Aktualita
Spoločnosť JLR odkladá obnovenie výroby o ďalší týždeň. Kedy sa spustí výroba?
Spoločnosť Jaguar Land Rover (JLR) predĺžila pozastavenie výroby vozidiel o ďalší týždeň, keďže naďalej „bojuje“ s dôsledkami kybernetického útoku zo začiatku tohto mesiaca. Pôvodne plánovala spoločnosť obnoviť výrobu vo svojich továrňach v Spojenom kráľovstve a na Slovensku už zajtra, teda 24. septembra, ale reštart nakoniec odložila v rámci plánu na obnovenie prevádzky „bezpečným a zabezpečeným spôsobom“.
Tento krok znamená pre spoločnosť stratu celého mesiaca výroby vozidiel, keďže od vypnutia všetkých svojich globálnych systémov v reakcii na útok z 1. septembra nevyrobila žiadne vozidlá. Dopad na objemy bude ohromný, keď spoločnosť zverejní svoje výrobné čísla za štvrťrok. Pre predstavu, v tomto istom období minulého roka vyrobila automobilka JLR viac ako 80 000 kusov automobilov Land Rover a Range Rover.
Straty v miliónoch eur
Podľa odhadov profesora Davida Baileyho z Birmingham Business School stratí týmto krokom spoločnosť na tržbách viac ako 5,72 milióna eur za deň (5 milión libier), pričom strata na zisku sa odhaduje na 100 000 miliónov eur. „Čím dlhšie bude výroba odstavená, tým vyššie straty budú“ upozorňuje Bailey. Počas kybernetického útok ostalo doma veľké množstvo z celkových 33 000 zamestnancov. Nitriansky závod vyrábal pred útokom v trojzmennej prevádzke približne 3 000 automobilov týždenne. Odstavenie výroby nateraz znamená stratu asi 9 000 kusov. A kým linky nenabehnú strata bude len vyššia.
Z vyjadrenia manažérky komunikácie závodu JLR v Nitre Kataríny Chlebovej pre denník Pravda vyplýva, že kybernetický útok zasiahol aj citlivé údaje: „Na základe nášho prebiehajúceho vyšetrovania v spolupráci s orgánmi činnými v trestnom konaní si myslíme, že niektoré dáta mohli byť zasiahnuté, a preto informujeme príslušné regulačné orgány. Naša forenzná analýza pokračuje intenzívnym tempom a v prípade, že zistíme dosah na dáta konkrétnych osôb, budeme ich primerane kontaktovať.“
Toto tvrdenie potvrdila aj spoločnosť v Spojenom kráľovstve, keď uviedla, že vyšetrovanie zistilo únik a „zasiahnutie“ niektorých dát. Na teraz nie je oficiálne známe, aké údaje boli odcudzené ani či bola vznesená žiadosť o výkupné, ale predpokladá sa, že vzhľadom na zapojenie orgánov činných v trestnom konaní, ide s najväčšou pravdepodobnosťou o údaje zákazníkov.
Čo sa vlastne stalo?
Na problém upozornili 1. septembra predajcovia, ktorý nemohli registrovať nové objednávky automobilov. Následne po tomto upozornení začala spoločnosť JLR v boji proti hackerom vypínať svoje systémy už 2. septembra. Hackerský útok vo svojej podstate znefunkčnil spoločnosť JLR. 3. septembra sa k útoku na JLR prihlásila skupina hackerov, ktorí si hovoria Scattered Lapsus$ Hunters. Ide o tú istú skupinu, ktorá v máji napadla obchod Marks & Spencer, čo spôsobilo britskému maloobchodníkovi sedem týždňov narušenia prevádzky a stratu prevádzkového zisku vo výške 300 miliónov libier.
Tvrdili, že získali údaje o zákazníkoch po zneužití podobnej chyby v IT systéme JLR. Tvrdenie bolo vznesené v skupine na platforme Telegram, kde používateľ prepojený s hackermi zverejnil snímku obrazovky interného systému JLR. Člen skupiny odhalil, že na prístup k údajom bola zneužitá známa chyba v softvéri SAP Netweaver, ktorý používa JLR. Odvtedy sa vo fabrikách prestali vyrábať nové automobily, čo má za následok výpadok v príjmoch v miliónoch eur denne. Celkovo sa však straty predpokladajú až v miliardách eur.
Opätovné spustenie výroby
V exkluzívnom vyhlásení poslaného pre britský web Autocar hovorca JLR uviedol: „Dnes sme informovali kolegov, dodávateľov a partnerov, že sme po kybernetickom incidente predĺžili súčasnú prestávku vo výrobe do stredy 1. októbra 2025. Toto rozhodnutie sme urobili s cieľom objasniť situáciu, keďže zostavujeme časový harmonogram postupného reštartu našich operácií a pokračujeme vo vyšetrovaní. Naše tímy naďalej nepretržite pracujú spolu so špecialistami na kybernetickú bezpečnosť, NCSC (vládna agentúra National Cyber Security Centre – Národné centrum kyberentickej bezpečnosti – pozn. red.) a orgánmi činnými v trestnom konaní, aby sme zabezpečili bezpečný a zabezpečený reštart.“

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk