Ako sa zmenili autá za posledných 20 rokov? Tieto technológie navždy prepísali históriu
2013
BMW i3 – Inovatívne materiály
Kým kedysi bolo pionierom inovatívnych materiálov Audi so svojou hliníkovou konštrukciou, v BMW to s alternatívnymi materiálmi zobrali ešte vážnejšie a stavili na karbónový kompozit a rôzne iné kompozitné materiály a plasty. Hovoríme pritom o konštrukcii karosérie a podvozka. Výhody? Pevnosť, nízka hmotnosť, odolnosť voči poveternostným podmienkam a často aj recyklovateľnosť. Materiálové vedy prichádzajú na svoje aj v oblasti interiérov, kde dnes dominujú recyklovateľné, alebo rovno recyklované materiály pôvodne z PET fliaš, alebo zo starých rybárskych sietí.
2014
Ferrari FF – Apple CarPlay
Dnes si už nedokážeme predstaviť jazdu v modernom aute bez pripojeného telefónu cez Android Auto/Apple CarPlay. To však ešte nedávno nebol štandard. Prvé auto s fabrickou podporou CarPlay bolo Ferrari FF v roku 2014. O rok neskôr prišla konkurenčná služba Android Auto, prvýkrát dostupná v modeli Hyundai Sonata. Dnes sa už telefóny prepájajú s palubným infotainmentom často aj bezdrôtovo, pričom novinkou je zobrazenie mapy aj na digitálnom prístrojovom štíte.
2015
Audi SQ7 – 48 V technika
Auto použilo pre svoj motor 4.0 V8 TDI netradičnú technológiu preplňovania. Ku dvom turbodúchadlám pridalo aj elektrický kompresor, ktorého úlohou bolo minimalizovať turbodieru. Na pohon kompresora však nestačila klasická 12 V sieť, a tak v Audi využili 48 V technológiu. Tá dokáže napájať aj iné náročné komponenty, napríklad aktívne stabilizátory. Technológia sa nakoniec rozmohla a prispela ku vzniku mild-hybridných pohonných jednotiek, ktoré dnes predstavujú nádej pre zachovanie spaľovacích motorov.
2021
Audi e-tron – Digitálne matrix svetlomety (klasický matrix v roku 2013 Audi A8)
Svetlomety sú dôležitou súčasťou aktívnej bezpečnosti auta. Najprv xenóny, bi-xenóny, LED… ďalším zlomom bola Matrix LED technológia. V tomto prípade tvorí svetlomet veľké množstvo jednotlivo ovládaných LED segmentov a možno tak tvarovať lúč podľa potreby. Nový krok predstavujú digitálne svetlá, v ktorých sa medzi zdrojom svetla a šošovkou nachádza membrána s 1,3 miliónom mikrozrkadiel, čím funguje ako projektor a dokáže tvarovať lúč s extrémne vysokým rozlíšením, premietať na cestu symboly a komunikovať s vodičom, či s inými účastníkmi cestnej premávky. Ďalší krok sú Micro LED svetlomety, ktoré sa už objavili v Audi Q3.
Tieto autá sa podľa skúsených mechanikov opravujú najjednoduchšie (aj najhoršie)
Čítajte ďalej

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.