiek, tempomat, posilňovač riadenia Dual Drive. Všetko s cieľom zaistiť čo najväčší pokoj pri pohybe v uliciach miest.

Jeho výroba začne už o mesiac vo výrobnom závode Carrozzerie Mirafiori a dokonca roka 2025 plánuje Fiat vyrobiť 5 000 kusov.

Ceny pre väčšinu európskych trhov (vrátane Slovenského) ešte nie sú známe.  Podľa informácii sa bude na úvod predávať len 3-dverová verzia 500 Hybrid v špeciálnej edícií Torino za cenu 20 900 €. Túto verziu si už môžu zákazníci v Taliansku nakonfigurovať. Na výber majú 3 pastelové farby, 4 metalízy a viaclúčové 16-palcové disky kolies. Prvé kusy dorazia k zákazníkom začiatkom roka 2026. Zvyšne dve verzie sa pravdepodobne začnú vyrábať a prídu do predaja v priebehu budúceho roka.

Zdroje:  Stellantis





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk