Zmenili spôsob platenia za diaľnice, veľa Slovákov ho však nemôže využiť
Nákladné vozidlá platia na Slovensku mýto a musia mať palubné jednotky. Osobné autá si kupujú diaľničné známky na zvolený čas platnosti v elektronickej podobe. Tento systém u nás funguje už roky, no nedávno pribudol nový spôsob platenia za diaľnice určený len pre väčšie vozidlá, ktoré musia platiť diaľničné poplatky, no nestačí pre ne diaľničná známka.
Už viac ako rok funguje u nás Európska služba výberu mýta známa pod skratkou EETS. Spustili ju v marci 2024. Systém európskeho mýta podporil konkurenčné prostredie. Za relatívne krátky čas si získal viac ako polovičný podiel na trhu. Zapojení dopravcovia najazdili necelú miliardu kilometrov.
Európske mýto ako spôsob platenia za diaľnice
Celkovo na našom mýtnom trhu pôsobia štyri firmy ako medzinárodní poskytovatelia EETS. V súčasnosti sa podľa oficiálnych štatistík podieľajú na výbere mýta výrazným podielom 54,5 percenta.
„Služba EETS zjednotila proces výberu mýta naprieč krajinami a na Slovensku, teší nás, že sme jej súčasťou už rok a pol,“ povedal Peter Braška, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Národnej diaľničnej spoločnosti.
900 tisíc registrovaných vozidiel
Počet registrácií do systému dosiahol od spustenia európskeho mýta 900tisíc vozidiel. Samozrejme, nie všetky využívajú európske mýto na každodennej báze. Z pohľadu aktívnych dopravcov majú prirodzene najväčšie zastúpenie domáci slovenskí dopravcovia na úrovni 34 percent.
Poľskí dopravcovia majú na EETS podiel 21 percent. Na tretej priečke sa umiestnili rumunské firmy s podielom 12 percent. Nasledujú českí dopravcovia, ktorí tvoria 9 percent. Maďarské spoločnosti dosahujú pri novom spôsobe platenia za diaľnice podiel 7 percent.
Zavedú diaľničné mýto aj pre osobné autá?
Mýto na diaľniciach platia napríklad osobné autá v Taliansku. V minulosti sa objavili nepotvrdené návrhy a špekulácie o rozšírení tejto povinnosti aj na osobné autá namiesto diaľničných známok. V roku 2012 ich napríklad dementoval vtedajší minister dopravy Ján Počiatek, ktorého citoval denník.
Ak by začali bežné autá platiť mýto na spoplatnených úsekoch ciest, mnohým vodičom by to zvýšilo náklady na dochádzanie do práce a cestovanie. Ani ročná diaľničná známka s cenou 90 eur už pritom nie je zrovna najlacnejšia. Na druhej strane, bez platenia za diaľnice štátu chýbali finančné prostriedky na ich údržbu.